Aegnor píše:
tak ty jsi začal tuhle linii diskuze tím, že "DnD se vlastně nemění, jenom zaměníš názvy a furt děláš to samé jako předtím". A popisuješ, jak to u tebe funguje jinak, protože můžeš od začátku do konce používat pořád ty stejné protivníky. (A tak nějak tam vnímám podprahové "a můj způsob je prostě lepší", ale to je jenom můj problém.)
Řekl bych, že jsem tuhle diskusi začal s tím, že hraní (dobrodružného) RPG je o tom, že postavy hráčů řeší různé situace a překonávají překážky (a dělají řadu dalších věcí), které se jim někdy povedou, někdy ne, někdy se zkomplikují, někdy vyjdou excelentně, a jde o to tento styl udržet. Tedy jde o to, aby třeba nenastal případ, kdy postavy hráčů budou tak mocné, že pro ně nic nebude překážkou, a vždy uspějí.
Levelování je jedno z možných řešení, nicméně to znamená, že když se zlepšují postavy hráčů, musí se zlepšovat i překážky, aby hra zůstala zábavná.
Jiný způsob řešení je je levelování a zlepšování vynechat úplně. Podprahově je v tom zpráva "tento způsob je
jednodušší, protože obsahuje méně proměnných." Zda je lepší už záleží na preferencích. Někdo rád porovnává čísla a háže stále víc. Někomu to nic neříká. Někdo potřebuje vidět nějaké "zlepšení" své postavy a nezáleží mu na tom, že se zlepšují i protivníci.
Zda se (v DnD či jinde) dělá pořád to samé - záleží na pohledu. Ano,
technicky se dělá pořád to samé, ale platí to pro všechna RPG včetně Omegy (se kterou jsem levelování porovnával). A i když se dělá pořád to samé, tak se hra může měnit. V tomto případě jsem chtěl říct, že se
může měnit, aniž se mění čísla označující level postav. Nic víc.
Píše:
A přitom pouze uvažuješ v jiných rozsazích. Pokud DnD 5e omezíme třeba na prvních pět úrovní, tak dostaneš dost podobný efekt - můžeš od začátku do konce používat stejné protivníky, běžné překážky si nemůžou dovolit ignorovat a tak.
Úplně stejně, řekněme že budu v CPH štědrý s expy a budu je dávat za téměř každé použití dovednosti. Růst moci bude najednou dost podobnej tomu, co je v DnD.
Mohli bychom se od CPH oprostit? To jsem udával jako příklad systému, ve kterém jsem číselné zlepšování používal také, i když plošší (a expy se
dávaly za každé
účelné použití dovedností). Nicméně jsem zjistil, že někteří hráči takové zlepšení vlastně ani nechtějí, a naopak své postavy rozvíjeli tak, že jim schopnosti
odebírali a vlastnosti
snižovali. Takže v dalších pravidlech jsem přešel na jiný způsob, kdy se postavy postupně mění - nemusí se jen zlepšovat, ale můžou se i zhoršovat, a to jak v jednotlivých směrech, tak celkově, přičemž ani jeden směr změny není preferovaný nebo vynucovaný pravidly, a můžou existovat vedle sebe.
V tomto případě už můžu mluvit o výhodě proti DnD-like hrám, ve kterých by asi nefungovalo, když by všechny postavy začaly na 5. levelu, některé by si ho zvyšovaly, jiné snižovaly a místo určitých schopností by si braly schopností jiného povolání, nebo by se dlouhodobě nezlepšovaly vůbec, a pořád by byla skupina jako celek v pohodě hratelná a hráči měli pořád podobný vliv na hru. Ne že by to nešlo vůbec, ale počítám, že by to bylo dost komplikované, když na to pravidla nejsou stavěná.
Píšu to srozumitelně?
malkav píše:
Jako fakt nechápu tu zažitou představu, že mě musí ovládat čísla na papíře.
O
ovládání nebyla řeč - řeč byla o tom, zda mají čísla na tvé hraní
vliv.
malkav píše:
Vždyť i v reálném světě pro tebe přestávají být dříve složité výzvy problémem a šťouráš se při jejich řešení v nose
To je právě ono - některé věci přestávají být výzvou, jiné jsou pořád stejnou výzvou, nebo jsou ještě větší. V tomto směru narážím hlavně na odolnost proti zranění, která je od reality poměrně rychle odtržena. Nikdo nezíská imunitu proti jednomu (i náhodnému) zásahu zbraní.
Aegnor píše:
DnD 4e má pro lávu rozumné pravidla - pokud se dotkneš lávy a nemáš kompletní imunitu na oheň, tak jsi umřel.
Z jakého pohledu jsou tato pravidla rozumná? Dotknout se lávy není o nic horší než dotknout se třeba železa o stejné teplotě (750 - 1200 °C), a v opravdu odolných botách a nějaké ochraně před teplem by se po lávě dalo pár metrů přeběhnout (i když by to bylo hodně náročné na obratnost) podobně, jako se dá proběhnout plameny. Jen to chce nějaký gel na průběžné ochlazování.
A pokud by nešlo o lávovou řeku, ale lávu (stále tekutou), tak
není potřeba ani to