Napřed jsem se chtěl vyjadřovat k více věcem, ale stejně bych v mnoha případech přišel s křížkem po funuse, takže zareaguju jen na věci, které se mě přímo týkají.
Bouchi píše:
Nahlednuto touto optikou bys IMHO mohl stejne tak vytykat napriklad CPH, ze tam maji dovednosti jen 10 stupnu, cili postava po dosazeni 10. stupne nejake dovednosti ji uz nemuze dal pilovat a musi si vzit neco noveho.
...
Jak v tomhle ohledu hodnotis CPH, kde muzes zacit se skillem na stupni 5 a po 5 tydnech (pri hrani jednou tydne) ho muzes mit na maximalnim stupni 10 (pricemz rozhodne ne za cenu toho, ze bys vsechny XP rval jen do toho jednoho skillu)?
Čtyři věci:
1) Pokud jsi CPH nedokázal přečíst, neměl bys jím argumentovat v debatě o DrD2, protože
2) desátý stupeň dovednosti nebo vlastnosti je pouze doporučené, nikoliv skutečné maximum, a pokud si hráč přeje, může se zlepšovat klidně dál, kromě toho
3) za dvanáct let hraní CPH, ať ve fantasy nebo předválečném, včetně dvou čtyřletých kampaní, nikdy nikdo nedosáhl ani 10. stupně vlastností nebo dovedností, protože bylo vždycky lepší zvýšit si nějakou jinou schopnost, stejně potřebnou, ale na nižším stupni a nakonec
4) zvýšit si nějakou schopnost z levelu 5 na level 10 vyžaduje minimálně 40 užitečných použití této dovednosti (a tím rozhodně nemyslím 40 máchnutí mečem), což by v požadovaném čase dalo osm použití na (každou) hru, a to skutečně nehrozí.
Závěr - CPH nikdy netrpělo horním limitem pro schopnosti, a to ani v případě, že by tento limit byl skutečně nepřekročitelný. Prosím abys ho nepoužíval jako argument pro oprávnění limitu schopností v DrD2 a už vůbec ne jako srovnatelný nedostatek.
Pokud vím, Noir nikdy CPH v chodu neviděl, jen Omegu (ve které si hráči ani nechtějí zvyšovat schopnosti pořád dál)