Diskuse k Fate tu už začíná trochu přerůstat a přijde mi škoda mít jí takhle bokem, takže svoje odpovědi k Fate přesměrovávám do diskuse k
Fate Core
jj: Myslím, že tu dochází ke dvěma nedorozuměním.
První je ohledně mého pohledu na Fate: důvod proč mám rád Fate není, že bych byl jeho fanoušek ve stylu "hej tenhle systém hraju a proto je super", ale protože když jsem k němu přišel, tak jsem už měl nahráno hafo systémů a načteno ještě víc a ten systém prostě řeší hromadu věcí
dobře. A ještě víc mě pak potěšilo když sem viděl, jak přirozeně na něj reagují začátečníci (ať už Fate nováčci nebo úplní RPG nováčci) na ukázkovkách. Ten systém je prostě objektivně kvalitní a navíc k tomu s ním lze hrozně snadno manipulovat a jednoduše jej modovat pro různé styly nebo požadavky.
Kromě toho Fate není jediný můj oblíbený systém, aktuálně mám asi tři preferované systémy, z nichž ke každému jsem došel právě takhle - praxí s hráči okolo i s nováčky na OG jsem zjistil, že jsou prostě suprově nadesignované a fungují tak, jak hráči potřebují.
Druhá věc je ohledně mého postoje ke GURPS: to, že je kritizuju za hafo věcí neznamená, že bych si myslel, že jsou špatné - jak už jsem psal, GURPS špatné nejsou a určitě fugnují dobře a pokud by mě někdo přizval k nějaké hře v GURPS, tak s tím nebudu mít žádný zvláštní problém a klidně si je půjdu zahrát. Jen to prostě už
dneska není systém, který bych si sám zvolil pro novou hru ani to není systém, který bych někomu doporučil - ne protože by byl špatný, ale protoe pro jakýkoliv herní styl co mě napadá vím o nějakém lepším. (Nebylo tomu tak vždycky, před mnoha lety - v době kdy ty alternativní systémy ještě nebyly poruce - jsem sám zvolil GURPS pro jednu fantasy kroniku co jsme hráli docela intenzivně asi dva roky; dneska už bych to hrál v něčem jiném, tehdy ale byly GURPS nejlepší poruce)
jj píše:
Nechápu tvou utkvělou představu, že aby si člověk zahrál GURPS, musí znát stovky pravidel na všechno, aby hra nestála nebo se vůbec situace nějak vyřešila. Je to soubor pravidel, kolik jaká použiješ a jaká ne je na tobě. GURPS Lite má 32 stran, Ultra Lite má stránku jednu.
GURPS Lite nejsou GURPS (stejně jako True20 není d20), ale de facto čisté systémové jádro.
Pokud chceš hrát minimalisticky a vystačíš si s jádrem systému po vzoru The Window (ať už to bude GURPS Lite, True20 nebo cokoliv jiného podobného), tak vedeme diskusi o trochu něčem jiném. Hodně něčem jiném, protože v téhle úrovni "systémové minimalizace" se všechny alternativní systémy stávají vzájemně velmi zaměnitelnými a efektivně nakonec skončíš s volbou podle toho co je naruce / podle toho jaký typ hodu (3d6, d20, 1dX...) preferuješ.
Problém s hraním GURPS v tomhle směru není o tom, že bys musel ty hromady mechanik znát, když jdeš hrát - je to o tom, že při hraní nakonec k těm mechanikám časem dojdeš nebo Ti budou nějak chybět. Znám to z osobní zkušenosti a když se rozhlédneš okolo (i / zejm. po zahraničních fórech) tak zjistíš, že to je zkušenost i velmi mnoha jiných lidí. Můžeš se zkoušet držet nějakého základu a moc to nerozšiřovat, ale pak budeš muset na spoustě míst improvizovat (a GURPS dávají jen dost polovičatý návod k tomu, jak to dělat - bohužel nenabízí nic ve stylu "GURPS fractal" podle kterého by se daly nové situace řešit pomocí známé šablony)
Je to dobrý přístup co do toho že GURPS mají potřebná řešení pro věci, které chceš, ale je to poněkud archaický přístup (2 gen) co do toho jak to pak v praxi funguje a jaký nárůst počtu užívaných / existujících mechanik to generuje.