Píše:
Když ta dvacetistěnka má smysl, tak mi to sakra vysvětli a neútoč na mě.
yep, np. Hned co ve chvíli kdy něčemu nebudeš rozumnět začneš pokládat otázky, místo toho abys měl plnou hubu nablblejch keců.
zaprvé - d20 je zasazená do matematického modelu hry, který pracuje s adekvátními čísly. Hod d20 tvoří pokud se pamatuju dobře asi 50% úspěšnosti oproti skillům a jiným bonusům pro postavy adekvátního levelu. Bonusy po levelech tudíž také naskakují odpovídajících hodnotách.
Smyslem použití d20 je vytvořit systém s heroickým základem, v němž se mohou podařit věci, které by normálně rozhodně nevycházely tak často (natural 20 jako autoúspěch s bonusama, která nemá negativní obdobu (ač si jí tam někteří houseruleujou, ale to je na dost jiné téma) způsobuje 5% úspěšnost i takřka nemožnejch úkolů...), zároveň široký (popravdě podle mě asi nejširší, který ještě dává aspoň trochu smysl) rozsah umožňuje operovat v širším spektru bonusů za různé věci.
Technicky není rozdíl mezi 1d6, 1d10 a 1d20 v míře generované náhody - to totiž tak jako tak závisí především na číslech, do kterých ten hod zasadíš (mít bonusy kolem 15 při DC kolem 20 u 1d20 je určitě míň náhodný, než mít bonusy kolem 2 při DC kolem 7 při 1d6, uznej), ale je tam rozdíl právě v těch rozsazích s nimiž lze pracovat (DnD je potřebuje široký, protože má širokou paletu věcí které je dávají). Podružně tam je možná trochu výhoda i to, že hráč házející vícestěnnou kostkou má větší dojem náhodnosti, což může prospívat jeho gamistické duši... ono i když víš, že to ve skutečnosti vyjde nastejno, tak při hraní SWse ten hod tou d20 prostě je kapánek napínavější, než by byl třeba hod d6 (při adekvátně snížených číslech).
Když to shrnu:
- zasazením do správných okolních hodnot je hod 1dX adekvátní bez ohledu na X, tak proč ne 20
- v matematice toho systému umožňuje podporovat heroismus tím, že tam je ne až tak častá, přesto stále realisticky uvažovatelná hodnota absolutního úspěchu při 5% hodu,
- široký rozsah umožňuje využití širšího spektra bonusů, které DnD ke svému fungování vcelku potřebuje
- Vyšší čísla působí pozitivním dojmem na gamistické hráče (aspoň trochu; IMHO;) tak proč toho nevyužít jako bonus
- Je relativně jednoduchá na použití (jedna kostka, jeden souhrn bonusů, prostý součet) což je při počtu hodů v DnD na session poměrně důležitej parametr