Jerson: Ono to je i otázka míry. Pro někoho může být současný styl hraní pořád dost dobrou zábavou, aby se zúčastňoval, i když mu úplně nesedne (každý je aspoň trochu casual player, že?). A zjištění, jak by se vlastně dalo hrát, může s herní skupinou pěkně otřást. Samozřejmě, že to záleží na konkrétních lidech, jejich schopnosti se dohodnoout a přizpůsobit. Já osobně takový rozpad z poznání nevidím jako příliš velké riziko.
Lotrando: No, já si představuju nás. Pokračování kampaně a dalšího odehrání své postavy je o poznání větší lákadlo, než jednorázová desková hra. Spoluhráči, kteří dojíždějí z Prahy se na to kvůli deskovce vykašlou a další (včetně mě) si nevyhradí čas tak prioritně, když vědí, že se to dá zahrát kdykoliv jindy. Takže zrušení RPG by vedlo k tomu, že různé lidi bych vídal méně často, někoho častěji, někoho skoro vůbec.
Argonantus: To funguje zcela prakticky podle použitých pravidel. Pravidla D&D popisují tolik různých schopností, kouzel, akcí a pod., že prostě fungují na principu
vyber a zkombinuj. Na výběr je toho dost, aby se hráči hodně dlouho nenudili a naopak zakomponování vlastní věcí je poměrně náročné, aby vyváženě zapadly. Snadno jde vymýšlet akce pro dovednosti, u kouzel nebo speciálních schopností je to těžší.
Úplně opačný případ je Wushu, to funguje čistě na vymýšlení všeho hráči (resp. GMem a hráči), není z čeho vybírat, lze se jen inspirovat.
DrD je pak speciální případ, protože je prostě trochu nedodělek, takže domýšlení možností je docela časté, ale na druhou stranu na to není systémově děláno. (Ale v tom je právě i ta míra, protože i tak je pro spoustu hráčů dostatečně hratelné i přizpůsobitlené)
S kvalitou to souvisí zcela subjektivně: Pro někoho je kvalitnější hra, kdy si může vybrat ze sousty zajímavých možností, pro jiného tak, kde nemusí studovat spousty možností, ale rychle a snadno si je vymyslí. Vznikají tak dva dost odlišné směry hraní a kvalita obou je čistě subjektivní.
S druhým odstavcem nemůžu než souhlasit, mě to už před nějakou dobou došlo, ale někteří na to ještě nepřišli.