Zamyslete se na chvíli, co by se stalo s pravidly čtvrté edice D&D, kdyby se do ničeho nepočítala polovina úrovně. Hrdinové by se po úrovních stále zlepšovaly; pořád by dostávaly nové powery, featy a hlavně hit pointy; ale útoky, obrany a dovednosti by se přestaly zvedat do nebeských výšin.
+
Hlavní výhodou je že se by se výrazně "zploštil" power lvl skrze celou hru. Potvory s nižším lvlem by byly silnější, s vyšším naopak slabší.
+
Lépe by spolu ve skupině vycházely postavy různých úrovní.
+
Bylo by téměř nemožné dosáhnout neprorazitelných obran nebo autohitujících útoků. S nynějším systémem je fighter někdy kolem 10-12 lvlu nesmrtelný proti běžným městským strážím.
+
Hráči by měli snazší papírování.
+
Skilly by byly transparentnější, nebylo by třeba po úrovních zvedat DC. Klidně by se dalo vrátit ke klasickým tabulkám typu
Šplhání DC
lano 5
skála 10
stěna 15
hladký povrch 20-25
-
Některé tabulky v pravidlech by přestaly sedět; třeba u rituálů
-
Vypravěč by musel u všech monster odečíst od všeho 1/2 lvlu. Podle mě celkem dost práce
-
Bylo by malinko náročnější odhadnout náročnost encounteru a nejspíš by se musely upravit i čísla u zkušenosti
-
Sudé úrovně by ztratily kus svého sweetness a vůbec by některé hráče mohlo štvát, že se jim postavička pořádně nezlepšuje.
Sám se k tomu zatím neodvážím, ale myslím, že kdyby někdo chtěl hrát víc low-epix, sandboxově nebo sword&sorcery, tzn všeobecně více při zemi a realističtěji, tak by si tímhle mohl dost pomoci.
Názory?
(původně byl tenhle zásah Mytkův nápad, ne můj)
EDIT pro pochopitelnost:
Nevím, jak to bylo myšleno původně, ale mám pocit, že tahle úprava je ideální pro sandbox. 4e je psaná s tím, že se budou hrát připravená(nejlépe i publikovaná) dobrodružství, to umí a nemá s tím problém. Tahle úprava by mohla pomoct těm, kteří chtějí hrát klasický simulační sandbox (
vysvětlení zde). Proto prosím nepište, jak je tohle pravidlo naprd, když hrajete tím prvním "as written" stylem.
Pro mě je hraní sandboxu bez téhle úpravy jako hraní Oblivionu - svět tam sice je, ale stejně se chová podle vaší úrovně. Hraní s touto úpravou by mělo být simulační v tom smyslu, že svět není na postavách závislý. Že stráže nejsou jednou lvl 3 soldiers a podruhé lvl 13 minions.