Gurney píše:
A není to náhodou prostě tím, že jednak silně preferuješ nenásilná řešení, jednak odmítáš zahrát přiměřenou reakci stavitelů Teslových věží na jednání hráčů?
Tohle je vtipné - občas mi hráči předhazují, že se je snažím dotlačit do nějakého řešení. Někdo má dojem, že chci do hry dostat boj, někdo zase naopak (nejvtipnější je, když mají tyhle dva dojmy ze stejné situace ve hře.) Ve skutečnosti herně žádné řešení nepreferuju - někdy je jednodušší se napřed ptát a pak možná střílet, jindy napřed střílet a vůbec se neptat, někdy není jednoduchý způsob taky přínosný. Já se snažím řešit jen reakce okolního světa, která je samozřejmě na násilí jiná než na jednání, ale nikoliv nutně horší.
Píše:
Protože vytrvalými útoky donutit nepřátelskou tajnou organizaci, aby podnikla protiopatření a tím se odkryla, mi přijde nejen jako relativně účinná taktika, ale taky jako jedno z celkem intuitivně vnímaných klišé špionážního žánru. Pokud jsi explicitně neřekl že tím (skoro) ničeho nedosáhnou, není divu že to zkoušeli pořád dokola...
"Nepřátelská tajná organizace" není to samé jako provozovatelné Teslových věží. Některé skupiny Omegy mají totiž dojem, že když Teslovo věže můžou sloužit k ovládání lidí (patřičně "upravených"), tak jsou špatné, takže ničí všechny. A jsou v podobné situaci, jako kdyby dneska Greenpeace bojovali proti jaderným elektrárnám v Rakousku tím, že budou ničit stožáry. Jednotliví zaměstnanci samozřejmě nebudou chtít bojovat, společnost jako taková vůbec nemusí tušit, že jde o agenty Omegy, protože věže opravdu mají nepříjemné vedlejší efekty, veřejné mínění jim není nakloněno, a neútočí na ně jen agenti Omegy, ale i jiní lidé na Omeze zcela nezávislí.
K reakci představitelů této společnosti došlo - její zástupce se sešel a agenty a řekl "proč ničíte naše věže? ... Jo ovládání lidí, o tom ale nic nevíme a ani to neumíme. Někdo k tomu naše zařízení využívá na dálku. Ale když zjistíme, že se někde něco takového děje, dáme vám vědět a vy to prozkoumáte, souhlas?"
Pak je samozřejmě ona tajná organizace - přesněji zřejmě budou minimálně dvě - které ty věže používají jinak, ale ti zatím neměli moc možností proti Omeze zasáhnout. Kromě toho některé akce agentů jim hrály do karet, ale víc prozrazovat nechci, čtou to tu i mí hráči.
Gurney píše:
...pointa - čistě podle popisu, tohle mi přijde přesně jako popis hry, která z tvé strany vypadá jako by ji směřovali jenom hráči, ale ve skutečnosti ji (celkem striktním výběrem toho jaké strategie budou účinné) směřuješ ty.
Viz první odstavec - ani náhodou. Kdyby to bylo na mě, tak vědec - člen NSDAP provádějící pokusy na lidech a momentálně v rukách SS rozhodně ne bude uvažovat o nabídce práce pro Omegu. Nicméně když ho pomocí série akcí hráči nalomí, vetřou se mu do přízně, zajistí plány, a poté mu jiný agent úspěšně nabídne spolupráci, prostě vezmu v úvahu, že záměry agentů a jejich schopnosti jsou natolik dobré, že se jim tohle povede. Pravidla jsem dělal proto, abych hru chránil před svým občasným railroadováním, ke kterému mám sklony. Takže když "usměrňuju" hru, dělám to jen pomocí nastavení náročností, a i to se snažím dělat veřejně a objektivně. A když hráči uspějou, prostě jejich řešení funguje. Někdy je výsledek akce dát i neúspěšným testem a místo masakru dojde na jednání. Jindy místo mnou očekávaného mluvení dojde na brokovnice a granáty, potažmo "výbuch plynu". Prostě z hlediska GM nemám vliv fungování vybraných strategií prakticky žádný vliv.
Píše:
Těm kterým věžemi kontrolovaní lidé přijdou jako obdoba deep ones z Lovecraftových Stínů nad Insmouthem, (a nepřišlo by mi to divné ani kdyby se Omega odehrávala v současnosti, tím míň na konci třicátých let, kdy stačila rozhlasová hra o marťanské invazi, aby na některých místech v USA vypukla panika) a ve stejném duchu tuhle hrozbu hodlají ukončit naopak získávají dojem, že tu hru systematicky odpaluješ do autu (?).
Opět příměr k dnešku - lidé lehající si na koleje transportu uranu pro jaderné elektrárny nemění nic na tom, že se po Čechách s mnohem menším humbukem vozí kila uranu do jiných zařízení. Greenpeace útočící na rybářské lodě nezabrání lovení verlyb ve velkém. Hráčům jsem řekl, že ničení věží nemá smysl, protože pokud mají podporu některých vlád, budou se stavět rychleji, než je oni zvládnou ničit, a postupně budou více střežené.
Píše:
Vyjednavači mezitím postupují vpřed, protože pod celým tím hávem špionážní akce je schovaná pacifistická science fiction, kde je naopak žánrovou konvencí, že násilí je úchylkou (obvykle konzervativně laděné) menšiny co se nedokážou srovnat s neznámem, a nikdy se jím nic nevyřeší.
Kdyby místo věží zaútočili na vedení oněch skupin, projeví se jejich snaha víc. na druhou stranu jak jsem napsal, ve hře je víc takových společností, a některé rozhodně uvítají, že se Omega snaží poškodit jejich konkurenty. A to pomíjím, že když jim v roli CP vykládám o výhodách typu "představte si, že byste odkudkoliv mohli nahlédnout do knihovny vědomostí celého lidstva a sdílet své myšlenky a pocity s ostatními", tak odpovídají "to je strašné zlo, vy tím chcete ovládat lidi." A fakt tomu věří, tím myslím nejen postavy, ale minimálně i někteří hráči. Alespoň pak na vlastní oči vidím, jak dneska můžou někteří s vážnou tváří říkat "internet v mobilu a FB jsou strašné zlo, zakázat, zničit."
Jinak je rozdíl v tom, že teď se snažím hráčům tak či onak poskytnout nějaký výsledek na konci mise, aby nemělo dojem, že se jim za celou dobu nic nepodařilo, a že se snažím sekat scény, když mám dojem, že hráči neví jak pokračovat. Na výše popsaném přístupu, kdy nezasahuju do rozhodování, které řešení bude fungovat a které ne - samozřejmě v obecné rovině, to že nožem nelze zabít člověka vzdáleného 30 metrů nebo přesvědčit kovaného esesáka, že Židé jsou dobrem lidstva jsou nefungující řešení bez ohledu na pravidla)