alef0 píše:
Tell me one: myslíš, že fantasy sa ešte dá urobiť inovatívne v porovnaní napr. s hrou z husitských vojen?
Nad tímhle tématem jsme kdysi se SEBem strávili dlouhé hodiny diskusí a dost špatně se to shrnuje do krátkého postu (a na článek na dané téma teď nemám dost trpělivosti a času)
Přímá odpověď zní: Ano, dá
Rozvitější odpověď zní: Ano, dá, ale je potřeba k ní přistoupit zcela odlišně oproti tomu jak je fantasy běžně vnímána
Komplexní odpověď: Fantasy se na svém počátku silně držela paralel reálného světa - často šlo o složitější formu pohádky (okleštěné o moderní nesmysly jako dobro zvítězí, žádné násilí atp., případně rovnou o pohádky, často zaměřená na dětský brainwashing (Narnie)) a "moderní" pojetí mytických témat (zejména irských, keltských, severských...), to co se dnes označuje za počátky fantasy tento základ stále udržovalo: v dodatcích k Conanovi lze najít "historické popisy" toho jak se z Conanovských národů vyvinuly národy moderní, Tolkien se odrážel od keltské a zejména severské mytologie a sám se snažil o vytvoření "umělé mytologie" - viz zejména Silmarillion, Nedokončené příběhy atp.
Další vývoj fantasy pak směřoval ke světům zcela cizím (Dragonlance aj.)
Ani jedním směrem už pokračovat nelze - jsou za tu dobu takřka zcela vyčerpané. Nechápej to špatně - neznamená to, že by v nich nešlo napsat něco kvalitního, čtivého, dobrého nebo "nápaditého" - v tom jsou hranice samozřejmě neomezené. Nicméně už tam prakticky nelze přijít s žádným hluboce inovativním prvkem a přitom se stále udržet v původním (sub)žánru.
Zcela moderní fantasy tyto hranice už z velké části objevilo, ale stále ještě nedošlo až na samý jejich okraj. Velký prostor otevřela Urbanfantasy Gaimanovského střihu, která se dále rozvíjela (ať už v podobě např. Gaimanovských "Áček" jako Nikdykde, Američtí bohové, Feistova Pohádka... nebo "béček" jako je třeba Noční strana). Navíc v přímé linii vývoje se dál tahle větev posouvá, její další vývoj můžeš dobře vidět např. v New weirdu (China Mieville) a jeho příbuzných (Steampunk, Dieselpunk, Alchemypunk, Whatever-punk...)
U tohodle vývojového směru můžeš sledovat opětovné přibližování reálnému světu. Gaiman a ostatní "urbanfantasisté" obrátili pozornost na mýtické příběhy dějící se na "tapetě" našeho reálného světa, New weird pracuje s alternativními paralelami tohoto světa (Nádraží Perdido), Whatever-punky zase s odlišnými vývoji tohoto světa...
...podobný proud se dá spatřit i v Pratchettovském přístupu (nemyslím teď nutně humoristickém) kde se pracuje se "zrcadly" tohoto světa.
V těhle všech směrech se ještě něco nového samozřejmě udělat dá.
Podle mě i SEBa je nicméně stále otevřená a takřka neprozkoumaná cesta která tohle dovršuje - návrat víceméně k počátkům Howardovskému přístupu, ale "zesílenému" - ještě blíž a ještě odlišněji. Tak trochu mix Howarda s New weirdem, dalo by se říci, nebo možná další stupeň New weirdu, kdy stavíš fantasy světy, které mají přímé a naprosto nezakryté paralely v realitě, ke kterým se navíc otevřeně hlásíš, nicméně přidáváš k nim fantasy prvky, které to celé mění. V takovém prostředí můžeš stavět různé how-would-it-be-if konstrukce a navíc k nim přidávat změny na základě určitých fantasy prvků.
Svým způsobem tomu trochu odpovídá setting vytvořený Ectheliony v SotE (btw., setting moc hezkej, popis by mohl být lepší, ale taky dobrej, Rukověť mága fakt shit), trochu.
Tímhle směrem jsme se se SEBem také původně plánovali vydat když se SEB ještě tvářil, že má zájem udělat se mnou RPGčko.
Bouchi píše:
Pouziti rasy "hobit" AFAIK neni porusenim zadneho copyrightu, aspon podle ceskeho autorskeho zakona a tedy pravdepodobne i podle legislativy EU.
Hobit je chráněn ochranou známkou registrovanou celosvětově ve Velké Británii, aktuálně pod správou Christophera Tolkiena (jestli to je teda ještě aktuální, možná to už předal dál), a tedy to je registrované přímo v EU, platí to ale celosvětově
Jak moc se to reálně vymáhá nevím, vím že s tím v USA měli problém u DnD, jak to dopadlo taky nevím