Přehled produktů D&D 3.0e

Obsah článku:

Prostředí pro tažení

  • Gazetteer
  • Ghostwalk
  • Living Greyhawk Gazetteer
  • Oriental Adventures
Kromě tradičně samostatně vydávaných Forgotten Realms vydali WotC i řadu jednorázových příruček pro různá prostředí od Greyhawku, přes duchařský Ghostwalk až po Oriental Adventures.


Gazetteer (Místopis)

autoři: Gary Holian, Erik Mona, Sean Reynolds, Frederic Weining

rok vydání: 2000

pravidla: D&D 3e

Gazetteer je tenký brožovaný 32 stránkový sešítek. Barevná obálka zobrazuje část mapy Flanaessu, vnitřní ilustrace jsou toliko černobílé. Součástí knihy je i barevná mapa Flanaessu ve formátu A2.

To co je potřeba si uvědomit, že tato příručka není o světě Greyhawku. Tedy samozřejmě jej v tom poznáte, ale nikde tam o něm není ani zmínka, vždy se hovoří o světě DnD. Je to asi hlavně pro nováčky, DM umístí první dobrodružství, rozvine pár zápletek a má zajištěn pocit místa a historie. Dál může budovat podle chuti. V první kapitole se dozvíte něco o světě, kapitola vágně zmiňuje jméno planety (Oerth), kontinentu (Oerik) i oblasti (Flanaess), takže už víme, že jsme v prostředí kampaně Greyhawk, ale nikdy to nebude takto řečeno. Následuje kalendář, tabulka standardního týdne a měsíců v roce. V kapitole druhé je povídání o historii, zejména o Velké válce a dvojím kataklyzmatu. Je tu něco málo o vzniku Keolandu a Velkého království, zmínka o Iuzovi a trochu podrobněji Greyhawkské války. V kapitole třetí najdete 55 hlavní států Flanaessu, každý obsahuje údaje jako jméno, vládce, typ vlády, města, suroviny, obyvatelstvo, nepřátelé a spojenci a pár odstavců o tom kterém místě. Také jsou zde informace o pěti dalších bozích, doplňující ty, kteří chybí v PHB o Al'Akbara, Iuze, Sehanine Měsíční srpek, Pholta, and Raa. Kapitola čtvrtá je věnována zeměpisu a popisuje hlavně lesy a džungle, hory a vrchy, ostrovy, jezera a moře, řeky bažiny, močály a pustiny. Kapitola pátá je věnována mocným sdružením - Kruhu Osmi, Rohatému společenství, Rytířům Ochráncům, Jelením rytířům, Rytířům Svatého zaštítění, Rytířům Luny, Rytířům strážcům a Mouqolladskému konzorciu.

K tomu bych jen dodal, že to samé a taktéž všechny následující kapitoly jsou i v Living Greyhawk Gazetteeru, jenže daleko podrobněji, takže zvažte, co si chcete koupit a rozhodně si nekupujte obě, nevyplatí se to. Jinak je to ale pěkná, stručná knížečka, která může být dobrou inspirací nebo začátkem pro tvorbu vlastního světa.


Ghostwalk (Duchařina)

autoři: Monte Cook, Sean K. Reynolds

rok vydání: červen 2003

pravidla: D&D 3e

Ghostwalk je prostředí pro kampaň a může být použitou jak pro samostatnou kampaň, tak může být začleněno do stávajícího světa. Vše co potřebujete je město nebo ostrov. Ústřední oblastí, kde se Ghostwalk odehrává je město zvané Manifest, vybudované nad branou do podsvětí. Díky zvláštní energii spojené s branou, Manifest neobývají pouze živí lidé, ale i duchové zemřelých, kterým se prostě ještě nechce odejít. A díky zvláštní energii jsou duchové hmotní. Jsou to lidé, ne nemrtví. Pokud v Manifestu nebo jeho okolí zemřete, vrátíte se jako duch. Můžete posbírat svoje vybavení (a tělo) a pokračovat v dobrodružství. A můžete dotáhnout tělo do města a nechat se vzkřísit nebo pokračovat jako duch a rozvinout super duchovské schopnosti. Součástí jsou také tři dobrodružství, které umožňují DMovi uvést postavy do nového prostředí. Tohle je jedna z mála geniálních knih. Je geniální svým nápadem, unikátní svým provedením a celkově se mi moc zalíbila. Pravda, ani tady se autoři neubránili několika nešvarům, které pronásledují knížky d20ky jako prokletí, ale celkově je na tom zdaleka lépe než většina ostatních.


Living Greyhawk Gazetteer (Místopis Living Greyhawku)

autoři: Erik Mona

rok vydání: 2000

pravidla: D&D 3e

Living Greyhawk Gazetteer je brožovaná 192 stránková příručka. Barevná obálka zobrazuje mocného čaroděje Mordenkainena a rovnováhu zosobňovanou dvěma draky - zlatým a černým, kteří mu leží u nohou. Vnitřní ilustrace jsou toliko černobílé. Součástí knihy je mapa ve formátu A2.

Tato kniha popisuje svět Greyhawku. V první kapitole se dozvíte obecné informace o světě, jak se měří čas a podobně. V druhé něco o lidu, který tuto část světa obývá, o dělení lidských ras a podobně. Kapitola třetí nás seznámí s jeho bohatou historií včetně řady vleklých konfliktů, které jej potkaly. Nejdelší kapitola čtvrtá nám podrobně představuje jednotlivé země Flanaessu. Kapitola pátá pak zajímavá místa, lesy, hory, jezera a řeky. Kapitola šestá je o mocných sdruženích, který mají moc srovnatelnou se suverénními státy. Konečně kapitola sedmá je věnována přehledu bohů.

Tato kniha je jediným dostupným zdrojem ke Greyhawku třetí edice pravidel, pomineme-li Gazetter (viz výše), který je však pouze zkrácenou verzí této knihy. Musím říct, že s touto příručkou jsem poměrně nespokojen. Z možností, které její autoři měli, si vybrali snad tu nejhorší. Telegrafický seznam. Zvláště u bohů je to velmi zvláštní. Někteří (významní) bohové, zejména trpaslíků a elfů, chybí, nejsou jasně rozděleny panteony a naznačeno postavení bohů v nich. Ačkoliv mám tedy Greyhawk velmi rád, tato kniha je spíše zklamáním. O to více, že je zdrojem informací i pro skupinu lidí organizovaných v RPGA, kteří podle ní po celém světě hrají kampaň nazvanou Living Greyhawk. Proto i když mám Greyhawk moc rád, hodnotím jak hodnotím.



Oriental Adventures (Orientální dobrodružství)

autoři: James Wyatt

rok vydání: 2001

pravidla: D&D 3e

Oriental Adventures je v pevných deskách vázaná příručka. Barevná obálka v orientálním stylu zobrazuje snad samuraje, vnitřní ilustrace též barevné jsou ve velmi podobném duchu.

Tato kniha je velmi zajímavá. Je ale potřeba k ní vysvětlit několik věcí. Tato kniha není tak docela o DnD. Soudě podle jiných se hodně podobá světu World of Darkness od White Wolfa. Zejména proto, že je dílem postavena na světě Rokugan (prostředí karetní hry Legenda pěti prstenů). Toto prostředí rozhodně není nezajímavé - postaveno je na feudálním Japonsku, ale i od něj se hodně odlišuje. Předně zde existuje pět lidských klanů, kterým bylo dáno, aby vládli nad světem. Podle příslušnosti k tomu kterému klanu se hodně odvíjí možnost výběru prestižních povolání a odborností. Klany válčí mezi sebou i se zlem tzv. stínových zemí. A to rozhodně není všechno, kdykoliv a kdekoliv můžou nebohé postavy sežrat strašlivá monstra, atmosféra je hodně dusná a děsivá. Ale zpět ke knize jako takové.

Kapitola první je o rasách a poprvé jsou zde rozlišeny různé skupiny lidí (!). Jde právě o ony výše zmíněné klany. Pak jsou zde třeba Hengeyokai, kteří se mohou měnit ve zvířata, Korobokuru jsou něco jako trpaslíci leč dosti primitivní, Nezumi jsou takoví jako krysáci v lecčems obdoba půlčíků. Duchovní lid je zase náhražka elfů a Vanarové jsou opičí lid.

Daleko zajímavější jsou asi povolání z druhé kapitoly - zatímco barbar, bojovník, hraničář, čaroděj a tulák zůstali takřka netknuti, např. mnich se dočkal změny. Může vyměnit svoje schopnosti za bonusovou dovednost a může se volně stát vícenásobným povoláním (!). Noví jsou samurajové se svojí rodovou zbraní Daisho, která se s postupem po úrovních zlepšuje. Pak je tu šaman - jakýsi mix druida/kněze a nové orientální magie, který získává svoji schopnost z animistického uctívání duchů. Je tu i Shugenja, který sesílá duchovní kouzla, ale podobně jako čaroděj i ta mystická. Sohei, míšenec kněze a barbara, i když jejich seznam kouzel spíš připomíná paladina. A konečně Wu Jen - ekvivalent kouzelníka v OA, ale aby to nebylo tak jednoduché, tenhle týpek má elementální zaměření buď na zemi, oheň, vodu, kov nebo dřevo a když se naučí všechna kouzla daného živlu, která může, je potom o dost nebezpečnější. A má i pár dalších vychytávek.

Ve třetí kapitole jsou prestižky - bojovná dívčina (první výskyt předpokladu pohlaví vůbec) a něco jako valkýra. Medvědí válečník - barbaroidní, při běsnění se mění v medvěda. Mečový tanečník - šermíř s kouzly. Eunuchovský kouzelník - asi nejzajímavější na tom je, že se tu nikde nevysvětluje, co to eunuch je a o věci se mluví jen jako o proceduře ;-) Henshin mystik - jedna ze tří mnišských prestižek, mistr Iaijutsu - pro ty, kdož nevědí, co je to Iaijutsu - tedy umění tasení meče a skolení protivníka jedním plynulým úderem, pochopitelně rychlejším než protivník. Kishi nájezdník - tohle není moc zajímavé povolání, prostě boj ze hřbetu oře. Ninja špión - těžké předpoklady, ale ohromné výhody, opravdu ošklivý hoch. Stínový zvěd - rozvíjejí hraničáře, tvaroměnec - výhradně pro Hengeyokaiské Wu Jeny, Shitao Mnich - hodně naboostovaný mnich, nic víc, Singhský hraničář - více připomínající barbara, Tetovaný mnich - hodně divné povolání a hodně slabé, Následovník prázdnoty - věštění, bojování, čarování, Mistr zbraně (Kensai) - okopírováno ze Sword and Fist, Lovec Čarodějnic - silné, ale úzce zaměřené povolání, Yakuza - naprosto špatná prestižka, o které ani nechcete vědět, co to dělá.

A je tu kapitola čtvrtá - dovednosti a odbornosti. Nic zvláštního, až na omezení odborností podle klanů, v kapitole pět popis a vybavení, kapitola šest boj - různé druhy bojových umění, duely Iaijutsu. Kapitola sedm - magie. Asi sto kouzel, převážně zajímavých kousků. Kapitola osm - magické předměty. Kapitola devět monstra - hlavně z orientálních mýtů a legend, ale některá z nich nepoznávám, takže si je asi vymysleli pro Rokugan, kdo ví. Kapitola 10 tvorba kampaně a konečně kapitoly 11 a 12 jsou konkrétně o Rokuganu.
< Prostředí pro tažení, jiná >
Forgotten Realms: Dobrodružství
Napsal Alnag 09.06.2007
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 0 příspěvky.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.13755297660828 secREMOTE_IP: 18.119.134.171