Jerson píše:
Jak sis jistě všiml, už jsem se vyhnul souhlasu :-)
aha, já myslel, že sis na to jen dal pořádně pozor :D
LokiB píše:
Šaman: a jak Fate řeší to, když postava o majetek přijde? Třeba i kompletně a musí začínat od nuly
Různě, ve skutečnosti.
V základu se uvažuje, že majetek je pro postavu pouze zdroj ve hře a ne podstata hry. Dovednost majetek pak funguje jako dramatické vyjádření odpovědi na otázku "můžu si tohle teď dovolit?" kde odpověď může podléhat mrtě faktorům od "na tohle fakt nemám", přes "toho týpka prachy nezajímaj", "týpek se bojí interní kontroly víc, než potřebuje prachy z úplatku" až po "republikové kredity tady fakt nestačí" nebo "ksakru, nechal sem si kreditku ke svému stamilionovému účtu v druhé bundě".
Pro hry, kde je majetek nějak významnější, se pak uvažují různé další možnosti, kdy užívání Majektu může přinášet situační aspekty vyjadřující jeho upotřebení až po stav, v němž je majetek brán nejen jako dovednost, ale i jako samostatný stress-track s vlastními následky (tj. na majetek lze doslova útočit - např. podvratnými investicemi, konkurenčními výpady atp. a jedince lze doslova zruinovat).
Existují pak i další alternativy, v komunitě se kdysi objevil koncept "wealth-pointů", které tvoří přechod mezi Fate default abstrakcí majetku a možností majetek fakticky počítat - každý wealth-point je abstrakcí reprezentující jednu nedefinovanou "jednotku" bohatství a je ekvivalentem jednoho posílení. Wealth pointy lze pak utrácet na:
- jako posílení (fate point pro akce spojené s majetkem)
- na nákup věcí, které jsou v rámci hraného žánru dané do ceníku
- na nákup věcí, které jsou mimo dohodnutý "default level" bohatství pro danou hru (pokud mám default "jsme low-level zločinci", typicky třeba pro kyberpunk, pak utrácíš wealth point měsíčně i za to, že nebydlíš v nějakém squatu - pokud mám default "hrajeme členy mocných šlechtických rodů a iluminátských bratrstev", pak wealth point utratíš třeba za to, že si koupíš vlastní tryskáč).
Šaman píše:
Protože pokud by aspekt na mizině zamezil použít majetek, pak by následek zlomená noha musel logicky zamezit použití atletiky a dlaha na pravé ruce by zamezila i používat boj.
což, jak se Ti už nějakou dobu snažím vysvětlit, je přesně to, co se systémově skutečně stane, pokud:
- se nehraje v čistě dramatickém módu (tak, jak zjevně hraješ Ty)
- se hraje realistická/přízemní hra
- a ten aspekt nese plnou váhu svého významu.
To poslední rozvedu víc: Fate používá úderně znějící aspekty, což občas znamená, že použité slovo nemusí vždy znamenat totéž a existuje škála, která určuje, jak závažná daná věc je podle kontextu.
Např. aspekt *Oslepený znamená dost odlišné fikční věci v závislosti na tom, zda reprezentuje:
1 - písek vhnaný pouštní bouří do očí nebo pivo chrstnuté do obličeje
2 - záblesk flash-bangu přes zavřené oči
3 - faktickou likvidaci zraku kyselinou, laserem nebo brutálním kouzlem
V prvním případě se nestane nic moc nad rámec běžných vyvolání/vynucení
V druhém případě už může dojít k faktickému omezení možností postavy (některé akce si mohou vyžádat Překonání pomocí Pozornosti, další se stanou skutečně neproveditelné po dobu trvání aspektu)
Ve třetím případě se postava stává doslova slepou.
Fate je variabilní v tom, jak daleko chceš zajít, nicméně as written pravidla dokáží pracovat (a jejich znění umožňuje) s celou škálou drsnosti, kterou chceš zvolit.
Tudíž ano, "zlomená noha" může skutečně limitovat Atletiku. Jenže je rozdíl v tom, zda to znamená "mám čistou zlomeninu jedné holení kosti a bolí to jak svině, ale jako ok, proběhnu se, když teda musim" (mám souseda, co 3 tejdny fungoval se zlomenou nohou - dokonce hrál florbal - než ho jeho rodiče donutili jít k doktorovi, který mu na základě rentgenu vrazil sádru, takže ať mi nikdo neříká, že to je "nereálné") nebo jestli to znamená "mám rozdrcenou stehení kost".
Stejně, jako "průstřel břicha" může znamenat něco jiného, když to je Drobný následek, když to je Mírný následek a když to je Vážný následek (o Extrémním ani nemluvě, tos to nejspíš dostal skrz střeva rovnou do páteře).
To, že to Ty takhle drsně hrát nechceš a hraješ víc dramaticky (resp. filmově nebo jak to chceš nazvat) je věc druhá (a souvisí to s preferencemi, jak jsem psal jinde).