PK: Opozicí jsem zde neměl namysli jen enemáky, ale stejně tak i (například) situaci kdy "stojíš" proti, řekněme, čistě přírodním silám (bouřka atp.) - zde DnD 4e poskytuje skill challenge, který je rozhodně posunutý dolu na trust škále, neboť narozdíl od způsobu "hoď si chack, interpretujeme výsledek" kromě snadněji čitelné náročnosti i jasně říká, jak má interpretace výsledku vypadat. Prostě "opozice" ve smyslu "to proti čemu postavy stojí". Pokud nemáš ve scéně opozici, pak vůbec nemá smysl mluvit o nějaké důvěře, protože bez opozice ve scéně nenastane rozpor.
Nejspíš moje chyba, ale bohužel mě teď nenapadá* žádné lepší slovo.
Sparcke: Ale já přece vůbec nemluvil o DrDII, já se vyjadřoval čistě k problematice low/high-trust systémů.
A chtěné nebo nechtěné křivdění ze strany GM jsem jmenoval oboje jako stejně vážné důvody "poptávky" po low-trust systémech.
GURPS bych do toho opravdu netaha, to je high-trust jak z učebnice - to že máš uvedený % rozložení 3d6 hodu na tom vůbec nic nemění
Colombo píše:
takže low-trust je rules-heavy?
Ne úplně nutně. Resp. záleží, jak přesně chápeš pojem rules-heavy. Ve skutečnosti to vůbec nemusí být nějak náročné nebo silně opravidlované, technicky může jít klidně o jednu jedinou jednoduchou mechaniku, která ale svým fungováním přebírá pravomoce běžně delegované na ST.
Velmi typickým příkladem je třeba použití Conflict resolution (CR) namísto Task resolution (TR). V TR si hodíš sérii testů (např. atletics, stealth, znovu stealth, awareness a larceny), ty Ti ale nezaručují úspěšný výsledek celku (sice ses vloupal kam jsi chtěl, ale je stále na GM aby řekl, zda v tom trezoru je nebo není to, co jsi tam chtěl najít). V CR je tento element GMa silně redukován, protože je ve scéně nastaven konflikt: "buď najdu a ukradnu to co hledám, nebo mafiáni předpokládali, že to někdo zkusí a já spadnu do léčky". Úspěšný hod (hody) ve scéně Ti (as written, herní konsenzus je pak už věc druhá) v TR stále negarantují úspěšný výsledek, ten je závislý na GM, zatímco v CR je GM redukován pouze na příjimatele nastavené "sázky", přičemž pokud to úspěšně odházíš, pak Ti CR garantuje, že dostaneš co chceš.
Za rules-heavy bych to neoznačil, je to prostě jen odlišné pojetí role hodu ve hře a TR i CR mají svá pozitiva a negativa
alef0 píše:
Na úrovni mechaník tam ale žiadne obmedzenie neexistuje, ten súboják to zvládne a nemá s tým problém. (Noir sa tváril, ako keby hra zrazu vybuchla, keď urobím súboj neporovnateľných postáv, čo nie je pravda.)
Na jednu stranu to pravda není, pokud budeš na DnD koukat pouze a jenom jako na soubor technicky popisných mechanik.
Na druhou stranu to pravda je, protože DnD v tomto směru uvažuje v širším záběru a rovnou implementuje určitá pravidla zasahující do sociální roviny do as written - záměrem té mechaniky obtížnosti je, aby se tohle nedělo, protože... něco. Ne, WotC na Tebe nepošle bandu ninjů, pokud to uděláš, nicméně:
- zbortí se Ti vnitřní matematika té hry (tj. systém bonusů a sil powers vážený proti síle opozice), které je vyvážené k tomu aby poskytovalo určitý specifický herní zážitek
- naboří se Ti sociální rozhraní té hry, které se tahle mechanika snaží zaštiťovat (ve formě as written pravidla)
Porušení tohoto pravidla tedy má své přímé destruktivní důsledky, které se dají označit za rozpad té hry i v mechanické rovině - protože tím narušíš něco, co se ta hra snaží mechanicky ošetřovat.
Posobně můžu tvrdit, že "překroucením" sázky v CR mi přece také nepřestanou kostky házet čísla a hra bude fungovat dál - ano, kostky dál budou házet čísla a hra se bude dát hrát dál, nicméně tím, že začnu slovíčkařit a překrucovat význam řečených sázek CR mechaniku fakticky nabořím a ta přestane fungovat tak, jak má - i když teoreticky i potom bude dál "fungovat"
Vojtěch Nesouhlasím. I s přáteli má otevřená hra svá silná deviza, protože umožňuje mnohem detailnější narativní kontrolu a dává prostor k vytváření situací, které skrytá hra neumožňuje.
Nemluvě o tom že například všechny moderní a polovina pokročilých forem RP otevřenou hru přímo vyžaduje ke svému fungování
---
*uznávám, spal jsem dvě hodiny a ještě navíc mizerně a jsem trochu přetaženej, protože mám hromadu zkoušek tenhle tejden, takže nějaké lepší slovo určitě je, ale moje duševní kapacita mě v tomto směru docela zrazuje