Tohle je vážně s kozou na ledě.
1) Periodicky se tu vrací problém "kdo má dělat DrD 2.0". Debata nemá žádný smysl - dělají to ti, co to dělají, a do důvodů nám, co to neděláme, nic není. Absurdní je, že to sem tahají obě strany.
Stejně tak je absurdní debata "kdo je schopen dělat RPG" - jak naznačila Sparkle, o tom víme houby, protože partiček, co si v koutě dělají něco sami pro sebe je netušené množství, a třeba je to i výborné. Ne každý má potřebu se RPG živit a otravovat s tím na netu.
3) Debata o settingu a fluffu je podstatnější; opět stojí za povšimnutí Sparkle a taky Alnag na minulé straně; ono se těžko může vývoj hry posunout dál, když se i kolem těchto věcí drží totální mlha. A mlha se při kontrolních dotazech zdá zakrývat pořádné díry.
4) Konkrétně jsem se tu navážel do povolání, kde to sice "vyšlo matematicky", protože nadpřirozená povolání jsou dle Charlesova vysvětlení jen čtyři (ze Zaříkávače), nicméně důsledek je, že Šaman v DrD 2.0 je nemagický.
Kdyby někoho zajímal reálný Šaman, a nemusel by ani být vystudovaný antropolog nebo reálný kouzelník, věděl by, že šaman je skoro synonymum kouzelníka v nejčistším možném smyslu; takže model narazí nevyhnutelně na představu spousty lidí.
5) Navážel jsem se tu do Druida; že mu nově vytvořený Šaman jaksi vytuneloval profesi; a že udržet Druida lze jen za cenu urputné snahy a přicmrdování tu na činnostech Šamana (minule byl Druid samé zvíře), tu Alchymisty (oživování kamení je odedávna alchymická záležitost), a tu dokonce Kouzelníka (některé živly má jeden a jiné druhý; opět zcela proti všeobecným představám).
Výsledek byl, že jsem se po mnoha pokusech tuhle celkem prostou myšlenku zopakovat dostal do nesmyslné vedlejší kočkovanice, kdo kdy hrál Druida a jak to fungovalo (nám moc ne, někomu snad ano). Tady uznávám, že odbočka je blbá, viz Skew:
Píše:
Přeci jen, že byl starej druid špatnej nevypovídá nic o tom novým
Když sleduju Skewa dál Píše:
"Ono pod slovo druid se teda dá šoupnout kde co",
spíše mi potvrzuje, že Druid je v nové verzi totálně neujasněný. "Rostliny, voda a kámen" je opravdu "kde co", takto lze vytvářet povolání na běžícím páse.
Pokud je cílem Píše:
že se to dá pojmout tak aby to šlo hrát a bylo to zábavný,
pak lze směle vyrábět povolání Striptérky nebo Automobilového závodníka; to se dá taky hrát a někomu to třeba připadá zábavný.
Původní docela rozumný a praktický koncept "fantasy středověku",kde se zdá, že místo "slovanský" mělo být spíše "místní, středoevropský", ovšem kvílí na skřipci.
6) Skew píše:
Samozřejmě se dá pořád hádat o tom, že šaman a druid jsou si, alespoň podle názvu a asociace, zatraceně podobný koncepty, tak jestli by nestálo za to tím zamíchat.
Q.E.D. Ty sám jsi pravil, a stálo by to za to. Ještě se zapomenoutou výhradou, že Druid je zoufale neakční. Můj tip byl Lučištník; ale samozřejmě, existuje plno jiných povolání, na která se zapomnělo, a která do konceptu středověku patří.
Píše:
Mimochodem, ta připomínka s tím, že to mají šaman a druid přehozený je zajímavá. Musím říct, že druid bez magie, jen s bylinkářstvím a tak, by se mi jako koncept líbil.
Opět jen cituji; tak bych to viděl, když už to musí za každou cenu zůstat.
7) Moje výhrady k Alchymistovi pokrývá stále temné mlčení.
Nevadí; třeba v té černé díře, která pohlcuje světlo, to někdo čte. Je tu stále na RPGF kilometry povídání o alchymistech v reálu. To nepředpokládám, že někdo přečte; ale možná by navedla i moje hintovací poznámka.