S dovolením bych trochu poodstoupil od diskuse o tom co všechno je zábavným platidlem nebo jaké směnné poměry kovů se dají používat.
Na začátek si dovolím odkázat jeden Alnagův článek (a jeho diskusi):
Alnag: Ekonomika magie
Podstata peněz je (v podstatě) jednoduchá. Peníze jsou věc, která umožňuje:
- Směnu za abstraktní hodnotu (namísto přímé směny konkrétního zboží)
- Zjednodušuje to proces vyrovnání
- Utváří to stabilnější cenové relace (cenová srovnání)
- Umožnuje snazší dělení hodnoty (zejména tam kde do hry vstupují meziprodukty nebo kde jde jen o menší služby atp.)
- Uchování hodnoty v čase (v podstatě "úspory")
- ...což umožňuje koncentraci hodnoty
- a především okamžitá vyrovnání (můžu jít na trh a zaplatit hned, i když s sebou zrovna nevláčím povoz produktu své práce)
Věcně: peníze slouží k transakci (vyrovnání), určení hodnoty a k uchování hodnoty a JAKO PENÍZE může sloužit cokoliv, co tyto tři funkce splňuje a na čem se lidé shodnou, že to budou užívat.
V podstatě historie peněz je historie postupné abstrakce. Od přímé směny přes směnu za vzácné zboží (s nímž se lépe manipulovalo - kvádr soli se přenese mnohem snáz než povoz obilí, o látce ani nemluvě), přes směnu za konkrétní typy vzácných materiálů (mušle, drahokamy) po "standard" na různých kovech (stříbro, obvykle) přes směnky k bankovkám a dále k... pro jednoduchost skončeme u bankovek.
Technicky tedy: zboží - zbožové peníze - vzácné věci - vzácné kovy.
A tady nám ve fantasy nastane problém. Resp. problém nastane s magií. V okamžiku kdy ekonomika opustí fázi "užitných" peněz (tj. věcí, které se někde nějak spotřebovávají a funguje se s nimi ve velkém) a přejde na menší, vzácné věci...
...začne být mnohdy extrémně snadné peníze padělat. A ne, magický velmistr v mincovně problém nevyřeší - mág nepotřebuje stvořit zlatou minci, stačí mu vytvořit její iluzi - nebo donutit druhou stranu aby si myslela, že to co dostává je zlatá mince. Problém nezfalšovatelnosti najednou začne být... velmi bolestivý.
Takže otázka celé téhle diskuse podle mě ani tak není, kolik měďáků je za zlaťák (mimochodem, celá tahle tříúrovňová směna mi vždycky přišla pitomá, osobně sem to ve fantasy vždycky sesekal na dvě úrovně v desítkové soustavě a ve všech místech světa stejně (s tím že fakticky mohou postavy platit kdečím, hráči to odpočítávají v universální měmě)). Otázka je, jak se vůbec postavit k problému toho že fantasy obsahuje nepřeberné množství možností, jak standardní ekonomický model známý z našeho světa rozsekat na třísky.