Po ročním zhodnocení zkoušení nový verze pravidel - 17 misí, asi 23 herních sezení - můžu říct, že záměr vytvořit pravidla, ve kterém hráči nebudou mluvit v číslech se mi konečně vydařil, i když to znamenalo odstranit prakticky všechna čísla ze samotných mechanik. Stejně tak se osvědčila mechanika tahání jedné karty za každý použitý aspekt postavy, přičemž samotná postava (kartička se jménem a fotkou) se také bere jako jeden aspekt.
Šance úspěchů a komplikací 1:1 je lepší než původní 2:1. Možnost využít aspekt na potlačení případné komplikace nevýhody umožňuje celkem dost ovlivňovat výsledek, a když se hráči nebojí aspekty využívat, tak můžou mít celkem dobrou kontrolu nad dějem. Na druhou stranu za celou dobu došlo asi jen jedinkrát k celkovému obnovení spotřebovaných aspektů při odpočinku, a asi pětkrát obnovení za rezervy, což je mnohem méně než u předchozí verze. Až si říkám, zda tu možnost vůbec ve hře nechávat.
Dost dobře funguje i počítadlo úspěchů a Defconu s jednotlivými milníky - stupni, kdy je počet kroků k dalšímu kroku dán počtem postav ve hře. Prakticky to funguje jako hodiny v jiném typu her, v základu dvoje hodiny, jedny na dobrý závěr, druhé na špatný. A i špatný závěr mise několikrát nastal, aniž by došlo k vyvraždění skupiny a záseku.
Boj je dost nebezpečný, zejména proti lépe vyzbrojeným lidem, a jen několikrát jsem musel využít možností zvýšit náročnost podle úrovně defconu. Tedy pokud by hráči začali hrát mechanicky efektivněji, pořád je jak přitvrzovat v rámci pravidel.
Hlášení a svodky fungujou tak napůl. Je potřeba mít jen krátké texty, které si hráči můžou přečíst, když je potřebují, tedy přímo při hře. Hráčům se moc nechce číst zprávy, které se ho přímo netýkají, i když v nich jsou užitečné informace.
Věci, které moc nefungujou, nebo se neprojevily:
Přidělování rezerv hráči - to je velmi zřídkavý jev, i když to tak moc nevadí, alespoň to dělá rezervy vzácnější. A taky je to asi dané tím, že víc než polovinu her hráli začátečníci nebo mladší hráči.
Osobní cíle postav - během hry na jejich řešení není moc prostoru a ani času, navíc to obvykle vede k tomu, že má celá skupina jeden společný cíl. Tím pádem jsem ani moc nemohl vyzkoušet nastavování cílů podle počtu aspektů postav (i když to by zase znamenalo čísla a počítání, takže mi to tak moc nevadí.)
Mechanická návaznost následků mise - původně jsem měl představu, že bych sčítal nasbírané úspěchy a komplikace pro jednotlivé případy a z nich vyvozoval nějaké globální následky. Výsledkem bylo opět jen počítání s čísly, které v danou chvíli už nic neznamenaly, a nemělo to smysl. Ani jsem nemohl vyzkoušet fungování více skupin proti sobě, takže je to nejspíše zbytečné pravidlo.
Důvěra mezi postavami - i když to hráčům připomínám, tak na to často zapomínají nebo si nechtějí během hry poznamenávat vztah k jiným postavám, byť to může mít mechanický efekt. Asi se projevuje i součinnost agentů, kdy nikdo nejedná vyloženě proti ostatním a nemá vlastní záměry. V posledních několika hrách jsem ji zjednodušil a místo počítání stupně důvěry si hráči jen poznamenávají celkový stav, buď kladný, nebo záporný.
Moc se mi nedařilo připravovat si překážky a nevýhody před misí, bylo snazší je stanovovat v konkrétní scéně, a ani nešlo o úplně častý případ - objevil se asi tak každou třetí misi. Přípravu překážek před hrou asi můžu vynechat, i když mít pro ně kartičky dává alespoň představu, o jaké překážky může jít.
Telex ve hře i mimo hru. Teď nemám hráče, kteří by aktivně chtěli řešit herní věci mimo sezení. Nevím zda je to jen u mě nebo celkový trend, ale mimo hru si hráči o zjištěných věcech nepovídají a nepíšou. Při hře samotné zase narážím na to, že hráčům nemá takto rychle kdo odpovědět, protože jiní hráči nejsou o k dispozici ani na telefonu. Nicméně to je daň za "realistický" přístup ke hře - prostě agenti mimo službu Omegu neřeší.
Taky nefunguje výzkum sebraných artefaktů mimo hru, zřejmě z podobných důvodů. To budu muset vymyslet nějak jinak.
Na závěr - spočítal jsem počet postav, počet hráčů a počet misí, na kterých jednotliví agenti i hráči byli, a jsou to docela zajímavá čísla. Hrálo se mnou minimálně 81 hráčů (některé nemám evidované), z toho 32 hrálo jednu misi, 21 hrálo dvakrát, a dalších 21 hrálo 3× - 6×. 7 hráčů hrálo od sedmi do 22 misí, dva z nich jsou aktivní. Celkem teď hraje 11 hráčů.