Velice mnoho.
Otázka, na kterou si s dovolením sám odpovím: Co to je systém a k čemu slouží?
Společný rys RPG, základní stavební kámen, spočívá ve společném vyprávění příběhu - ať už to je příběh narativní, příběh o postavách (RP), příběh zprostředkovávající nějaké výzvy nebo jakýkoliv jiný náhled na věc. Jedná se o formu, v níž jednotliví hráči kolektivně vytváří ingame realitu. To bohužel není úplně snadné samo o sobě, protože v mnoha místech mohou vzniknout konflikty o tom, kam se má v tu chvíli příběh vydat, obvykle jde o konflikty spočívající v názoru na úspěch nebo míru úspěchu jednotlivých akcí, může však jít podle zaměření hry i o další konflikty - ohledně možností vývoje postav, světa atd. Systém (psaná pravidla) je pomůcka, která stojí mezi hráči a ingame realitou, jsou nástrojem, který umožňuje "korektní" případně "bezkonfliktní" převod kreativních a zájmových vkladů jednotlivých hráčů do ingame reality, případně reflektuje ingame realitu zpět do možností další kreativity (tohle jsem myslím docela hezky vykreslil v článku, který jsem před pár dny dopsal a který teď čeká na zveřejnění).
Systém, který obsahuje prvky, které jsou očividně neúplné (krásně ilustrováno na magickém systému nebo seznamu lektvarů a magických předmětů, ale daly by se najít i "vymazlenější" záležitosti, zvláště pokud bychom do souhrnu zahrnuli nejen věci neúplné, ale třeba i problematicky fungující) je systém, který neposkytuje řešení pro převod určité části kreativních možností do ingame reality, případně nereflektuje korektně ingame realitu zpátky (až Alnag zveřejní ten můj článek o Dynamické teorii RPG, tak se jedná o nedostatečné nebo problematicky fungující prvky na rozhraní metagame a ingame úrovně)
Je to jako kdyby jsi si koupil sadu nářadí, ale chyběly by Ti v ní určitá čísla klíčů.
Některá pravidla (FATE, CPH) to řeší tím, že základní zakoupená sada nástrojů je zcela universální, jiná (DnD, GURPS) to řeší tím, že Ti umožní zakoupit si k produktu "základní sada nářadí" dodatečný produkt "dodatečná sada speciálního nářadí pro práci s..." a jiná (STs, nebo třeba d20 core) Ti umožní zakoupit si "základní sadu universálního náčiní s dodatečnými, ale ne nutnými, doplňky pro větší pohodlí při práci se speciálními problémy"
Systém tvoří celek, tedy souhrn všeho, co je pro Tvou hru relevantní. Někteří hráči preferují universální systémy (sady universálních nástrojů - nepasují všude úplně dokonale, ale jsou skladné a hezky po ruce), jiní preferují spíše universální systémy s doplňky (nástroje, které lze použít všude, i když občas trochu hůř než ty skutečně universální, na druhou stranu pro takové případy si mohou přibalit i trochu rozšiřujícího vybavení), jiní mají rádi obsáhlé krabice nástrojů pro každou příležitost (základní sady nástrojů s mnoha rozšířeními) a tohle všechno jsou vzásadě stejně korektní přístupy a záleží jen na firmě, jak svou produktovou řadu vytvoří, a na uživateli, které dá přednost.
Nicméně produkt, který nabízí "základní sadu náčiní s potřebou dodatečných specializovaných nástrojů" a přitom k tomu tvůrce žádné specializované nástroje nikdy nevyrobil... to je prostě šmejd.
Ty co mají rádi universální nástroje o to ani pohledem nezavaděj, ti co mají rádi specializaci se cítí podvedeni a ti, co mají rádi ten mezistav základu a pár doplňků s tím sice žít dokáží, ale prostě tam spousta věcí chybí a oni si je musí různě neuměle nahrazovat.
A ano, jistě, teď jsem mluvil spíš z pohledu... no, ani ne tak profi řemeslníků, jako spíš pokročilích koníčkářů, nicméně i v normální domácnosti se občas vyskytne spotřebič, kam ty základní klíče prostě nepasujou - a pak je nanic když se dozvíš "no tak to máte smůlu" místo "jistě, ale k tomu není naše základní sada určena, nicméně si vám dovolujeme k této záležitosti nabídnout naší specializovanou sadu..."
EDIT: Tak Alnag (nejspíš) ten článek teď zveřejnil:
dynamická teorie