Jerson píše:
Doposud jsme hráli na karetní poměr 2:1 a tahali jsme 1 - 4 karty, nejčastěji dvě nebo tři. Takže teď utáhnu poměr, a když by to pořád bylo moc snadné, tak začnu ještě víc používat své aspekty, to jsem zatím taky nemusel.
Otázka zda by nestálo za to zkusit nejdřív nasadit více aspektů a tím donutit hráče víc taktizovat než čarovat s šancí. Ale nebyl jsem přímo u toho, takže extrapoluju z nekompletní informace.
Jerson píše:
Takže ano, čistě teoreticky, kdybych to neřešil, tak se dá mise splnit jen nastavováním malých rizik a opatrným postupem. Ale reálně bych musel misi cíleně postavit tak, aby se každé riziko dalo na tak malé kousky rozdělit. A já stavím prostředí, ze kterého některé důležité body vychází s rizikem nedělitelným a docela vysokým, a pokud hráči chtějí některé informace získat, budou muset podstoupit to velké riziko.
Na druhou stranu, kvůli tomu právě pravidla testuju při hře, abych zjistil, zda to funguje zamýšleným způsobem. A velmi opatrná skupina tomu hezky nahrává.
OK. Tady už se dostáváme do situace rozdílných scén (rozílně příběhově/dějově významných), které bude objetivně sice třeba všechny překonat, ale ne každá bude stejně náročnou. Čili ano rozumím postavit to na vyhodnocení dle situace.
Na druhou stranu nevylučoval bych a priori možnost, že hráči vymyslí cestu postupných kroků jak se z bodu A dostat do bodu B. Tedy kdybych v tom systému vedl hru, tak bych situačně byl ochoten povolit rozdělení "nedelitelného" rizika zb. 6 na 3+3 když by si hráči vymysleli herně a příběhově uvěřitelnou a prostředí nebořící metodu, kterou jsem nepředpokládal. Tohle už je nicméně na zvážení ad hoc v ten moment. Tj v podstatě to co píšeš níže.
Jerson píše:
A samozřejmě budu situaci stavět tak, aby tihle týpci mohli začít střílet, a já měl fikčně otevřené použití všech aspektů (zatímco třeba při ukecávání bych jejich palebnou sílu uplatnit nemohl. Hráči to ví, zcela oprávněně se jich bojí, a hledají jiné cesty
POkud by mělo být součástí popisu/příkladu do pravidel, je formulace budu (jako vypravěčú situaci stavět nešťastná. Já samozřejmě vidím, co tím chceš ríct, ale neznalý si z toho může vyvodit, že je pro vypravěče záměrem tu situaci postavit aby do konfliktu hráčské postavy natlačil.
Ve skutečnosti mají motivaci ta konkrétní NPC (resp jejich nadřízení/zaměstnavatelé), a ta NPC se budou snažit využít těch technik a postupů ve kterých jsou dobří (dtto hráčské postavy). Naproti tomu vypravěč má motivaci (a povinnost) umožnit hráčským postavám situaci nějak vyřešit (v souladu s pravidly a settingem) - aby byla zachována náročnost, ale zároveň nesmí otrocky vyžadovat ani budit v hráčích dojem, že vyžaduje jedno konkrétní řešení.
(Výše uvedené nechť s dělením nedělitelného ponechme teď stranou jako pokročilou možnost když už si je vypravěč jistý v kramflecích ve vedení hry - zrovna blbej termín vedení hry, kterej taky silně zavádí)
Jerson píše:
A k tomu přijdou psi, atd ... postavy mají dohromady asi 15 aspektů, já mám nárok na ten samý počet, takže jim to můžu dost komplikovat. Minule jsem použil asi dva z šesti.
Technická - nekoplikovals jim to/nepoužíval aspekty proto, že je nechceš na začátku, když se otrkávají zavalit, a nebo z jiného důvodu? To že je budu do jim neznámého systému zasvěcovat pomalu a ne stylem šup do vody a plav chápu a nevidím důvod ho rozporovat.
Jak jsem psal už nahoře, otázka zda je opravdu problém ve velké šanci na úspěch a nebo byl vypravěč na hráče (byť i oprávněně) hodný a jedná se o bias!
Podle mne jestli komunikují o tom jak a co by si představovali i ohledně vedení hry, tak by možná stálo za pokus poptat jejich názor.
Jerson píše:
Pokud ses nechal zavést hráčskými pravomocemi ve hře, tak ty hráči mají u věcí, nad kterými jim dám kontrolu zadarmo, nebo u kterých si ji zaplatí pomocí rezerv. A ostrahu elektrárny jim do volného popisu rozhodně nedám :-)
Pokud za vypravěčskou nebo scénotvornou pravomoc nečím platí tak to není zadarmo. Teda aspoň bych tak řekl. Jinak samozřejmě všechno má své meze a nadužíváním čehokoliv se páchá víc škody než užitku.
LokiB: Já bych nestavěl na tom, zda se baví jen vypravěč. Pokud se baví pouze vypravěč ale nikoliv hráči tak je to podle mého fail.