Popravdě, já bych to co sem udělal v té dávné storce za iluzionismus neoznačil.
Můj původní záměr bylo mít ve hře předpřipravenou, smysluplnou politickou konspiraci. Hráči do té doby zjistili a domysleli si nějaké množství informací a skutečností z této mé předchozí přípravy. Pak v půlce session narazili na chybu v mojí přípravě (a vyložili si jí jako informaci) a podle toho postupovali dál.
Co jsem udělal bylo, že poté co jsem nedokázal přijít na žádou vlastní funkční záplatu jsem použil tu nabídnutou hráči v daný moment. Přitom nedošlo k žádné změně toho, co už zjistili nebo se domysleli, ani se nijak nezměnilo základní rozložení aktérů. Změnily se jen věci, které "ještě nevěděli", resp. které ještě nevstoupily do hry. KDYBY na tu díru nepřišli uprostřed sezení, ale na jeho konci, a já sem svojí přípravu vhodně opravil mezi sezeními, tak by nikoho ani nenapadlo uvažovat o tom, že je někde problém. KDYBYCH neudělal co sem udělal a přiznal sem tam díru, tak hru rozbiju - logika konspirace se rozpadne, úvahy hráčů přestanou fungovat.
Jakože je to bug fix,
který ale zachovává ve hře to, co do ní už vstoupilo (hráčem/postavou odhalená chyba v logice) a zachraňuje zbytek (jak jen se dá). To je něco dost jinýho než kdyby mi hra fungovala v pohodě a hráč přišel s nějakou odlišnou teorií toho jak věci jsou a já si řekl "hej, to je lepší než co mám já, tak zahodim co mám a pudu s tim co popsal hráč". Tím neříkám, že je na tom druhém případu něco špatného - ale říkám, že jde o dvě velmi rozdílné situace které nelze posuzovat identicky.
Corny: já se Lethrendise (i, ale nejen jako dlouhodobý hráč Shadowrunu) v tomhle asi zastanu. To, že do plánu vstoupí nepředvídatelný element a postavy musí tento element vyřešit tak, aby plán mohl pokračovat, je naprosto klasický žánrový trope - pokud předpokládáme prázdnou kancelář, ale vrazíme tam do ředitele hoblujícího sekretářku, tak to je naprosto typickej nečekanej fuck-up co se může stát. Plán se tím nemusí zhroutit. Můžeme řediteli říct "šukej dál, my si jen něco ukradnem, budeme všichni držet hubu a tvoje stará se nic nedozví, cajk?". Můžeme se proplížit kanceláří okolo souložícího páru. Můžeme poslat anonymní SMS manželce s vhodnou formulací a ředitele i sekretářky se zbavit přivoláním hystericky žárlivého telefonátu. Můžeme ředitele i sekretářku sejmout kouzlem, nalejt do nich půl lahve tvrdýho z něčího stolu a nechat to jakože se zlili namol. Nebo cokoliv jinýho - je to prostě fun zádrhel co spadne do připraveného soukolí a který je potřeba odstranit, aby soukolí plánu běželo dál.
Samozřejmě máš pravdu, že tím Lethrendis řeší problém, u kterého jiné hry (Blades...) nebo techniky (někde na to tu mám článek...
tady) umí zabránit, aby vůbec nastal. Ale ty hry a techniky nemusí nutně všem vyhovovat a Lethrendisovo řešení toho problému mi přijde naprosto validní a plně v linii s herním stylem hry která obsahuje nějaké obsáhlé plánování.
Jako samozřejmě, dá se to udělat blbě a s hráčema timhle stylem vyjebávat, ale nepřijde mi to jako default. Tohle je hodně o citu a GM skillu co do toho aby viděl co hráči chtějí a ocení a aby dal té situaci vhodnou úroveň obtížnosti (gamisticky) nebo fun-factoru (dramaticky). Simulačně... to možná tak dokonalý smysl nedává, ale přinzejme si, že velké plánování obvykle není doména simulacionistů, ale gamistů, takže fuck it.