Jinak než někdo použije ten starý otřepaný argument - já autory podporuju už tím, že si tu hru vůbec koupím. Taky bych se na ní mohl vykašlat. Nebo si jí pučit od kamaráda, přečíst a vrátit. Nebo prostě jen stáhnout, když sme u toho... Takže
podpora autorů je už samotný akt nákupu produktu za základní cenu, apelovat na to nějak víc mi nedává smysl.
Samozřejmě, můžu chtít autory podpořit nějak
víc (pokud to sou moji kamarádi, pokud se mi ta hra fakt líbí nebo prostě protože chci podpořit daný směr produkce... nebo cokoliv). Pokud to chci udělat, mám pořád několik legitimních možností:
- můžu hru aktivně propagovat až na hranici otravnosti (dávat ji za příklad v diskusích i tam kde by třeba do pointy víc sedla jiná hra atp., psát o ní články, pozitivní recenze, informovat kudy projdu o novinkách...) Tím dávám autorům zdarma reklamu, která jim přinese další zisky od lidí, co se ode mě o hře dozvědí nebo které můj projev přesvědčí, že to stojí za to
- můžu ke hře sám něco tvořit a pomáhat tak utvářet fanbase a činit tak hru atraktivnější
- můžu si koupit další výtisk knihy a dát ji někomu jako dárek (což zrovna v tuhle roční dobu nemusí bejt vůbec blbej nápad, když sme u toho, ale ona se nějaká ta příležitost najde v průběhu roku vždycky - svátky, narozky...)
- můžu dělat opegamingy
- ...
tvářit se, že nákup pdf k pevné knize je podpora autorů... no, přijde mi to jako těžce chabá výmluva a dost podřadná propagace, protože z mého pohledu to vlastně znamená, že hra sama není dost dobrá na to aby autory podpořila sama za sebe a je nutné aby je fanoušci dál dopovali.
Jako nemám problém autory podpořit třeba tím, že si koupím dražší verzi knihy, ale očekávám, že za to dostanu nějakou přidanou hodnotu nazpátek.
Vůbec mi není cizí myšlenka toho co třeba udělal Alnag - že zaplatil knihu dopředu, aby se nasbíral dostatek peněz na to, aby mohla vyjít v barevné versi - ale všimni si, že Alnag za to a) dostal barevnou verzi knihy, b) jí dostal s osobním jmenným věnováním, c) s podpisem autora [za což se na západě jinak často platí]
Gurney píše:
Chápu že to není myšleno doslovně, ale nedá mi nepodotknout, že raně středověké společnosti je koncept duševního vlastnictví zcela cizí.
To je ve skutečnosti docela zajímavé téma i pro RPG. Ostatně sme to nedávno řešili
vedle