Když tu nebudu rozebírat jendotlivosti a shrnu svůj postoj, tak tvrdím, že na chování hráčů (a postav) ve hře mají pravidla pro jednotlivé situace poměrně zásadní vliv. A nemusí jít ani o míru zpracování, občas stačí, že pravidla nějakou situaci evokují.
Jeden příklad. V málokterých pravidlech se řeší, jak vypadá postava po boji nebo jen obyčejném prolézání podzemí - že je špinavá, zakrvácená a vůbec vypadá velmi nevěrohodně. Hráči to neřeší skoro vůbec (pokud to někdo řeší, ať se prosím ozve).
V CPH se toto také neřešilo. Až když jsem zavedl pravidlo, které umožňovalo hráči aby sis popsal podobu poloviny neúspěchů, které v akci obdržel, začali hráči - zcela logicky - popisovat, že díky útokům nepřátel nebo uklouznutí a pádu při zkoumání podzemí mají zašpiněné a potrhané oblečení. V navazujících scénach řešili, jak svůj vzhled uvést do přijatelného stavu, aby nebudili pozornost.
Následně během několika her hráči začali popisovat o dost detailněji, co mají jejich postavy na sobě, jak se oblečou na večírek a jak na procházku po městě. Do té doby bojově orientovaný hráč dokonce vybíral šaty a šperky (které neměly vůbec žádný pravidlový efekt a které předtím neřešil) pro postavu jiné hráčky, přičemž narážel na to, že neví jak popsat šaty které vybral, protože s tím jako hráč nemá zkušenosti - nicméně je popsat chtěl.
V jiném případě jsem hráčům předložil kartičky s vybavením, na jedné straně obrázek, na druhé straně název a případné parametry. Napřed jsem měl jen zbraně. Předtím hráče zajímalo, jaké parametry zbraně mají a chtěli si vybrat dostatečně účinnou a přitom pohotovou zbraň. Po zavedení kartiček všichni hráči odmítli pravidlově nejsilnější pistoli ve hře a místo toho si začali vybírat podle vzhledu. Polovina z nich podle toho, která zbraň vypadala nejúčiněji, druhá polovina prostě podle toho, která zbraň se jim líbila.
Když jsem prak zrušil pravidla odlišující zbraně od sebe pomocí čísel, ve výběru zbraní nenastala žádná podstatná změna - hráči si stále vybírají zbraně podle toho jak vypadají a podle předpokládaného použití, at to včetně hráčů zaměřených na boj.
Možná že pořadí schopností nemá tak velký vliv na chování hráčů, jak tvrdím (přesněji množství bojových pravidel na četnost bojů), ale existence pravidel pro různé situace a doplňkové materiály mají na hráčské preference rozhodně významný vliv.