ShadoWWW píše:
Bylo prokázáno, že hráči se nejlépe baví, když jsou schopnosti jejich postav vyrovnané.
dovolím si trochu, ale velmi podstatně opravit:
Bylo prokázáno, že hráči se při určitém specifickém stylu hry nejlépe baví, když jsou schopnosti jejich postav vyrovnané.
Osobně mám vyzkoušené, že při jiném stylu to je právě naopak.
Ano, když budu hrát 4e, tak by mě štvalo že moje postava je jinde než postavy ostatních.
Při hraní Exalted už existuje odchylka - nebude mi vadit že moje postava někomu nenakope zadek tak jako Dawn, pokud budu mít ve hře adekvátní možnost se vyřádit tam, kde se nebude moct vyřádit Dawn.
Při hraní WoD... mi bude srdečně jedno, že hraju mortála zatimco tamten týpek hraje upíra/mága/vlkodlaka. Naopak - bude to o to pestřejší, dynamika té skupiny se úplně změní. Ze zkušenosti tvrdím, že k lepšímu.
noir: no nevim. Z toho všeho mála co jsme se o DrD II dozvěděli mám dojem, že tradiční hráči DrD dostanou dobrou facku, protože autoři tvoří cokoliv, jenom ne další DrD, ať už se to jmenuje jakkoliv. Neříkám že to je špatně nebo že to je dobře, může to být zajímavé, ale tak nebo onak může dost dobře dojít k tomu že to co vytvoří bude spadat spíš ke skupině her, která může dost dobře fungovat bez "silové rovnováhy".
Nebo taky ne. Tohle se nedá říct, musel by nám to zodpovědět někdo z tvůrčího týmu nebo Bouchi. A popravdě mě to nezajímá tak moc abych si teď otevíral v dalšim tabu jejich web a psal jim dotaz.
Quentin: V narativních i v simulačních hrách to funguje dost dobře (případně v jejich kombinacích). Mírné problémy to začne dělat ve hrách kde je některý tenhle přístup kombinovaný s Gamismem (Exalted, tak nějak i GURPS a jeho deriváty) a velké problémy to dělá u her stavěných primárně gamisticky (DnD4e).
Samozřejmě, určité narativně orientované systémy (FATE) vytváří ve skutečnosti poměrně podobný, ale jinak orientovaný požadavek a řeší to pak po svém, opět relativně adekvátně*).
Když už teda chceme tuhle terminologii používat**).
*) Ve FATE postavy "levelují" (plusují a aspektují) prakticky stejnou rychlostí. Vyrovnanost tam je požadavkem na aspekty které jsou hráčovým klíčem k vedení hry z metagame hlediska.
Samozřejmě, gamisticky pojatý FATE se pak podobá spíš té DnD (/Exalted) variantě kde jde méně o aspekty a více o počet plusů, které jsou ale také přidělovány rovnoměrně...
**) poznámka pro naše Fórové jezinky - ať vás ani nenapadne že bych se slovem "narativní" jakkoliv přiblížil k roníkově chápání tohodle pojmu
Shako píše:
Imho pro vetsinu hracu by byla nuda hrat za Lois Lane protoze je to lama, zatimco superman je borec.
hh
Superman je hlavně neskutečná socka. Amíci měli kulturní krizi a tak si vymysleli superskautíka - poletuje okolo v přiteplenym vohozu***), je přečestnej, přehodnej, neschopnej sbalit ženskou (protože by mohl mít sex, o bohové!) a se svejma schopnostma místo toho aby udělal něco pořádnýho tak chytá kapsáře****) .
Když to porovnám s Britama který si v době kulturní krize vymysleli Bonda jakožto promiskuitního zabijáka z bohaté rodiny bez skrupulí který hájí zájmy královny po celém světě tím že pořádá kaviár a zabíjí nepřátele Impéria...
***) noir: tu poznámku o obecném vzezření tehdejších hrdinů si rovnou odpusť, vim.
****) jo, ty kecy o tom že neomezuje lidskou volbu ale jde jen příkladem jsem už taky slyšel. Použití slova "kecy" doufám jasně ilustruje mé mínění o této obhajobě...