Už jsem si vzpomněl, s čím jsem měl hlavní problém v dílu Svět ... vy tam nijak konzistentně neřešíte, co vlastně "tvorba světa" obnáší. Nějaký ucelený kus podcastu, který se tomuto bude věnovat. Skáčete tam z bodu na bod nějak nesourodě, bez srozumitelné vodící linky.
A když řešíte jestli "tvořit svět" nebo "převzít svět", tak ta druhá část je strašně moc ovlivněna tím, že ty máš "svět Omegy" ... ale to je jen zanedbatelné množství "vytvořených světů". Věnovat se skutečným a prověřeným světům, a to nemusí být nijak do hloubky, ale aspoň aby si posluchač představil, co tím vlastně myslíte (a že to opravdu není hlavně o převzetí reálného světa), z čeho se typicky "příručka světa" skládá, co od ni očekávat, jak ji používat ... o tom se nemluví.
Příklad s thaliem a berlínskou modří by byl ok jako perlička někde v doplnění, tady je to zahrnuto mezi významné výhody "existujícího světa".
Takže co bych v této kapitole říkal já?
K tvorbě vlastního světa:
- co jsou významné části tvorby vlastního světa, co je důležité a co řešit spíše nemusím, co se dá doplnit později a co se mění obtížně
- jaké tak množství práce do toho musí člověk vložit na určitých "úrovních podrobnosti". vytvořím svět za den? za týden? měsíc či rok? aby se dalo hrát
- jakých chyb se při tvorbě světa určitě vyvarovat (příklad se špatným měřítkem mapy je ok, ale těch příkladů je jistě více a dát je uceleně)
Použití vytvořeného světa:
- co jsou důležitá kritéria pro to, zda mně a mojí skupině bude svět vyhovovat
- co je nejpoužitelnější / nejvíce používané z přebraného světa (tedy co budu z toho materiálu používat nejčastěji a asi bych nejméně rád předělával, co je gró) (zmínka o tom, že dostanu mapu a jména míst ... to je málo a nemusí to být ani to nejdůležitější)
Obecně: s čím v rámci "hraní světa" se nejčastěji GM setká, co hráče nejčastěji zajímá, co přijde nejčastěji do hry ... a tedy je důležité, aby to měl GM rozmyšlené/zpracované/ k dispozici ... vy tam zmíníte, že souhvězdí do hry nepřišly. to je fajn historka na Dálavu k pivu, ale informační hodnota do podcastu je malá
Obecně: zkuste si dopředu rozmyslet, co je pro dané téma opravdu důležité, co se případný posluchač toho dílu chce asi dozvědět ... a to mu zkuste dát. Fakt to asi nikdo neposlouchá kvůli berlínské modři, to je doufám jasné
Jsem přesvědčen, že jsi Jersne schopný mluvit o tématech zajímavě a přínosně, ale potřebuješ dramaturga, který bude rozumět tomu, co je pro téma významné, kde se dá udělat odpočinková odbočka, říc historka, ale jinak bude hlídat tempo, aby to nebylo usínací.
Count takovým dramaturgem není, má spíš roli toho "člověka z minulosti", co současnosti nerozumí a rozkoukává se v ní, chce se něco dozvědět, má nějaké vlastní představy, ale jsou dost odtržené. Když už tam ty máš roli "moudrého a vzdělaného", tak ji jeď naplno, aby to bylo přesvědčivé. Podle mě na to máš.