Zadání
Předložena školní fotografie čtrnácti dívek (číslování zleva doprava, přední řada a pak zadní řada). Test proběhl ve třech fázích. Zadání jednotlivých fází:
Fáze 1
Podívejte se na dobovou fotku a vyberte jednu dívku, která vás z nějakého důvodu zaujala. Zdůvodněte výběr.
Fáze 2
Představte si, že jste vyšetřovatelé paranormálních jevů. Fotka je jediným vodítkem, které máte.
Vyberte podezřelou dívku. Pokud můžete, zdůvodněte svůj výběr.
Fáze 3
Hledáte dívku s paranormálními schopnostmi - telekineze, telepatie, možná i další. Jako hráči máte samozřejmě znalosti reálného světa včetně popkulturních referencí. Vyberte jednu dívku na fotce. Zkuste se jako (náhodně sestavená) skupina dohodnout / navzájem přesvědčit, na kterou z nich byste se zaměřili.
Průběh testu
Cíl testu byl poměrně jednoduchý. Narazil jsem na starou školní fotografii, na které mi na první pohled padla do oka jedna dívka, která mi přišla “paranormálně podezřelá”. Chtěl jsem si ověřit, zda bude stejně působit i na jiné lidi v RPG komunitě, a zda se výsledky budou lišit podle míry poskytnutých vodítek.
(Test nesplňoval parametry vědeckých studií).
V první fázi nejvíc zaujala dívka č. 2, téměř polovinu účastníků. Nejčastějším důvodem bylo, že se dívá do země. Ostatní zaujaly méně než 10% účastníků (některé nikoho)
V druhé fázi mělo jít o “intuitivní” výběr, přičemž nebyla poskytnuta vůbec žádná vodítka. Dívku č.2 označilo už jen 30% účastníků, výrazněji se projevila dívka č. 3, hlavně kvůli podivně loženým rukám a účesu. V této fázi se objevilo nejvíc poznámek o nepřirozeném vzhledu dívek nebo počítačové úpravě fotky, i když se jednalo stále o stejnou a nijak neupravovanou fotku.
Ve třetí fázi měli účastníci označit dívku s paranormálními schopnostmi. Ty samozřejmě z hromadné fotky nelze poznat. Polovina účastníků opět označila dívku č.2 , přičemž jejímu pohledu do země dodali různé motivace.
Zhodnocení
Otázkou bylo, zda účastníci testu označili dívku, která mě na první pohled zaujala.
…
To se dozvíte na konci tohoto textu. Ale napřed si za svou účast v testu zasloužíte vysvětlující příběh.
Před dvaceti lety jsem do svých RPG her zařadil prvek paralelního / snového světa, který byl různě pozměněnou variantou reálného (herního) světa. Samozřejmě to není nijak originální nápad, takový “svět na druhé straně” použilo mnoho lidí předemnou i po mně. V poslední kampani, kterou jsem vymýšlel od roku 2020, jsem tento “temný svět” spojil s myšlenkou Cthulhu mýtu - tedy že bytosti a světy popisované Lovecraftem (v našem herním světě) možná pochází z nějakého paralelního světa, deformované, temnější verze tomu, co nazýváme “realitou”. Náplní kampaně je hromadné pátrání po prvcích tohoto temného světa.
Ve svých hrách používám skutečné mapy, fotky a další podklady z 30. let minulého století. Když jsem hledal, kam zasadit motiv hledání (reálně neexistujícího) města Arkham, celkem pochopitelně jsem sáhnul po okolí Bostonu. Existují dokonce mapy státu Massachusetts (strašný název, nikdy si nejsem jist, která písmena zdvojit), na kterých je Arkham zobrazen. A když jsem takovou mapu překryl reálnou mapou, ukázalo se, že by se mělo město Arkham nacházet na místě reálného města Reading. Takže jsem pro kampaň použil mapu Readingu.
Když moje hlavní skupina Reading po roce hraní Reading opustila, navázal jsem kampaní o hledání Necronomiconu, ve které jsem uvedl postavu studenta - snového navigátora. To jsou lidé, kteří dokážou sami sebe a občas i někoho dalšího dostat do oné temné paralelní reality. Záměr je celkem prostý - chci dát hráčským postavám- agentům Omegy - možnost, aby se do Arkhamu dokázali dostat, i když to sami neovládají. Tedy pokud by se po této linii vydali. Bohužel snový navigátor zemřel během prvního herního sezení. Není jediný, podobné schopnosti mají i někteří jiní agenti, ale ti se ne vždy účastní mise (herního sezení).
(Vsuvka pro vysvětlení: Hraju formou multikampaně. To znamená, že se děje jedné kampaně účastní několik desítek hráčů v různých skupinách. A hledání Arkhamu se do této chvíle účastnilo celkem 33 postav. Většina formou oneshotů, někteří i dvakrát nebo třikrát, a jedna skupina opakovaně.)
Každopádně jsem si potřeboval otevřít další možnosti pro případ, že by se agenti chtěli dostat přímo do Arkhamu.
Přes prázdniny jsme měli herní pauzu a já shlédl čtvrtou sérii Stranger things. Nebudu moc spoilovat, ale asi víte, že motiv nebezpečného paralelního světa plného nestvůr a osoby, která je s tímto světem spojená, se tam objevuje také.
Po prázdninách jsem si řekl, že bych mohl tenhle Reading sepsat jako modul pro sandboxovou kampaň. A abych měl k tomu lepší podklady, hledal jsem nějaké fotky z Readingu. Kromě jiné jsem našel i několik fotek z místních škol, a jednu fotku čtrnácti holek z roku 1940, tedy jen o rok později, než probíhá naše kampaň. Hned na první pohled mi padla do oka dívka, která se místo na fotografa dívá do země. Silně mi připadala jako Eleven ze Stranger Things, tak jsem si říkal, že by bylo super mít ve hře i tenhle motiv. A protože všechny ostatní školní fotky mají napsaná jména lidí, kteří na nich jsou, tak jsem si řekl, že můžu téhle Eleven z Arkhamu dát i reálné jméno.
Závěr
Ať už schopnosti účastníků testu chcete považovat za paranormální nebo ne, tak polovina z nich označila za podezřelou tu
SPRÁVNOU osobu. Teď už zbývá jen zjistit, kdo to je, a najít ji. Alespoň mám náplň další kampaně.
P.S: Hráči RPG mi občas říkají, že ve fantasy světech se můžou dít opravdu fantastické věci, které v realitě nejsou možné. Možná ano.
Otázka je, proč tahle Eleven z reálného světa jako jediná ze
všech školních fotek má u sebe uvedeno
“unknown”.