K tomuto díli Stvořitelny jsem byl při poslechu poměrně kritický, ale postupně vycháládám. I tak se budu raději rozepisovat méně :) některé body mi ale nedají:
1. Opravdu Count navrhoval jako vážně míněnou možnost "dohledat číslo, které padlo na kostce při nahazování vlastnosti v DrD, toto číslo si dát stranou a k němu přihodit 3k6 a odebrat nejmenší"??????? (neomlouvám se za množství otazníků!!!!)
To je tak ... tak ... tak ... perverzně absurdní nápad, že by si snad zasloužil cenu Bludného kamene, grrrr.
2. Když Jerson argumentuje proč by ani hráči v DnD neměli chtít vysoké hodnoty všech vlastností a generování zajímavých výsledků neúspěchem ... a srovnává to s Omegou, tak tohle platí podle mě jen a pouze u "nebojových akcí". Ano, může být někdy zajímavé, když někdo něpřekoná past, může být zajímavé, když nepřesvědčí důvěryhodně stráže, může být zajímavé, když je jeho převlek odhalen ... ale obecně neplatí, že by mohl být zajímavý neúspěch v bojových situacích. DND ani JaD nejsou nakloněny tomu, aby neúspěšný útok, neúspěšné seslání kouzla (myšleno, že cíl odolá), nic zajímavého negenerují.
A je to zcela logické ... zajímavé mohou být "neúspěšné výsledky", například důsledek toho, že stráže nebyly přemluveny, nebo byl odhalen převlek (mohou, nemusí).
Ale v JaD/DnD se boj chová jinak (je to holt bojová hra). zde může být zajímavý "neúspěch boje" a vlastně nikdy "neúspěch útoku". Parciální činnosti během boje samy o sobě při neúspěchu nic zajímavého negenerují.
Srovnání s Omegou je tu obzvlášť zákeřné a ošemetné ... Omega nemá rozumný bojový systém. A vytažená komplikace při snaze o boj opravdu není srovnatelná s neúspěšným hodem na útok v JaD.
Takže ano, bojové schopnosti v DND chtějí mít hráči u postav v DND/JaD vysoké, protože neúspěch v nich není zajímavý a zábavný.
"Převod" vlastností, tak aby významem hodnoty odpovídaly původním v DrD je za mě určitě lepší, než nechat si hráče, aby si je určili sami.
To se obecně nedělá ani při vytváření nové postavy, jaký tedy má smysl to dělat při převodu existující postavy z jiného systému? Je to celé "ne DND" přístup.
3. Moudrost: odvozovat Moudrost od jiné vlastnosti mi smysl nedává. Proč by měl mít DrD elfí kouzelník v JaD vysokou Inteligenci i Moudrost? Nijak spolu nesouvisí, tak proč?
Smysl to má v případě, že JaD postava má Moudrost jako hlavní vlastnosti pro sesílání/boj/... Kdybych chtěl čísla opravdu převádět, tak pak bych ji odvodil od původní vlastnosti DrD, kterou postava v DrD používala jako hlavní ... přes co sesílala Mniška v DrD? Přes Inteligenci nebo Charismu? Tak tu bych přebral do Moudrosti. A tu původní hlavní vlastnost z DrD vzal v JaD jako průměrnou.
A jako perlička na závěr ... že ještě v roce 2022 uslyším argument "mimo hlavní sezení se scházíme občas i jen s pár hráči, a je správné za takováto sezení postavám těch zúčastněných hráčů XPčka přidělit, aby je měli navíc proti ostatním regulérním účastníkům", je pro mě tak velké WTF, že vlastně nevím co víc k tomu říc.