Dalcor píše:
Půjdeme li do důsledku, Dragonlance obsahuje víceméně totéž co obsahuje Forgotten Realms, protože celý systém hry je vystavěn na stejných pravidlech a na stejném pseudotolkienovském základu. Nadruhou stranu je, že se chová střídmě oproti FR, kde mám občas pocit následovný. WOTC Editor 1: Ty jo viděli jste že Feist napsal o hadích lidech? WOTC Editor 2: Ty jo, a prodává se to? WOTC E1: Jo!. WOTC 2: Hmm tak to musím dát do FR. WOTC 1. JO! WOTC 2 náhodně listuje atlasem FR, a pak bodne kružítkem: Třeba sem?! WOTC2 Ale tam máme rasu A. WOTC1: Hmm tak je prdem do džungle aby je mohli přepadávat jako náhodné encounery.... WOTC 2: Hele a tady je kniha kde hlavni hrdina má psychické síly. WOTC1: Ty jo tak jestli se to dobře prodává tak to spojme s Faistovy Serpentfolky....
Budeme li srovnávat Ansalon, jako dějiště převážné většiny děje, s Mečovým pobřežím a touto částí Faerunu, počínaje Calimshanem a konče Desítiměstím nenarazíme na žádné větší rozdíly.
Rozdíl je, že zatímco pravidla pro FR v DND 3.5 vydával WOTC, tak DL, kromě základního settingu, který je také nejhorší knihou vydával MWP. Zatímco WOTC se snaží vše pokrýt pravidly a množstvímrlzných ras na čtvereční kilometr, MWP razilo přístup obrácený. Kde příručky FR jsou převážně pravidlové, příruičky MWP jsou převážně zaměřeny na "backgroundovou" část hry. Viz příručky typu Knightly Orders, Holy Orders, Towers of High Sorcery. Ne že by tam pravidla nebyla, ale není nutná taková diferenciace jednotlivých území. Je to tím že na území Ansalonu není takové množství inteligentních ras na čtvereční metr /problém na, který nyní narážím pro čtení Golarionu od Paiza/.
Poblém směsného settingu obecně. FR i Golarion mají jeden společný stavební kámen - mají být v různých částech světa schopné pokrýt různé žánry hry, takže je tam všehochuť a počítá se nějak s tím, že si pro HRU (oproti románu, kdy si určíš prostředí jako autor zpravidla dle libosti) vybereš místo, které tak nějak odpovídá. Myslím, že podobnu věc by obsahoval i 3E Greyhawk a určitě ji najdeš i v Ravenloftu se zaměřením na horror (myslím setting, ne okolí Strahdova hradu).
Výsledkem toho je, že máš celkem kulturně homogenní území, ale pokud se oddálíš o řád výš od mapy, tak ti z toho vyjde záplatovaná deka. Ono když se podíváš na směs kultur v našem světě, tak až na tu jedinou nudnou inteligentní rasu tu máme také obstojný bordel ;)
Dragonlance je přece jen setting, kde se nepožadovalo směsnat veškeré *možné* dění na jeden kontinent a tak si může dovolit chovat se trochu umírněněji.