LokiB píše:
Tím myslíš sezení běžného hraní Omegy, chápu to správně?
Přesně tak, prostě je to svěření NPC do rukou hráčům, aby z nich vytvořili
skutečné lidi s vlastním charakterem, motivací a cíli. Multikampaň v praxi.
crowen píše:
Hmm, to by som sa aj pridal
Píšu si :-)
Colombo píše:
Jak moc jsou navázaní na Třetí Říši? (aka Hydra v Marvelu)
Nejvyšším šéfem Ahnenerbe je Himmler, takže ... asi tak. Nelze je oddělit, ale třeba výzkumníci v USA mají dost velkou míru samostatnosti a někteří jsou vyloženě vědci, specialisté ve svém oboru, kteří byli nalákáni na "civilní" výzkum, takže s nácky a esesáky nemají nic společného. Ani není vyloučeno, že by nějaký agent Ahnenerbe vynášel informace ven, ať o této organizaci, nebo i o dění v Německu jako takovém. To už nechávám na každém hráči, jak se k tomu postaví. Jak jsem uvedl, zatím (v roce 1939) je ještě možnost zkusit hrát i "slušného nácka", i když takovým postavám budu pochopitelně házet klacky pod nohy, korumpovat je a ohrožovat - případně to můžou dělat jejich kolegové vedení jinými hráči.
Ještě napíšu podrobnosti, které jsem postoval na RPGF:
Odehrávání ve smyslu roleplayingu by se týkalo jen specifických scén, a zbytek by se řešil stylem
Dr. Weiss pojede na světovou výstavu do NY, kde se soustředí na podezřelá úmrtí v expozici egyptských vykopávek. Kdo zemřel, kdy, příčina smrti...
Dodám seznam už existujících postav, a buď si nějakou vyberete, nebo si vytvoříte novou, nebo budete hrát šéfa oddělení, který takto bude zadávat úkoly více lidem (což byl styl, kterým jsme to hráli při prvním pokusu).
Asi bude nejlepší když sem dám odkaz na přehledový dokument o Ahnenerbe, pro představu. Jen teď bych to chtěl hrát trochu jinak, protože původní verze se ukázala zbytečně náročná. A dát víc prostoru k roleplayingu.
Původní souhrn hry Ahnenerbe
Kromě informací zapsaných v této tabulce jsem posílal ještě separátní informace mailem, což bylo silně nepraktické, raději bych všechno držel na jednom místě.
Existující postavy jsou zapsané v tabulce. Dva hráči hráli postavy na úrovni Operačních vedoucích, přičemž měli každý jednoho nadřízeného, kterým mohli zadávat požadavky, a zhruba deset podřízených, kterým zadávali úkoly a vyhodnocovali získané informace.
Teď bych chtěl nabídnout možnost hrát i přímo za některé podřízené, tedy přímo výzkumníky a polní agenty. Postupně se ustálilo, že operují ve dvojicích, v několika případech samostatně, takže by bylo možné hrát za vedoucí postavu z dvojice s tím, že by hráč určoval konání i druhé postavy, reálně NPC, jehož reakce bych případně hrál já.
Místo vedoucího Tajných věd (Heinrich Simmel) je také volné, vedoucí Morálky a duševní války bude zřejmě v hraní pokračovat, takže je možné hrát i na dvou úrovních, tedy buď vést oddělení, vydávat příkazy a nějak vyhodnocovat informace, nebo působit přímo v poli, a nanejvýš komandovat jednu další NPC.
Je možnost založit si i vlastní oddělení, což ale znamená víc práce, takže pokud by bylo víc zájemců o roli šéfů, řešil bych to spíše postavou dosazeného "zástupce vedoucího", který bude fungovat jako šéf jedné či dvou skupin daného oddělení a zároveň konkurence vedoucího (protože přeci jen jde o nacistickou strukturu vedení, takže se člověk dostává nahoru po zádech svých nadřízených).
Ostatně operační důstojníci mají nad sebou nadřízené také hlavně proto, aby mohli mít ambice dosáhnout na jejich místa, a aby zpočátku měli nad sebou člověka, který po nich bude vyžadovat výsledky a zároveň bude působit jako nárazník mezi nimi a Himmlerem. Samotná role ředitelů oddělení je volná také, ale ta mi už na hraní přijde dost nezajímavá, takže ji ani nenabízím. Úplně se mi nechce pravidelně odehrávat jednání s nacistickými špičkami, protože u toho není moc šancí, jak to zužitkovat přímo při hraní Omegy s jinými hráči.
Ještě dodám seznam zkoumaných a zkoumatelných fenoménů. Něco už je celkem slušně rozjeté, některý výzkum a vývoj je na začátku, něco bylo opuštěno, dočasně nebo trvale. Vždycky je šance zkoumat fenomén, kterým se zabývá i Omega, protože ten se prokresluje nejrychleji a z více směrů, navíc dochází k interakcí mezi agenty obou organizací, což je hlavní důvod, proč to dělám. Navíc současně s výzkumem v poli probíhá i vývoj aplikací ve výzkumném středisku. Je na jednotlivých hráčích, jakým způsobem se budou pokoušet jednotlivé výzkumy kombinovat a využívat. Některé kombinace už vznikly, buď jsem je do hry vnesl já, nebo je vymysleli hráči. Při rozhodování o tom, co může fungovat a co ne se řídím postupem, že pokud si nějaký hráč (včetně mě) dokáže představit důvod, proč a jak by nějaké spojení mělo fungovat, tak to nějak možné je. Samotnou úspěšnost jednotlivých akcí budu soukromě řešit pomocí tahání karet, ale hráči se o mechaniku vůbec nemusí starat. Je to jen způsob, jak se vyhnout rozhodování o výsledku pouze na základě mého uvážení, a jak do hry vnášet zajímavé komplikace.
Pro představu - každá postava nebo dvojice postav může v každém taktu provést až pět zjištění nebo činností. Já pak vezmu deset karet, pět černých a pět červených, zamíchám, pět vytáhnu a vyhodnotím úspěchy a komplikace. Každá jednotlivá otázka nebo činnost má tedy 50% šanci na úspěch, přičemž je velmi nepravděpodobné, že by všechny uspěly nebo všechny neuspěly (i když občas se i to stalo). Komplikace si primárně vyžírají méně důležitá NPC, a hráč si může stanovit priority, že třeba chce, aby nějaké činnosti nebo otázce věnovali zvláštní pozornost.
Pokud jde o počet sezení, tedy spíše
taktů - za rok jsme odehráli deset taktů, které jsou zapsané. Nicméně multikampaň pořád pokračuje a hned tak neskončí, takže můžete hrát, dokud vás to bude bavit. Časem budou určitě vidět následky činností, a všechno, co hráči udělají, se nějakým způsobem projeví ve světě Omegy. Možná už příští sezení, možná za dva roky reálného času.
Výhodou a zároveň požadavkem je
vlastní iniciativa. Zadání od vedení zní "máte prostředky na svůj výzkum, dodejte výsledky". Cílem je získat "opravdovou" NPC organizaci se "skutečnými" záměry jednotlivých lidí. Takže když pak dojde na lámání chleba a případně nějaké vyhrocené situaci s agenty Omegy, tak při hraní za postavy z Ahnenerbe budu mít v ruce velmi dobré zdůvodnění, proč dělají právě to co dělají. A nejspíše budu mít i nějaký "dobrý" záměr za tím, místo klišoidního "chci zničit stávající svět a nastolit nový pořádek". Navíc je zajímavé, když se i "záporákům" něco nepovede, když musí pracovat s omezenými informacemi, zdroji, lidmi, pod tlakem vedení, atd. V neposlední řadě si také jednotliví lidé z Ahnenerbe vytváří vlastní názor a vztah na agenty Omegy, který nemusí být apriori vražedně nepřátelský (stejně jako si agenti Omegy vytváří různé názory na Ahnenerbe, což je mnohem lepší než "jsou to zlouni, je třeba je zabít a všechno zničit".) Jo, asi bych měl ještě říct, že Ahnenerbe neví, že jedná s lidmi z Omegy (i když nějaké zjištění o té organizaci má), a zrovna tak se většina agentů Ahnenerbe nepředstavuje názvem své organizace, takže mí hráči netuší, která NPC spolupracují, o co se snaží a jaké spolu mají vztahy.
Mým snem, který bych někdy v budoucnu rád realizoval, by bylo setkání hráčů z různých skupin na jednom herním sezení, osobně nebo přes videocall. Plus mám ještě další nápady na propojování skupin, třeba "přítel na telefonu řídící jednání NPC během herního sezení", které bych chtěl vyzkoušet. Většina z těchto věcí je nová i pro mě, takže ne všechno funguje skvěle hned na poprvé, nicméně to je daň za to, že není moc vzorů, od kterých bych mohl opisovat (přesněji - nevím o žádném, ani pravidlovém, ani organizačním, ani technickém.)