Hraní D&D po síti, programy, webkamery atd. (část 1.):
Přes internet jsem se toho nahrál docela hodně. Hlavně 4E v roce 2008. Zkoušel jsem hodně způsobů - Roll20, Fantasy Grounds, Battlegrounds a nakonec i Google Hangouts. No, nakonec mi po všech těch letech přijdou GH jako nejlepší, protože práce s nimi je nejsnazší.
Roll20 má tu super vlastnost, že je zdarma, má obrovskou podporu komunity a dají se tam snadno najít herní skupiny. FG má zase super uživatelksé prostředí, nejlepší simulátor hodu kostkou, co jsem kdy viděl a velkou podporu autorů.
Všechny tyto programy mají "vychytávky", které se ale později ukazují jako docela opruz. Zejména:
- Import obsahu (pravidel, deníků postav, obsahu dobrodružství atd): Naimportovat tam všechno potřebné bývá docela zdlouhavé. Při 10. či 20. dobrodružství už má DM pocit, že nad přípravou dobrodružství tráví už mnohem víc času než samotným hraním a nastává syndrom vyhoření. Pro hráče je zase mnohem pohodlnější mít vytištěný deník před sebou než na monitoru, kde musí sledovat jiné věci.
- Psaní: Mluvit je rychlejší než psát. Když se jen píše, dobrodružství odsýpá mnohem pomaleji. Taky to má nevýhodu, že se vytrácí spontánost a některé vtipné situace nastalé z náhodných hlášek (výkřiků). Při psaní používá člověk autocenzuru. Což je škoda, i když výsledek vypadá "profesionálněji".
- Mikrofon, kamera: Mikrofon mi přijde jako nutnost, už kvůli tomu, že jinak se musí jen psát a to je otrava (viz předchozí bod). RPG je hodně sociální hra a webová kamera přispívá k lepšímu sociální interakci. Stejně jako se v chatu používají smajlíky pro lepší pochopení významu, ale stejně to není nikdy tak autentické jako hovor přes mikrofon, stejně tak hovor přes mikrofon není nikdy tak utentický jak hovor přes webkameru. Kamera je příjemný doplněk hraní RPG přes net. Hraní bez kamery je ale pořád lepší než hraní bez mikrofonu. Kamera má ještě jednu velkou výhodu: hody kostkou.
- Hody kostkou: I když třeba FG má hodně dobře udělaný simulátor hodu kostkou a všechny programy na hraní RPG přes net mají automatické dopočítávání různých výsedků hodů (např. dokážou automaticky seřadit postavy podle hodu na iniciativu, automaticky strhnou tvorovi hozené zranění, automaticky ukážou, jestli útočník zasáhl apod.), tak hráči prostě milují hod fyzickými kostkami. Tomu se nic nevyrovná.