S tím, co píše Colombo plně souhlasím.
Ten článek má myšlenku, se kterou určitě nemusí souhlasit každý. Předkládá svoje argumenty, ze kterých já za nejdůležitější považuji tyhle (zejména spojené dohromady):
1. na startovači je reálné vybrat peníze i na dílo, které kvalitní není ... když autor nemá zpětnou vazbu včas, může si dílem ostigmatizovat svoje jméno na delší čas
2. vydávání děl bez redaktorské práce autorům může zásadně uškodit, protože pustí do světa dílo, které má zásadní vady, o kterých mu holt nikdo neřekl, protože nebylo kdo. redaktor by na ty chyby upozornil
Což jsou argumenty validní a to, jak jsou tu vyvraceny, mi přijde divné:
Log 1=0 píše:
Jako, Sirien má pravdu v tom, že staví slaměného panáka knížka přes crowfunfing = nulová redakce a možná i korektura
Proč je to slaměnný panák, když autor článku uvádí, že se s tímhle fenoménem setkal prakticky ve všech případech?
On ani netvrdí, že každé dílo ze startovače bude bez redakce a korektury (protože na startovač můžou jít klidně i renomovaní autoři s nějakou redakcí za zády, což tam i píš), ale z jeho zkušenosti k tomu zásadně startovač vede a je to v tom past na nové autory, u kterých ta šance, že přes startovač vydají díle nezredikované je daleko větší.
sirien píše:
Zaprvé je zajímavé, že třeba Brandon Sanderson proti vydávání samonákladem vč crowdfundingu nic nemá a v přednáškách pro nové začínající autory o tom mluví jako o plnohodnotné alternativě.
i proto, že posluchači jeho přednášek tohle vlastně chtějí slyšet?
A nemůže to být sirien píše:
navíc pouze k těm co neví do čeho jdou - mi přijde, že ta cílovka článku je hodně úzká a ještě užší a těch výjimek na koho to neplatí je nějak hodně na to jak obecně se ten článek tváří.
Jestli je nebo není úzká ... to je asi podstatné informace. Nemám přehled o této scéně a nejsem expert, takže nevím, jestli mluví k 90% autorů nebo k 50% nebo jinému nižšímu číslu. Každopádně je to podle autora významné číslo, aby stálo za to k němu mluvit.
sirien píše:
Jemný vítr zní jinak než technicky znějící "mírný" - autor to smete jako chybu na úrovni špatné gramatiky a ještě to označí za nedostatek slovní zásoby. Možná. Možná sám nepochopil zamýšlenou poetiku.
A ty při čtení toho úryvku věříš tomu, že to autor článku fakt pochopil šaptně? Mně tam to "jemný" taky nesedí, ale to není důkaz, tak se jen ptám ... chápu to tak, že vybral jeden úryvek jako ilustrační, a doufal, že to jeho čtenáři pochopí.
sirien píše:
Jakože ano, většina wannabe autorů je fakt špatná. Jenže většina čehokoliv je špatná. Ano, redakční práce je důležitá. Jenže vydavatelé na ní dneska zdaleka nemají exkluzivitu.
Jeho pointa je ještě trochu posunutá ... většina wannabe autorů je špatná, ale někteří z nich by špatní být nemuseli, kdyby spolupracovali s někým z redakce, nechali si, třebas bolestivě, poradit.
Tedy ta myšlenka je "když nepůjdete přes startovač, je to asi bolestivější, delší, víc se naráží hlavou do zdi ... ale jste-li dobří, máte-li potenciál, tak vám tahle cesta prospěje a je větší šance, že nakonec prorazíte a uspějeje, než když půjdete na pohled snazší cestou crowfundingu".
Že má crowfunding některé jiné výhody (viz licence, jak píšeš atd), to je fakt. Ale jde to trochu mimo myšlenku toho článku, jak jsem ho pochopil já.
Nakolik je pohled autora článku pokřivený tím, co sám dělá a jakou má historii ... nedokážu posoudit, je možné, že zásadně.
Ad Gergon:_crowfunding má pro autory, jako jsi ty, jistě výhodu, protože dneska je tolik lidí, s tolika zájmy, že dokáže obstarat finance i obskurnějším projekům, prostě proto, že je někdo chce vidět hotové.
U toho vzpomenu na Život Briana, kterému producenti po nátlaku katolíků ve velkém odstoupili a vypadalo to, že půjde k ledu. Až přišel George Harrison a dal zásadní balík peněz, i když musel dát do zástavy svůj barák, prostě proto, že ten film chtěl vidět natočený. Bez něj by tu ten film nejspíš nebyl. Úžasný.
Dnešní startovač funguje v mnohém podobně a je to fajn ... jen ne každé dílko, které se díky němu vytvoří, je Život Briana, bohužel :)
Takže Gergone, jestli máš v plánu zůstávat u malých filmečků, pak ti startovač asi nijak neškodí ... otázkou je, kdyby ses chtěl probít do první ligy filmařiny, jestli by budoucí producenti a budoucí filmoví fanoušci, až bys ten případně film k nim dosta, po shlédnutí Dračáků spíš neřekli "tak to asi nemá smysl zkoušet".
Protože v tom je paralela s autorovým článkem ... špatné dílo může zkazit reputaci na delší čas a v tom je kontraproduktivní.