LokiB píše:
edy, mít jistotu v takovéto věci ... to je hodně odvážné :)
zásadní otázky jsou: kdyby tam nebyl Churchill, kdo by tam byl? Evidentně jako diskurz měl podporu, proto se dostal tam, kde byl. Takže jeho případný náhradník by nemohl být druhý Chamberlain ...
Tu jistotu mají i jiní historici. Místo Churchilla by byl premiérem lord Halifax. Jen stručně:
wikipedie píše:
V letech 1938–1940 byl ministrem zahraničí a v této funkci prosazoval sbližování s Německem za předpokladu německé expanze do východní Evropy.
Churchill tu podporu často neměl a právě svými schopnostmi a řečnickým uměním si ji získával před hlasováním, takže předstoupil před nepřátelsky naladěnou sněmovnu a po své proslovu změnil poměr hlasů na svou stranu. Taky to byl člověk, který se z vlastního rozhodnutí dostal do bitvy, protože ji chtěl zažít, preferoval neotřelá řešení a vyžadoval aktivitu. I jeho odpůrci - nebo zejména oni - říkali, že nikdo jiný by se na jeho místě tak nechoval, protože Churchill stát často proti většině.
malkav píše:
A proč je taková "jistota", že bez Churchila by Brítánie podepsala příměří? Nemohlo by se náhodou stát, že zpráva v novinách při čaji o páté s titulkem "Churchil úkladně zavražděn, viníkem jsou nacisté" by naopak Brity nahněvala natolik, že by se našel jeho stejně zarputilý nástupce?
Nenašel by se, druhý takový politik v té době v Británii nebyl. Hlavně by dotyčný asi nebyl takový fanda luštění zpráv nepřítele a technických novinek jako je radar, které Churchill podporoval a prakticky vnutil tradičně smýšlejícím vojákům.
Corny píše:
Si nějak nemůžu pomoct, ale když bych měl náhodou někdy tak silnou potřebu chránit nějaká NPC před hráči, tak bych jim to prostě řekl a domluvil se s nimi, aby nechali třeba Hitlera na pokoji...
Však já jim to řekl. NPC nechráním, tedy zatím to nebylo nijak potřeba, a hráčům jsem řekl, že když by měli cíl zabít nějaké významné NPC, tak to prostě bude regulérní cíl a bude se řešit jako jiné cíle postav, včetně možnosti jeho prozrazení a zmaření.
Corny píše:
...když teda opomenu to, že jsem fundamentálně přesvědčen o tom, že jako GM v té hře nejsem od toho, abych za hráče rozhodoval, co je pro ně zajímavější dějový vývoj a pokud prostě chtějí zabít Hitlera a můžou, tak ať si ho klidně zabijí teda vnímám jako kouzlo "alternativní historie" i to, že se prostě může stát ledasco a smrt třeba Hitlera nebo Stalina nabízí spoustu jiných potenciálně zajímavých věcí, které se můžou přihodit a nikde není například napsáno, že se třeba po smrti Churchilla nedostane k moci nějaký daleko radikálnější nástupce, který byl třeba dosud na pozadí, a posune ten vývoj zase jiným zajímavým směrem.
A dokázal bys tohle uhrát a hlavně i po takové akci vytvářet setting, který by se odchyloval od historie a zároveň byl dostatečně komplexní? Protože s časem který na přípravu hry mám bych to nedokázal a ani bych tomu nechtěl věnovat tolik času. Pokud budou hráči chtít zasáhnout do nějakých světových událostí a změnit je, tak můžou, v tom jim bránit nebudu. Nicméně to znamená, že se danou událostí či osobou budeme ve hře zabývat víc a do hry zavedeme různé další detaily, takže následné události ze hry vyplynou při společné tvorbě, a nikoliv že někdo nečekaně zastřelí Hitlera a pak bude očekávat, že mu z hlavy řeknu, co se bude dít dál.
Arten CZ píše:
Hráváme docela často hry inspirované skutečnými událostmi, ale jakmile začne hra, tak je možné cokoli a naopak hrajeme ony historické události právě proto, abychom viděli, co se stane a mohli je měnit, nikoli proto, abychom jim přihlíželi.
A jaké to jsou hry, jakými událostmi? Jedna věc je jednorázová hra inspirovaná událostí v 18. století, u které chcete zjistit, co by se mohlo stát v jiném případě. Omega je (zatím) dvanáct let hraná kampaň se 70 herními sezeními a 80 hráči (z toho 50 hráčů hrálo více než jednu misi a z nich 30 hráčů hrálo více než dvě mise) odehrávající se různě po celém světě, kde jedna taková změna může mít dost zásadní vliv na vnímání světa ostatními hráči.
Arten CZ píše:
Chápu to tak, že ty potřebuješ, aby se historie neměnila, protože ji chceš hráčům představovat. Vlastně celý svět (realita) už svůj příběh napsal a ty ho jako GM jen odříkáš, s tím, že hráči mají velice omezené možnosti celkový příběh ovlivňovat, mohou sahat jen na střípky, které jim dovolíš a které tvůj příběh nezničí.
69 z těch 70 sezení se příběhů lidí z reálného světa moc netýkalo. opravdu myslíš, že ten příběh je napsaný a já ho hráčům jen odříkávám, přičemž oni do něj nemůžou zasáhnout? Zejména když jsem napsal, že bych nenechal historické NPC zabít jinými NPCčky a že mě vůbec nenapadlo, že by hráči tohle NPC mohli snadno zabít a já bych jim v tom nemohl zabránit, ani kdybych chtěl?
Arten CZ píše:
hápu, že tvá motivace je taková, že nemusíš nic vymýšlet a nic předávat hráčům, hráči mají na svět své vlastní názory, které se učili ve škole a načetli je v knihách
No, nemusím vymýšlet nic ... tedy kromě toho, jak by tyhle historické postavy mohly vystupovat v herních událostech, aby to byla v souladu jak s herní realitou, tak s historickou realitou. A nemusím předávat nic ... kromě toho, kdo tyhle postavy jsou, protože i když jsem si myslel, že je to trochu známé jméno, a mám samé vysokoškolsky vzdělané hráče, tak jim nic neříkalo (i když narážky na Einsteina a Schrödingera už ano). Ve škole se takové věci zjevně neučí, nebo ne tak, aby v hlavě zůstaly. Ostatně i já na to narazil celkem náhodou a rozhodl jsem se tyhle skutečné prvky využít ve své hře, protože probíhaly ve stejném čase a na stejném místě, kde právě hrajeme.
Arten CZ píše:
Na druhou stranu jsi velice omezen v tom, co se vlastně může ve tvé hře odehrávat a co hráčům povolíš dělat.
Myslíš víc omezen než když bych hrál vymyšlený svět? Protože mi to až tak moc nepřijde. Je to podobné jako když bychom hráli ve Středozemi v době pár měsíců před Bilbovými 111 narozeninami a vedli jsme debatu o tom, zda hráči můžou zabít Legolase nebo Theodéna. Já hráčům nic nezakazuju ani nepovoluju. Jen jsem řekl, že pokud chtějí cíleně změnit historii, kterou znají, tak bych o tom rád věděl dopředu.
Arten CZ píše:
To vidím jako motivaci, proč nefunguje magie, proč musí mít vše světské vysvětlení, proč máš nedotknutelné osoby, proč se události musí nějak odehrát.
Až na to, že některým hráčům magie funguje a světské vysvětlení tomu nepřekáží, a neplatnost toho zbytku jsem už zmínil.
Arten CZ píše:
Máš podle mě dvě možnosti - buď to hráčům na rovinu říct, nebo stavět dobrodružství tak, aby se se vší tou historickou kulisou míjeli, aby o ní věděli, ale neovlivňovali ji.
Tohle je asi nejzajímavější část. Takže myslíš, že to co dělám nemůže fungovat? Totiž že hráčům dávám možnost zasáhnout do historických událostí, i když je pravděpodobnější, že změní důvody a chápání těch událostí, než že změní přímo ony události? A že nepočítám s tím, že by zabíjeli historické osoby jen proto, že to udělat můžou?