Jerson píše:
Když už to dělám špatně, tak mi řekni, zda si můžeš vytvořit vlastní schopnost, nebo si vybíráš že seznamu definovaných schopností?
V prvním případě (Fall of Delta Green) jde o schopnost, kterou mají k dipozici všechny postavy, stylizovaná spíš jako součást žánru než přímo supernaturální schopnost (v podstatě si tvoje postava uvědomí, jak věci doopravdy jsou, GM ti doplní nějaké detaily a stopy, které jste si nedali sami dohromady, ale tohle uvědomnění nezvratně poškodí příčetnost postavy, protože what has been seen cannot be unseen.
V druhém případě (Ashen Stars) je to výběr ze schopností koncpipovaných tak, že nerozbíjejí vyšetřovací hru a hodí se do žánru. Nicméně to mi přijde jako taková férovější varianta, než tvoje "můžeš cokoli... pokud to nebude proti mému vkusu" (nemusíme si doufát hrát na to, že pokud si někdo vezme schopnost nechat na dům spadnout meteorit, tak to dopadne jinak, než že budeš nejmíň po zbytek tvorby postav jemu i zbytku skupiny přednášet o tom, jak je to škodlivé pro hru, nejmíň stokrát za tu dobu použiješ slovo "uvěřitelnost", jako by to bylo v kontextu vyprávění něco objektivního, a pokud se té myšlenky nevzdá, uděláš všechno co bude v tvých silách, v rámci pravidel i mezilidských vztahů, abys mu tu schopnost zabránil použít, že ne?).
Jerson píše:
Zajímalo by mně, jak se díváš na formulaci z Apocalypse World "Na všechny se dívej přes zaměřovač" (myšleno, aby se GM nebál být tvrdý) a vedle toho "Buď fanoušek hráčských postav."
Aegnor píše:
Pokud přečtu jenom to první, tak mi taky spíš přijde, že má být GM protivník hráčských postav. Pokud k tomu vezmu i to druhé, tak se tam dá vidět třeba "snaž se postavy zabít a buď nadšený z toho, jak se zvládnou ubránit."
Ono je to trochu vytrženo z kontextu, znamená to hlavně, že nemáš mít "oblíbená" NPCčka, které bys z moci GMa chránil například pokud se je postavy pokusí zabít a že se dokonce nemáš rozpakovat je odstřelit ty sám (prostřednictvím nějakého jiného NPC), pokud to vnese do hry drama pro hráčské postavy. Pak je tam třeba zmíněno o bývalých postavých hráčů, ze kterých se stala NPC, že k těm máš přistupovat jinak a nekoukat se na ně "skrz mířídla".
Ona to vůbec není špatná kniha a je v ní podle mého hodně velmi kvalitní inspirace k vedení hry.