Takže pár slov o DrD2. Včera jsme to rovna hráli a já ze studijních důvodů přečetl i ta revidovaná pravidla. Změny tam jsou, oproti tomu, co jsme hráli v minulosti spíše kosmetické. Sice správným směrem, ale malé. Nejlepší možná taktika, tedy rychlé vyšťavení protivníka, zůstala beze změny, jen se musí jinak deklarovat.
Dám příklad: Řekněme, že proti sobě stojí v boji na blízko dva stejně silní protivníci se stejný levelem, první je drtič Lethrendis, který deklaruje takové akce, na které se soupeř musí vyčerpávat. Proti němu stojí tanečník Sirien, který rád manipuluje ohrožením a připravuje si závěrečný útok. Pomiňme teď manévry, každý bychom jakožto průměrně silní měli možnost hrát pravděpodobně dva manévry a asi zdarma, Lethrendis přesně a mocně (ale klidně i lstivě, je to skoro jedno), Sirien by manipuloval s ohrožením pomocí přesně a lstivě.
Pokud se do sebe pustí, je Sirien od začátku v pasti, protože má pouze dvě možnosti: Buď převezme taktiku soupeře, v takovém případě mají šance 50 na 50 a rozhodnou kostky. Kdyby zkoušel nějaké triky, prohraje. Proč?
Protože pokud drtič Lethrendis udrží 50% úspěšnost útoků, už druhým třetím útokem dovede Siriena na nulu těla. Po každém svém úspěšném útoku mu posune ohrožení a sebere pravděpodobně 2, 4, 6 zdroje. Jediné, co je jiné, že musí deklarovat útoky jako snahu o jizvu, nikoliv vyřazovací, aby nebyl při vyčerpávání Siriena penalizován za předčasnost. (Pro Malkava: Když Ti jizvu způsobí soupeř, žádné zdroje nedostaneš a všechny jizvy, i vlastní, zvyšují náročnost, tzn. vyšťavují zjizveného stejně jako při vyčerpávání).
Naproti tomu Sirien, pokud by chtěl vymýšlet akce, které by teoreticky mohl Lethrendis pustit, má to zlé. Pokud by deklaroval něco, co by drtičovi zabránilo jít po něm natvrdo, vyčerpá se a jsme u možnosti jedna, přistoupit na taktiku. Pokud by (ku radosti Lethrendise) opravdu vymyslel něco, co by drtič mohl pustit, stane se následující: Buď si připíše výhodu anebo si sníží ohrožení, o jedna (s manévrem maximálně o dva, obojí je na prd, protože stejnou akcí mohl vzít 2+ zdrojů drtičovi - jednalo by se o čistě defenzivní prodlužování boje, které by Lethrendisovi vlastně prospělo, protože mohl přijít o víc). Anebo zvýší ohrožení (třeba lstivě) Lethendisovi, kterému pak vyroste na 4, 6, 8, ale teprve poslední útok by bral zdroje natvrdo. To je o něco lepší, ale stále na nic, protože kdyby útočil na vyšťavení, zvýšil by ohrožení stejně a ještě by bral i zdroje.
To je silně nevýhodné. Za prvé proto, že se tím zcela vydává všanc kostkám, protože nejenže musí ohrožení vybudovat, ale stále je ve zvyšování ohrožení o akci pozadu za drtičem (útok vz. příprava + útok). A o pár kol dál se dostáváme do finále - oba bojovníci mají stejně zvednuté ohrožení, pouze drtič Lethrendis má více zdrojů. Sirien je v koutě, protože už musí dělat pouze ty manévry, které má zdarma. Kdyby se Lethrendisovi podařilo protlačit byť jen jedinou jizvu, Sirien je vyřízený kvůli náročnosti. A Sirien se může, aby vynucené jizvě zabránil, sám zjizvit (a nahradit jednorázově zdroje) už při třetí ráně. Ale i kdyby se mu podařilo nakonec prohodit ten závěrečný zdrcující útok (možná třetím, spíše čtvrtým úspěšným útokem), pravděpodobně se mu stejně nepodaří Lethrendise sundat na jednu ránu, protože ten se může nejen vyšťavit, ale i zjizvit. Pokud to udělá chytře, minimálně i po Sirienově drtivém útoku ještě dokáže seknout minimálně jednou.
Pokud si oba bojovníci udrží 50% úspěšnost akcí, Lethrendis vyhraje. Sirien by mohl vyhrát, pouze pokud by soupeře o dost přeházel. Už je to jasnější?
Každopádně je zjevné, že každá úspěšná akce, která soupeře nepřipraví o zdroje, je vlastně ku prospěchu toho soupeře.
A teď to nejdůležitější, kvůli čemu se to rozvířilo na vedlejším chatu: Kostky hrají zásadní roli. 2K6 (respektive 3K6-1) vyhazují docela velké náhody a pokud je boss zlý (pokud by nebyl, byl by směšný), může vyplošnit na dva hody celou družinu, zvlášť jestli ta se k němu musela probít přes nějaké mobky a spálit nějaké zdroje, kterých je notoricky málo. Takže není pro GM výhodnější v takové zlomové situaci hodit málo? Ehm... Vím, jsem nenapravitelný :)