[Teorie] Křupková filosofie

Obsah článku:

Stagnace

Po čase některé skupiny ztratí směr. Teorie managementu stádium stagnace neřeší, protože pracovní nebo studijní skupiny jsou shromážděny za určitým účelem a když je cíl dosažen, rozpadnou se. V herních skupinách je cíl méně konkrétní. Místo aby "navrhovali novou vesmírnou loď pro práce na orbitu" nebo "400 corpusů pizzy" je to "bavme se". Je velmi těžké se někam pohnout, pokud nevíte přesně, kam jdete a jakou cestou se vydat. Takže vágnost cílů roleplayingových skupin vede ke Stagnaci.
Skupina Stagnuje, když už to lidi tak nějak moc nezajímá. Hráč přijde, leží na gauči a říká: "vzbuďte mně, až se bude házet na souboj". Další hráč si čte komix. A ještě další radši vůbec nepřijde, nebo "zapomene", kdy mělo sezení tento týden být.
Většina herních skupin v tento moment jednoduše zkape. Pracovní nebo studijní skupina vzácně stagnuje díky tomu, že šéf nebo učitel je pryč a tak zde není nikdo, kdo by je nutil soustředit se na povinné cíle. Ale roleplayingová skupina je dobrovolná sociální aktivita, a něčí pokusy (řekněme GMovy) nastolit cíle povedou obvykle jen ke špatným zážitkům skupiny a ve skutečnosti Stagnaci uspíší, jelikož jedním druhem Stagnace je hodit vše na krk GMovi.
Odpovědí na to je znovu Rozbouřit skupinu.

Proč Bouřit?

Možná dumáte nad tím, proč se chtít zase vracet do chaotického stádia. Cíl je znovu bouřit, protože jen tak se dostanete znovu ke Stabilizaci a Vykonávání něčeho. Je to trochu jako byste šli dlouhou dobu špatnou cestou a dostali se do slepé uličky; musíte jít zpátky a vydat se jiným směrem.
Mnoho hráčů se snaží podvědomě přivést skupinu k Bouření, pokud Stagnuje. Přinášejí nové herní systémy či prostředí, nechají GMovat někoho jiného, přivádějí nové hráče atd. A je pravda, že čerstvé Bouření je jediná naděje stagnující skupiny. To neznamená, že by hráči měli záměrně vytvářet konflikty mezi sebou, ale měli by se pokusit věci občerstvit.
Běžně skupina Stagnuje sociálně, když jedna osoba GMuje stejnou kampaň, ve stejný čas, na stejném místě se stejnou skupinou celé roky. Taková skupina jednoduše ani neví, co si počít s někým jiným jako GMem. Pravidelný GM také neví, co dělat a nová role hráče je mu nepříjemná a vědomě či nevědomě sabotuje hru. Skupina se tak efektivně vrací k Bouření, ale objevují se nové konflikty k řešení - dosavadní GM se chce vrátit ke GMování, ostatní chtějí skupinu, která nestagnuje a bez nějaké pokory a poctivosti se nemohou sejít na půl cesty. Obvykle bouření vyústí v rozdělení skupiny. A jako obvykle, tvoří-li skupinu přátelé, není to problém - najdou si někoho nového na hraní a zůstanou přáteli se starými členy. Pokud ne, je to ztráta. Ale v každém případě je potřeba být opatrný, pár slov vyřčených v zlosti a je vymalováno.
Obecně platí, že prevence je lepší než léčba. Jak je zmíněno v organizaci sezení, skupina se může vyhnout Stagnaci tím, že se účastní i "Alternativ".
Některé metody oživení Stagnující skupiny a poznámky k jejich pravděpodobné úspěšnosti:
Nový systém či prostředí To téměř vždy selže v oživení Stagnující skupiny. Je to proto, že všechna ta stagnace se odehrává na úrovni lidí. Hra samotná s tím nemá nic společného. Je to také o tom, jak se jednotliví členové skupiny vztahují k sobě navzájem. Zda házejí d10ky nebo d20ky, hrají ve středověkém světě nebo sci-fi vesmíru, na tom nezáleží. Jestliže skupina prošla fází Bouření, dosáhla Stabilizace a Vykonávání, herní systém a prostředí se stávají irelevantní.
Změna GMa Může být mnohem užitečnější. Herní skupiny obvykle mají GMa jako vůdce a zároveň Pána Hry; GM určuje, co se bude hrát, kdy a kde a bude mít často silnější hlas než kdokoliv jiný v přijímání nových hráčů nebo odmítání starých. Změna GMa změní vše, a zcela jistě přivede skupinu do fáze Bouření. Jestliže skupina skutečně Stagnuje, pak často starý GM bude sabotovat hru nového GMa, jak již bylo řečeno. Někteří z členů skupiny budou reagovat na nového GMa potlačovaným nepřátelstvím, zatímco jiní budou jeho způsob vítat. A opět to přivede skupinu do stádia Bouření.
Změna hráčů Přivedení nového hráče často otřese starou skupinou. Mnoho nových hráčů je ze začátku opatrných, takže je ve skupině malý ostrůvek Formování. Ale v jistou chvíli, není-li hráč skutečně velmi rezervovaný, vykročí vpřed a začne navrhovat změny. Nakonec skupina propadne Bouření.
Podobně odchod starého hráče může přinést obdobné výsledky. Lidské bytosti jsou jako chemie - A, B a C mohou být užitečnou sloučeninou, zatímco A a B samy o sobě jsou výbušné.
Napsal Alnag 12.06.2007
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 38 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.14023900032043 secREMOTE_IP: 18.216.3.58