Alnag metodický:
Trefil ses do mého oblíbeného tématu. Vedli jsme o tom už několik docela velikých debat. Úvodem je třeba varovat, že tu nejsem jen za "vědce", ale taky za "ty druhé", řečenou rovnou - čaroděje. Ti třetí konkurenti jsou potom kněží. Strašná pravda totiž je, že celá slavná věda stojí na ramenou víry... a částečně i magie.
To, že se kněz, vědec a čaroděj po staletí vzájemně mažou a urážejí, jim nebrání v tom, aby měli podezřele podobné disciplíny.
Alnag píše:
i ta slavá Occamova břitva má velmi elegantní statistické a logické zdůvodnění.
Což nic nemění na tom, že to tak moc "vědecká" metoda také není - není to žádný důkaz. A v praxi i v teorii na Occamově břitvě visí opravdu hodně vysvětlení kdečeho.
Alnag píše:
stojí na pravěpodobnosti, která počítá s jistou mírou chyby.
Když se to vymezí takto opatrně - a podle mne rozumně - pak ovšem konkurence vyhovuje takové definici taky. I magie a víra jdou kupředu.
Alnag píše:
Je snadné poslat pana Pierce na smetiště dějin, ale zdá se, že jsi ho zprovodil ze světa až příliš snadno
Učinil jsem tak v rámci internetové glosy; ale věř, že jsem o té věci přemýšlel už dříve. Dotazy zkusím zodpovědět, jak umím.
Alnag píše:
Nepodařilo se ti totiž objasnit jak tvoje definice rozliší vědecké a nevědecké poznávání světa.
To se mi nepodařilo, a obávám se, že se to nemůže úplně perfektně podařit nikomu. Světy víry, magie a vědy jsou u sebe daleko těsněji, než se má všeobecně zato. Rozhodně bych to nezkoušel přes
metodu, která je nármaně nepřehledná u všech tří, a podle mne si co chvíli vypůjčuje od sousedů, a možná větší šance by byly přes
předmět toho, co se zkoumá. Pokud je předmětem zkoumání třeba přímé nazírání Boha, pak je věc jasná, i když metoda zůstane neurčená. Věda to nebude, i kdyby Boha hledali elektronovým mikroskopem.
Alnag píše:
Z toho co nabízíš se zdá, že každé předmětné zkoumání je vědecké
Ne. Já přiznávám skromně, že nejsem schopen hrdé adjektivum "vědecký" jasně odlišit; a dokonce pochybuji, že má nějakou mimořádnou cenu. Vím (a to jsem skutečně po letech zjistil), že moje vlastní profesní věda, "teorie práva", ve zdrcující většině neobstojí jako skutečná věda; za vědeckou lze snad opatrně prohlásit jen ústřední a nejslavnější záhadu, zda mají pravidla chování nějakou objektivní platnost mimo lidskou vůli (a to ještě jen proto, že neznáme odpověď).
Psychologie na tom bude jen o dvě trochy lépe.
Přesto lidstvo tyhle vědy užívat vesele bude pro jejich velikou užitečnost; a sice to nebude "věda", ale s tím se dá žít.
Alnag píše:
dá se zkoumat i bez předmětu a co je pak předmětem zkoumání
Extrémní příklady jsou theologie a exobiologie - jejich předmět zkoumání nikdo nikdy neviděl, ani pomocí přístrojů. Opět nechám na laskavém čtenáři rozhodování, zda to vědy jsou, nebo ne.
Alnag píše:
zda tedy výraz věda je v tomto kontextu potřeba.
No, pro mne a za mne není; já bych klidně bez teorie RPG jakožto vědy vydržel. Otázku jsem nepoložil; ale je velice zajímavá. Teoreticky.
Alnag píše:
Ještě odbočím k tzv. měkkým vědám - to, že se zabývají komplexními jevy (jak to už v oblasti lidského ducha chodí) nemůže být samo o sobě záminkou k tomu, že je jim dovoleno to dělat bez systému a bez korekce.
To určitě. Ale jistá míra korekce je kupodivu nezbytná i ve víře a v magii. Pokud se trvá na něčem, co praxe vylučuje, působí to značné problémy - například hnutí kacířů v lepším případě, a nebo dokonce úplné zhroucení víry a systému. Učebnicové příklady jsou trojjedinost Boží a neposkvrněné početí; tradiční místo častých průserů.
EDIT:
ještě zjišťuji, že jsem neuvedl jedno důležité dovysvětlení;
předmět zkoumání musí reálně existovat; t.j. zcela nezávisle na poznávajícím subjektu.
Což háže rovnou kámen do cesty všem, co zkoumají lidskou mysl jakožto reálně a nezávisle existující předmět; a taky všem, jejichž předmět zkoumání není moc jistý (ta theologie, exobiologie nebo drakověda).
Pro "teorii RPG" je to zajímavé v momentě, kdy si uvědomíme, jak moc různých zjištění se zabývá samotnou metodou a uměle vytvořenými pomocnými pojmy. Narativismus, DKF, premisa - to všechno není ve hře implicitně obsaženo, nýbrž jde o uměle vydestilované metaherní fenomény.
Uf.