Soldier76 píše:
Kdo pravidelne zvlada zaimprovizovat v podstate celou session a zaroven vysledek neni "melkej" je pro me frajer :)
Improvizace není frajeření, improvizace je dovednost a dá se cíleně trénovat. Ale stejně jako prakticky všechno kolem hraní RPGček to není dovednost osobní, ale skupinová - hráči se to musí naučit taky, jinak to prostě nebude fungovat.
Úplně základní například je, aby se hráči naučili přemýšlet nahlas, nenechávat si své připomínky pro sebe a říct to vždycky co nejdřív. Když hráč na konci sezení řekne, že se vůbec nebavil, protože se jeho postava neměla jak uplatnit, tak je sice super, že to vůbec řekl (takže se s tím dá něco dělat), ale škoda, že to neřekl dřív. Když by v už průběhu hry řekl něco jako "Fakt mi není jasné, proč jste si na čistě bojovou akci přibrali hackera - však vás akorát brzdím", tak to zaručeně vyvolá debatu mezi hráči o tom, na co všechno by se jim hacker mohl hodit - a jelikož jde o improvizaci, tak tím vytváří palivo pro Vypravěče, které následně určitě rád využije (protože mu to nakopne fantazii). V improvizované hře jsou za obsah stejnou měrou odpovědni všichni hráči.
Náhodné tabulky jsou fajn pomůcka, ale samy o sobě ti dobrou hru nevytvoří, na to potřebuješ další techniky. Například stavět příběh na tom, co je postavám blízké a na čem jim záleží - na to je potřeba společně s hráči tyhle detaily o postavách průběžně dotvářet. Z tohohle pohledu není až tak podstatné, jestli jsou strážníci úplatní nebo ne, ale spíš třeba to, jestli třeba některý z nich postavy zná a proč.
Další podstatná věc je stavět na tom, co už se ve hře stalo - mohli strážníci dozvědět o něčem, co postavy napáchaly někdy dřív? Šup s tím do hry. S tím souvisí i to, aby se souvislosti do hry dostaly: Nestačí si jako GM vytvořit pozadí hry, je třeba využít každé příležitosti, jak tyhle věci dostat k hráčům. Improvizace to dost usnadňuje, protože se v ní dají snadno otevírat nové potenciální souvilosti, aniž bys musel mít předem rozmyšlené, s čím přesně souvisí a jak (jeden ze strážníků má na předloktí vytetovaného draka. Ten symbol je vám možná povědomý, setkal jste se s ním už někdo?*).
V prvé řadě je potřeba to zkoušet a trénovat.
* Další improvizační technika - výzva na hráče, aby se chopili příležitosti a dogenerovali background svých postav tak, aby byl relevantní k příběhu.