malkav píše:
1. až 3. - Řešení v GURPS - Ano, jednoduše. Vývoj postav se dá velmi jednoduše ze strany GM řídit přídělem bodů a omezením, že ne vše se může člověk učit bez učitele (hlavně nové skilly nebo ty skilly, které vlastně za celé dobrodružství nepoužil/netrénoval). Postava po roce hraní může mít oproti začátečnické postavě výhodu v pár bodech navíc. Stále je ale zachováno to, že i začátečnická postava může být v některých věcech lepší, než ta "zkušená postava".
Nepochopil jsi myšlenku. Já nechci, abych postavy musel omezovat v rozvoji, aby si spolu mohli zahrát zkušení hráči a začátečníci. Vzorem mi je Poslední křížová výprava, kde se Indiana Jones jako protřelý dobrodruh setká se svým otcem, což je akademický výzkumník, a na scéně je i Markus Brody, což je prakticky neužitečná komická postava. Jejich fyzické a zejména bojové schopnosti jsou zcela neporovnatelné, přesto se spolu vyskytují téměř v celém filmu včetně některých bojových scén a i v nich najdou uplatnění.
Píše:
Jen se zeptám, jak je možné odstranit úplně čísla, když statistika a pravděpodobnost je vlastně o číslech.
To že se pravděpodobnost vyjadřuje čísly neznamená, že hráči ta čísla musí počítat nebo s nimi operovat. Hod kostkou je jen jedna část (na kostce nemusí být čísla), jde spíše o vyjadřování schopností postav pomocí slov a nikoliv pomocí čísel.
Píše:
5. a 6. - Tímto bodem se dostáváme do roviny role play. Při špatných hráčích toto nezajistí žádný systém. Naopak sledovat úspěchy postavy při plnění jejích cílů a porovnávání s úspěchy ostatních je možné i v často kamenovaném "starém" DrD.
Tohle s roleplayingem nesouvisí. Potřeboval jsem posoudit vliv činností dvou skupin, které působily proti sobě, ale nikdy se ve hře nepotkaly. Jak to mám nějak objektivně rozhodnout, když obě skupiny částečně uspěly, ale výsledek může být jen jeden nebo druhý? Jak mám posoudit, když se skupina snaží pomoct jedné postavě z jiné skupiny a zlikvidovat druhou postavu, a přitom neví, že obě tyto postavy jsou jedna a ta samá pod různými identitami?
Píše:
7. oxymoron
Při deseti hodech s poměrem úspěchů a komplikací 2:1 můžu dostat řadu deseti úspěchů - to je náhoda. Při zamíchání sedmi a tří karet dostanu po deseti losováních sedm úspěchů a tři komplikace, jen nevím v jakém pořadí. To je nepředvídatelnost.
Pokud to považuješ za protimluv, třeba lépe pochopíš rozdíl, když nabiješ revolver jedním nábojem, následně protočíš bubínek, dáš si hlaveň k hlavě a stiskneš spoušť, přičemž to zopakuješ šestkrát. Pak uděláš to samé, ale bubínek protočíš jen jednou na začátku, pak už jen šestkrát zmáčkneš spoušť. V prvním případě o tvém přežití rozhodne náhoda. Ve druhém nikoliv.
Píše:
8. Jak je možné bez vyvážení dovedností zajistit bod 1. až 3.?
To je právě důvod, kvůli kterému vytvářím svá pravidla, a jedna z mechanik, které v Omeze v pohodě fungují od začátku. V nové verzi se to jmenuje "obnovení schopností", a říká to, že pokud budeš mít několik málo univerzálních schopností a budeš je používat na všechno, tak na to budeš na jiném místě doplácet, než když si vezmeš víc různých schopostí. Naopak příliš mnoho schopností má také nevýhodu (v Omeze to, že náročnost cíle se odvozuje od schopností postavy).
V GURPS by bylo nejlepší mít dovednost "Všeuměl 10". V Omeze to nebude fungovat.
Píše:
9. Tak tohle je vysloveně o tom, jestli chceš nebo ne. Tohle je systémem s vypravěčem nevyřešitelné.
Naopak, tohle řeší i jiné systémy, třeba Apocalypse World celkem efektivně zabraňuje svinění od MC (GMma) tím, že mu dává specifické situace, kdy může proti hráčským postavám nasadit nějaké riziko. A nemá žádnou možnost potají manipulovat s cílovými čísly, jak bylo obvyklé od dob DrD. Zrovna tohle jsem v první verzi Omegy až přehnal, takže teď můžu trochu ubrat a dát Vypravěči volnější ruku při stanovení celkové náročnosti - už nebude mít příděl bodů na nebezpečí pro postavy, po jejichž vyčerpání už nemá co by proti nim postavil. (Což byla asi nejvíc kritizovaná věc, kterou se mi nepodařilo v otevřeném dobrodružství vyladit. Taky ji jiný člověk navrhnul pro použití v Dungeonech, které jsou z podstaty uzavřené.)