LokiB píše:
Takže za všechno může šmejd kamarád, který ti lhal :)
Plz píše:
Tomuhle já nevěřím, protože proč jsi CPH dokončil? Proč je tady druhá verze? Proč děláš Omegu? A našlo by se více otázek.
Protože nemám rád nedokončené věci. Protože jsem cítil odpovědnost vůči ostatním čtyřem hráčům ve skupině, kterým jsme řekli, že uděláme nová pravidla, podle kterých budeme hrát. Další vývoj CPH poháněli lidé, kteří si se mnou zahráli a řekli "to jsou super pravidla, máš je někde napsané? Ne? Tak to bys měl sepsat a vydat je."
Omega byl jiný případ, to už je můj soukromý projekt, který vznikl z Qualdezarovo poznámky "Měl bys svá pravidla postavit na něčem speciálním, třeba té multikampani, kterou hraješ."
Ze svého vnitřního puzení jsem opravdu udělal jen málo věcí, k mnoha z nich mě přivedli lidé okolo. Stejně tak málokterá myšlenka v nich je originální, většinou propojuju různé myšlenky cizích lidí. A jsem schopen vyjmenovat, která je odkud.
Dotyčný kamarád může za to, že jsem se do vytváření vlastních pravidel pustil. Kdybych měl v lednu 1997 v ruce Fate, tak jsem to nikdy neudělal. Já nemám moc rád vytváření nových věcí, ale kromě DrD, Shadorunu a Stínu meče a jednom článku popisující ADnD jsem tenkrát jinou možnost neměl.
LokiB píše:
Představ si, že by tě podobně nalákal třeba na Talisman nebo Z pohádky do pohádky. Taky by ses pak zlobil na tu hru, že nesplnila očekávání? ;)
Rozhodně. Zvlášť kdybych se pak dostal ke hře, která by ta očekávání naplnila mnohem lépe, měl bych srovnání a mohl tedy říct, že v prvním případě šlo jen o "marketingové kecy". Což si o větě "v DrD může být
kýmkoliv a hrát
cokoliv" myslím stále, ale asi není potřeba to rozebírat.
efram píše:
Ja v tom spis vidim neschopnost gm odargumentovat svuj postoj.
Může být. Ostatně jeden technicky založený člověk s fantasií a analytickým myšlením proti čtyřem dalším stejně založeným lidem je dost v nevýhodě, když nemůže použít argumentaci "PJ má vždy pravdu".
Boldrick píše:
Problém, alespoň tak to na mne působí, RPG u lidí na d20 a RPGF je, že často pojmou hru GM vs. hráči a naopak. RPG nikdy nemá být o soupeření. Jestli někdy některý GM bojoval s hráči aby je dostal příšerou, pastí, apod., tak to je naprosto špatný přístup. Tak se hrají deskovky. GM předkládá svět a má radost z vynalézavých hráčů, tak aby se všichni bavili, nejde o souboj. To jsme nevěděli hned, ale po pár letech naučili, hlavně díky úžasnému GM , který však zůstane anonymní. Tady to nicméně trvá ostatním nějak dlouho.
Tohle neplatí jen o lidech na RPGF a D20, ale obecně. Navíc je dost obtížné zvládnout roli PJje bez toho, aby stál proti hráčům, když má na jedné straně hromadu odpovědnosti, na druhé straně hromadu pravomocí, může vytvářet prakticky cokoliv, ale zároveň musí udržovat zábavu, má spravedlivě používat pravidla a zároveň stát nad nimi a v případě potřeby je za pochodu dotvářet a upravovat, má věrně hrát protivníky skupiny, i ve větších počtech, přitom oddělovat jejich vědomosti od svých a měl by je nechat prohrát (a občas umřít velmi ošklivě), když s nimi hráči zametou, i když jim vytvořil vnitřní motivaci a rád by hráčům ukázal, že nejsou tak špatní...
A pokud se tohle všechno naloží na patnáctiletého kluka, často ještě stylem "my chceme hrát silné hrdiny, a ty jsi nejméně průbojný, tak nám budeš dělat PJje", tak je to v mnoha případech prakticky vyloučené. Stejně tak když PJje musí dělat hráč postavy ve chvíli, kdy původní PJ odešel a on chce udržet skupinu. Nebo když PJje začne dělat hráč, který by rád psal příběhy podle svých představ, ale jeho hráči mají vlastní představy. Nebo nějaké další ze stovek kombinací a důvodů, které vedou k tomu, že PJ fakticky stojí proti hráčům, i když mu pravidla schizofrenně radí, že by neměl.
Opět - někteří mají štěstí na dobré konstelace hráčů, nebo byli zkušenější, nebo rozhodnější, nebo se jim to prostě dařilo z jiných důvodů. Budiž jim přáno. Ale na základě vlastního dobrého příkladu tvrdit, že to stejně tak mohlo fungovat i ostatním je dost nasírací.
efram píše:
Hru tvoří lidé , ne pravidla.
Lidé tvoří
všechnu společenskou činnost. Hra je hrou
právě proto, že má pravidla. Nemusí to být pevná pravidla, ale jsou důležitá. Bez pravidel hra nemůže vzniknout. A pokud někdo zkusí hrát úplně bez pravidel, velmi rychle zjistí, že si rovnou vytváří i pravidla. (Můžeš si to zkusit. Já to zkusil.)
efram píše:
To, že je někdo vítězem v MČR v DrD rozhodně nevypovídá na o jeho kvalitách coby herní skupiny.
Však ty jsi nemluvil o
kvalitě, ale o
zkušenosti. A já ti říkám, že pokud daný PJ úpěšně vedl Mistrovství v DrD a jeho skupina ho vyhrála, a všichni hráli DrD 5 - 7 let, tak nemohli být nezkušení. Takže jakápak
kvalita? A pokud říkáš "hrajou špatnou hru", co to znamená? Že by měli hrát něco jiného?
efram píše:
A pokud by mělo tak jak ty tvrdší, tak bych očekával, že se dokáží rozumně dohodnout. Zjevně jim nějaké zkušenosti chyběly.
Rozummná dohoda není něco, co vzniká samo od sebe, ale jak k ní dojít je třeba se naučit. Většina lidí to neumí, rozhodně to neumí v pubertě, neumí to v případě celkem náhodně sebraných lidí, kteří se přidali do skupiny kvůli tomu, aby hráli. Nevím proč s tím kde kdo operuje, jako by rozumná dohoda o čemkoliv bylo něco snadného a samozřejmého.
efram píše:
Při aplikaci pravidla "GM má vždy pravdu", dle mého soudu tvůrci předpokládali rozumného GM a rozumnou skupinu.
Ano. A zároveň předpokládali, že hra je vhodná pro hráče od 12 let. Což jen ukazuje, jak moc se jejich předpoklad lišil od reality, a že neměli představu, jak skupiny mladších hráčů fungují.
Na druhou stranu je třeba říct, že ty zkušenosti mohli těžko mít, když je neměli kde získat - hry s kombinací volných a pevných pravidel u nás málokdo znal (pokud nepočítám hry na vojáky). Je docela dobře možné, že DrD opravdu nemohlo být lepší. Budiž. Ale to mi nebrání v tom ho i ze zpětného pohledu prohlásit za špatné. Naopak mi přijde, že ty i řada dalších hráčů má z takového hodnocení pravidel téměř fóbii a bude ho za každou cenu odmítat, přestože výsledek "(i) se špatnými pravidly jsme vytvořili dobrou zábavu" je stejný a možná i lepší než "s dobrými pravidly jsme vytvořili dobrou zábavu".
efram píše:
pokud mi někdo začne počítat kinetickou energii kamen tak si tím na základě fyzikálních zákonů sám podřízne větev, protože rychlost pádu, možnost upuštění kamene a reakční doba člověka zapřičiní to, že ho ani pustit nestačí. Nepoužívej fyzikální zákonitosti jen když se ti to hodí.
Ty máš vážný problém oddělit, když píšu o svých názorech, a když píšu o názorech a postupech jiných hráčů, se kterými se neztotožňuji a ani se mi nelíbí. Jejich názory a přístupy pak projektuješ do mých a kritizuješ mě. Popisuju zážitky, kterým jsem byl osobně přítomen, a které jsem v jiných podobách četl a slyšel, takže o nich tvrdím, že se stávaly, a zřejmě celkem běžně. Vzhledem k tomu, že jsem podobné zážitky o některých pravidlech neslyšel, i když jsem po nich pátral tak usuzuju, že
a) pátral jsem málo, a pak je snadné mi přinést protipříklady
b) tu byl systematický vliv pravidel, které takové zážitky umožňovaly nebo k nim vedly, i když nikoliv samy o sobě a nikoliv bez vlivu hráčů. Nicméně jsem také mohl sledovat, jak hráči při změně pravidel hrajou jinak a k takovým WTF momentům dochází mnohem méně, z čehož jsem zase usoudil, že vliv pravidel je větší než vliv hráčů.
efram píše:
každá akce vyvolá reakci a to rozhodně nehovořím o nějaké mstě ze strany GM. Zákon akce a reakce platí.
Zákon akce a reakce je fyzikální zákon. Jak by měl platit pro případ, že skupina zabije celý velký oddíl nebo draka a nikdo to nevidí? Vymyslíš drakovi příbuzné
nikoliv proto, aby ses pomstil? Nemohl to být samotářský drak?
Zvláště po tom zdůraznění si myslím, že hovoříš právě o mstě GMma vůči hráčům.
efram píše:
To je jako by jsi chtěl aby F1 v roce 2017 vyhrál pilot se strojem z roku 1980.
F1 se asi změnilo dost, ale jsou i
jiné rychlostní soutěže.
Pravda, je to jen dvacet let (teoreticky), a DrD už bude 27 let. Nicméně o první verzi DrD jsem nemluvil, protože tu jsem nehrál vůbec. V ní bych asi rozporoval třeba i tabulky zlatých potřebných na přestup o úroveň a další věci, o kterých jsem jen slyšel.
efram píše:
Na závěr jen dodám, že si nemyslím, že nutíš pravidla jiným hráčům ale zjevně tě DrD otrávilo a tak jsi si vymyslel svá pravidla, která jsou z tvého pohledu dokonalá (aby nedošlo k milce, tím je nechci nijak dehonestovat)
Vůbec nejde o to, co pravidla DrD udělala mně osobně, to ostatně nikoho nezajímá. Jde o to, že se někteří lidé včetně tebe vyjadřují tak, že pravidla DrD byla dobrá a pokud někdo podle nich hrál hru, která ho nebavila a s RPG seknul nebo přešel na jiný systém, tak to byla chyba/ nezkušenost jeho nebo PJje nebo spoluhráčů nebo čehokoliv jiného, ale
rozhodně ne chyba pravidel.
Jak už jsem napsal výše, je to dost nasírací názor a tak se vůbec nedivím, že je kolem DrD stále tolik hádek.