TL,DR:
Pokud se ti nelíbí tahání karet a související jevy, můžeš házet kostkou.
Máš ještě jiné výhrady?
Delší verze:
Pokud mám vybírat z nabízených možností, tak se snažím bagatelizovat.
Vytahat během mise všech 52 karet z balíčku není problém. Může k tomu dojít a nebude to špatně, i když si myslím, že se to jen tak nestane.
Ty mluvíš o tom, že pokud mám balíček 52 karet a prvních 8 budou úspěchy (což je šance asi 4%, tedy při hře čtyř hráčů se to stane na 50% během čtyř sezení, tak to začne ovlivňovat další chování hráče, který z takového balíčku tahal.
Tenhle stav má několik dalších podmínek:
1) hráč musí vědět, jaké karty si vytáhl, což po osmi až čtyřech scénách ještě nemusí být zřejmé (některé testy se vyhodnocují později a jejich karty leží na stole lícem nahoru)
2) hráči musí připadat významné, že v balíčku mu zbývá už jen 18 úspěchů a 26 komplikací, tedy poměr 9:13
3) hráč nesmí mít žádné nevyčerpané aspekty a rezervy, kterými může ovlivnit test ve svůj prospěch
4) hráč musí mít možnost hrát tak, aby nevyvolal další test
5) postava hráče musí být na scéně sama, bez možnosti pomoci ostatních postav
Bod 4) je docela zásadní - na rozdíl od předchozí verze pravidel o vyvolání testu rozhoduje GM a ostatní hráči svým jednáním. Dotyčný hráč se může testu vyhýbat tím, že se jeho postava bude vyhýbat akci.
Zde si neodpustím srovnání s DnD (právě proto, že v něm hráč nemá možnost ovlivňovat výsledek) - v něm je situace přesně opačná. Pokud budu mít v prvních osmi hodech smůlu, můžu skončit s HP blízko nule a pokud nemám možnost se vyléčit, nebude mít tento stav zásadní vliv na mé další rozhodování? Zvlášť když budu vědět, že mě každý další špatný hod může vyřadit úplně? Nebo ti vadí, že je vliv přesně obrácený než v DnD, ve kterém budu celkem ochotně pokračovat, dokud se mi doteď dařilo a mám plné zdroje, zatímco když se mi osm hodů po sobě nedařilo a jsem s HP a dalšími zdroji blízko nule, tak nebudu mít chuť pouštět se do další akce?
Pokud jsi měl úspěchy na přípravu cool akce a máš tedy v plné síla aspekty a případně dost rezerv, můžeš se celkem s klidem pustit dál, protože ti tvé schopnosti dají možnost případné komplikace ignorovat. Když mluvím o tím, že za aspekt se dá karta komplikací zahodit, tak tím myslím skutečně zahodit - jde do odkládacího balíčku a ve hře se nijak neprojeví, žádný negativní následek, který bys musel řešit. Kromě toho příprava akce se obvykle provádí tak, že se vytažené karty položí na stůl lícem dolů a čekají až na scénu, ve které se příprava projeví.
Navíc zcela úplně pomíjíš fakt, že v Omeze není postava sama, ale s dalšími postavami, které jí můžou pomáhat, takže jejich společná akce může být epická i v případě, že jeden z nich má sníženou šanci na vytažení úspěchů.
Siriene, běžné je tažení dvou karet na jeden test. 17 karet je spíše 9 akcí než 5. a máš 14 úspěchů na 3 komplikace, což je hodně, super výsledek. Možná můžeš říct, že už jsi udělal dost a tak se můžou snažit ostatní. Kdyby to byl systém hodů, tak ses právě dostal do stavu, kdy musíš na d20 hodit v průměru 13 a víc na úspěch - myslíš že po devíti úspěšných akcích už nebude obvykle cílové číslo takto vysoké?
Navíc je tu zcela opačný efekt - pokud sis do téhle chvíle vytáhl 14 komplikací ze 17, tak jsi několikrát mohl použít své aspekty a ty komplikace prostě zahodit pryč ze hry, takže následky můžou být o dost menší než oněch 14 komplikací - taky by jich mohlo být jen 7 - s některými ti mohli pomoct ostatní členové skupiny, aby se vůbec neprojevily (pokud jim důvěřuješ a oni tobě), a v následní části hry budeš mít poměr úspěchů a komplikací 2:1, takže po počátečním těžším úvodu se můžeš vrhnout do akce. A není to právě to, co dělají hrdinové - když dostanou nakládačku, tak ji ustojí a jen je to ve výsledku posílí?