Corny: Právě že by to mělo dopad na kulturu a estetiku těch ras. Trpaslíci můžou být klidně černí, ale měli by být všichni. Pokud máš mezi Hobity, kteří žijí usedle v Kraji několik sub-ras, co to znamená? Že cestují a mají přízeň někde blízko pouště (žlutí) nebo tropů (černí)? Nebo že se takhle "májově" rodí? To je divné, ne? Neměli by se po pár generacích smíchat?
Tak to oni asi přeci jen cestují, ale moment, prý ne? Ok, tak to nebudu řešit, ale už jsem byl vyhozen z imerze tím, že jsem to musel řešit, protože mám oči a vím něco málo o genetice.
A komické mi to nepřipadá. Tolkienova vize obsahuje několik "národů" Středozemě, které žijí relativně odděleně (Hobity v Rohanu nikdo nezná, v Hobitíně "velké lidi" vidí výjimečně, elfové jsou pro ně skoro legenda...) a tyhle "národy" mají "národnosti" spíš ve smyslu národů, jak je chápeme my dnes. Máš potomky Dúnadánů, Rohiry, Haradské... několik národností elfů (které se také liší barvou vlasů apod.).
Tolkien prostě ve své vizi pracuje s různými "národy", s nějakou jejich historií i s tím, že nejsou mezi sebou moc promíšené. Je to narážka na staré mýty, staré uspořádání světa známé z historie... a ty to najednou zboříš tím, že ty národy mají asi nějaký lokální multikulturalismus. Že v Rohanu jsou černí i žlutí lidé, ale už žádní elfové.
Mě to zkrátka nepřipadá jako výjev z nějakých mýtických časů (což je vlastně jakoby pradávná minulost), ale jako moderní mišmaš. Což, pokud autor pracuje s připomínkou mýtických dob, časů legend, věků země apod. prostě vrstva je.
Log: Rozdíl je v tom, že v Japonsku chceš asi natočit film s Japonskými herci, v Indii s indickými a většinou tomu přizpůsobíš kulisy, prostředí, vyprávění. Nenaženeš Indy do kulis středoevropského hradu. Takže ten výsledek působí konzistentně, i když je samozřejmě hodně vzdálen "originálu" (původní autorskou vizi to naruší, ale to jsi udělal už tím, že to točíš v Asii, ale jako adaptace to může pořád jít, ostatně elfové mohou mít šikmé oči, proč ne?).
V USA to samozřejmě natočíš s americkými (a britskými) herci. A ano, hodně z amerických herců je černých. Znamená to, že je v pohodě je tam naházet, když mám všechno ostatní "historizující/mytologizující?" Ne. Když už si hraješ s kulisami a kostýmy, barevným obsazením někde, kde by to mělo být evropsky historické nebo pseudohistorické/mýtické, tak to tímhle mišmašem jen vyhodíš z imerze. Najednou je to barevná "moderní fantasy", nic, co má ambici připomínat to, čím byla inspirována předloha.
TL;DR: Když si podmínky vynutí něco udělat jinak, dá se to. Navíc když s tím dál pracuješ, můžeš hodně zachovat, jen "jinak". Když tam nelogicky vrazíš multikulti, i když nemusíš, většinou tím rušíš diváka (mě), který chce vidět nějakou vnitřní logiku a rušíš ho z ponoření. Navíc jsi líný to řešit, takže to na rozdíl od tvůrců, které k tomu nutí vnější podmínky, neřešíš. A že něco neřešíš, je vždycky vidět.