tak aby jsme navázali na přetrženou niť ... :)
podívej,
siriene, jestli tohle bude má paličatost proti změnám, ale myslím, že se na úžasnosti WoD uplně neshodneme. proč? vůle je určitě důležitá! jenže ... ke zdolání nějakýho cíle - jak je ta formulka? persistence (vůle, odhodlání) + předpoklady + min. současný skill = dobyješ svět?
kdyby to sázelo jen na vůli, byla by to jednostranná škoda. chápu když máš mága, který se zavře na 5 let do knihovny aby se obohatil o znalosti, záleží na vůli, jestli za těch pár roků výjde nabušenej znalostma, nebo prohnanej pálenkou.
ale zase, aby si nabušený chasník někde rozfofroval na mejdanu tokenky; a aby ho pak asketický knihovník porazil v přetlačování balvanů, to už není věc vůle, ale možností.
čeho se bojím u vůle (kdyby jsme to chěli brát jó příliš přísně), máš, že ne jeden člověk s druhým je si roven. to vůbec neplatí ... jeden má tolik vůle, že druhému se může zdát bezedná. doplňuje se jak? hmmm, někteří k tomu mají kontakt s lidmi, zažité zkušenosti, schopnosti vidět situaci takovou jaká je, bez pírek lehkosti a závažíček těžkosti.
a můžeš mi popsat, jak ty postavy klesají do hloubek a drásají se k výšinám svého psyché? japakto? s úsměvnou ironií mi takový popis připomíná mě samotného před pár lety, jako labilního hošíka, kterému se zrovna povedlo nějakou sbalit; a jak jej pak holčička (sama taky uplně "úžasná" osobnost :) ) jak hnedle rychle nabrala, tak rychle i pustila do ztracena :) . zase, čím moudřejší, tím máš mít ty svý hloubky a výšiny víc v hrsti pod kontrolou, hmm? jako správnej hezkej filosof s šedýma vlasama, kterému táhne na padesátku.
poznámka bokem: jestli se snažíme o ideální systém budoucnosti tak uprímně, tu prožvaníme slova, a nakonec si každý půjde k tomu co je mu blízké :) ... no ale zpět k tématům ...
myslím, že na vůli by jsme určitě měli brát ohledy, ale ne zvrátit v nevýhodu ostatním atributám. popíšu ti jak to může být zajímavý:
máš klasickou DnD šestku atribut: síla, obratnost, odolnost, charisma, inteligence, moudrost. právě moudrost je krásná složka a la vůle. snažil jsem se ve svém stále nedotaženém systému půlit každou atributu na dvě pod-atributy: jednu "aktivní" a druhou "pasivní". moudrost,neboli vůle, má odolnost proti psychickým útokům (to je ta pasivní) a jakýs filtr/modifikátor v odhadnutí motivů, přesvědčení osob okolo, vnímání toho co se ti děje nezkresleně (a to je ta aktivní).
dále, příkladem, síla má pasivní vl. kolik toho uneseš :), aktivní je chvilková síla, kterou dokážeš vyprodukovat (představ si onen velký balvan, nebo tučnou činku a olympijký nadhod).
jak si představuji vůli? parodie? :) ; no, na příkladu: máš zaseklé dveře.
hráč: snažím se je otevřít
DM: nemáš na to sílu, nepohnou se
hráč: mám pevné vůle, tlačím do dveří dál
DM: nehnou se
hráč: mám tučnou vůli, tlačím dál...
...
...(po pěti minutách hráči dojde dech, šlehne s sebou na zem)
DM (zlomyslně): chlápek z druhé strany ti právě otevřel dveře; říká, že stačilo zaklepat
řešeníčko soudnosti? na dovednosti, které by z atribut tak nějak měly vycházet by jsme mohli zkusit vyvážení mezi "štístkem" a poctivou schopností. míval jsem nejúspějšnější hod 50 - z toho 30 si může postava vyhnat na schopnostech, zbylých 20 je d20 kostečka.