[podcast] RPG Stvořitelna

Povídání o hrách na hrdiny a věcech s nimi spojených. Mnoho Countových otázek, které určitě napadly nejednoho hráče či Vypravěče. A na každou otázku se pokusí spolu s Jersonem najít uspokojivou odpověď.

Stvořitelna na Podcasters
Stvořitelna na Spotify
Stvořitelna na Google podcasts
Stvořitelna na Youtube

Seznam dílů:

Stvořitelna 1 - Setting (1. díl) na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 2 - Setting (2. díl) na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 3 - Svět (1. díl) na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 4 - Svět (2. díl) na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 5 - Countova příprava na hru na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 6 - Jersonova příprava na hru na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 7 - Příprava hry se scénářem na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 8 - Deset věcí, které mě na mně serou jako PJ na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 9 - Jak Count vede hru na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 10 - Jak vede hru Jerson na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 11 - Reakce našich hráčů na vedení hry na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 12 - Převod postav z DrD do JaD (I. díl) na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 13 - Převod postav z DrD do JaD (II. díl) na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 14 - Převod postav z DrD do JaD (III. díl) na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 15 - Zpětná vazba na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 16 - Co hráčům vadí na Vypravěčích na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 17 - Smrt postav na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 18 - Figurky versus popisy na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 19 - Jak začít s RPG I. - Proč je to tak těžké? na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 20 - Gamecon 2022 na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 21 - Jak začít s RPG II. - Jak skutečně začít? na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 22 - Jak začít s RPG III. - Práce s více hráči na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 23 - Jak mluvit s NPC na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 24 - Co vypravěčům vadí na hráčích na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 25 - Silvestrovský díl na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 26 - Inventář a nakládání s předměty na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 27 - Neznám to, zabiju to na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 28 - Vyhoření vypravěče na Anchoru, na Youtube
Stvořitelna 29 - Nejlepší hra mého života na Spotify, na Youtube
Stvořitelna 30 - Gamecon 2023 na Spotify, na Youtube
Stvořitelna 31 - Mapy světa a území na Spotify, na Youtube
Stvořitelna 32 - Mapy lokací a podzemí na Spotify, na Youtube
Stvořitelna 33 - Protože jsem DM, tak proto! na Spotify, na Youtube
Stvořitelna 34 - Vyprávěný Dračák na Spotify, na Youtube
Stvořitelna 35 - Total Party Kill aneb "Všichni jsou mrtví, Dave" na Spotify, na Youtube
Stvořitelna 36 - Odměny pro postavy, hráče i vypravěče na Spotify, na Youtube
Stvořitelna 38 - Co chtějí hráči od vypravěče? na Spotify, na Youtube
Stvořitelna 39 - Nemoci v RPG na Spotify, na Youtube
RPG Stvořitelna 40 - Nulté sezení (I. část) na Spotify, na Youtube
RPG Stvořitelna 41 - Nulté sezení (II. část) na Spotify, na Youtube
RPG Stvořitelna 42 - Nulté sezení (III. část) na Spotify, na Youtube
RPG Stvořitelna 43 - Jak a jaké předávat informace na Spotify, na Youtube
RPG Stvořitelna 44 - Gamecon 2024 na Spotify, na Youtube
RPG Stvořitelna 45 - Zabil Karak moduly pro Dračí Doupě? na Spotify, na Youtube
Napsal: Jerson
17.3.2024 20:10 - Jerson
Stvořitelna 39 - Nemoci v RPG na Spotify, na Youtube

Buddha pravil, že Každý člověk je původcem svého zdraví nebo nemoci. Ale Buddha nehrál RPG. Jinak by věděl, že pravým původcem nemocí je vypravěč. Aby ty nemoci alespoň stály za to a nepotloukali jste se po dungeonech s jen s nudlí u nosu, k tomu poslouží mnoho rad v dnešním dílu.
3.4.2024 22:36 - Jerson
Stvořitelna 40 - Nulté sezení na Spotify, na Youtube

"Musíme si promluvit." Když tohle slyšíte, je zle a váš vztah nejspíš dlouho nevydrží. Naopak v RPG ta věta znamená, že to s vámi někdo myslí vážně a plánuje dlouhou, společnou budoucnost. A o čem si promluvit abyste pokryli všechny možné aspekty herního soužití si povíme v první díle nové minisérie.
30.4.2024 23:51 - Jerson
RPG Stvořitelna 41 - Nulté sezení (II. část) na Spotify, na Youtube

Nulté sezení pokračuje. V tomto díle si projdeme jemné rozdíly v žánru, tónu i stylizaci, Countovi ze všech těch termínů polezou oči na vrch hlavy, ale nakonec se dobereme řádných vysvětlení, konkrétních rad a dalších bodů do checklistu.
6.6.2024 22:53 - Jerson
RPG Stvořitelna 42 - Nulté sezení (III. část) na Spotify, na Youtube

Poslední díl minisérie, ve kterém probereme poslední chybějící body a vy se konečně můžete pustit do svých nultých, mínus prvních nebo jen ladících sezení.
15.7.2024 22:44 - Jerson
RPG Stvořitelna 43 - Jak a jaké předávat informace na Spotify, na Youtube

RPG je o komunikaci, o tom není sporu. Jenže jak a co komunikovat mezi vypravěčem a hráči, aby ke sporu nedošlo? Zkusíme rozdělit informace do kategorií, vyjasníme si několik pojmů a povíme si, jak předávání funguje nám.
28.7.2024 23:06 - Jerson
RPG Stvořitelna 44 - Gamecon 2024 na Spotify, na Youtube

Bez editace přímo k tomu, jak jsme si užili letošní Gamecon. Den po dni, aktivitu po aktivitě a na závěr pár plánů pro příští ročník.
26.8.2024 21:52 - Jerson
RPG Stvořitelna 45 - Zabil Karak moduly pro Dračí Doupě? na Spotify, na Youtube

Nový a dlouho očekávaný díl Dinosauria obskurních světů oslavíme polemikou nad otázkou, zda to byly skutečně Prokletí Karaku a Bílý hrad, které zabily oficiální modulovou scénu Dračáku. A přidáme i pár dalších otázek, které se nám v té souvislosti honily hlavou.
26.8.2024 23:28 - LokiB
Chlapci :) Tady je ten individuální pohled opravdu hodně cítit.

Tak dám příklad z 6+ skupin od roku 1991 (tedy cca pár měsíců po té, co DrD vyšlo). Pozdější skupiny nepočítám.

- Bílý Hrad jsme nehráli ani s jednou skupinou.
- Karak jsme nehráli ani s jednou skupinou.
- Hrát jen "jeskyně" nás bavilo cca 2 měsíce, pak už jsme mířili ven. Dobrodružství postavy někdy do podzemí zavedla, ale daleko více času se trávilo "venku".
- V DrD jsme hráli skoro vždy kampaně - ať už "vlastní světy", případně "minisettingy" - tedy na omezeném prostoru příběhem pospojovaných X "lokací". někdy to přerostlo do "světa", někdy to prostě skončilo. (ukázka dole)

- Způsob, jakým byl koncipován Bílý Hrad a Karak nás moc neovlivnil - nepřišlo nám, že jsou to dobré "jeskyně" (nelogické) a nebyl důvod je napodobovat. U některých PJů se projevila inspirace z ADND modulů, těmi se někteří inspirovali ve způsobu přípravy hry/jeskyně. v tom dobrém i v tom zlém. Častěji asi v tom zlém.

- od léta 1992 jsme hráli paralelně i ADND, tam jsme "koupené moduly" celkem i hráli, jeden z nás jich měl nakoupeno 10+ a sdílel je. Používali jsme je v době, kdy jsme neměli nic "připraveného" ... improvizace byla tehdy mezi námi ještě v plenkách, a spíš se používala "venku", improvizovat celou podzemní jeskyni si PJové troufli málokdy. Asi i pro to, že hráči byli "nároční"

- je však třeba připomenout, že moduly ADND byly velmi různorodé ... od takových The keep on the borderlands nebo Against the Giants ... přes Ravenloft, který nás fascinoval, a v kterém byly velmi odlišné domény - fantasy, viktoriánský Jack Rozparovač, Starověký Egypt, dálný východ ... až po Dark Sun, což byl (aspoň pro mě), svět jako do té doby žádný jiný. a to i do podoby dobrodružství, jednotlivých modulů a map.

- je fakt, že i naše samotné "mapování jeskyní" bylo ovlivněno tím, co jsme viděli ... spíš tedy těmi ADND moduly než Bílým Hradem z pravidel. Jeskyně tedy byly často oldskoolové, když už se do nich hra dostala.

- někdy na podzim 1992 jsem vytvořil svůj první "svět", který vydržel na hraní cca 10 let.
- do roku +- 2004 jsem takových "světů" vytvořil 5 (pro různě redukované části skupin).
- někdy v roce 1997 jsem udělal jako alternativu pro redukovanou část skupiny "megadungeon" ... po vzoru ADND megadungeonů, snaha byla o aspoň nějakou "logičnost" takového mnoholevelového prostoru, kde se některé levely otevíraly do celých "podsvětů" ... ale popravdě spíše vyhrával pocit "cool" nad tou "logičností".


ukázka takové "mapy minisettingu" z února 1992 ... je to kampaň inspirovaná knihou Dutá Jehla s Arsenem Lupinem, jestli někdo zná. Jsou tam vesnice, tvrze, hrady, podzemí a jeskyně, lesy zlodějské gildy. Není to moje dílo, takže se tím nechlubím ... hrál jsem to jen jako hráč po večerech na lyžáku ve čtvrťáku na gymplu :)


A názor do diskuse:
- oficiální modulovou scénu zabila nízká a nejistá profitabilita celého byznysu tvorby modulů. Podle mě nebyla mezi hráči velká ochota "hrát cizí hry, které nejsou lepší než ty moje, a ještě za to platit". Bylo nám 17 či pak 20, času a fantasie jsme měli na rozdávání, narozdíl od peněz a bavilo nás to. Když už pak Altar něco začal dělat, tak Asterion byl velmi specifický produkt, který se hodil pro ty, kteří chtěli "celý předpřipravený svět". Nám tehdy nepřišel lepší než různé ADND světy.

No, někdy o tom můžeme pokecat na Dálavě :)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.069236040115356 secREMOTE_IP: 18.217.26.216