MarkyParky
(Reakce na diskusi tady a v DrD)
Prosím tě, přečti si tenhle komentář, je psaný s těmi nejlepšími úmysly, speciálně pro tebe.
Nevím, jestli je DrDII horší hra než FATE, nemám důkaz, ani svou zkušenost. Ale mám pár indicií, že tomu tak bude. Šlo by to změnit. Jistě, všechno je možné. Stačí mít znalosti, zkušenosti, chuť, čas, energii, vizi. Já nemám nic z toho, ty snad máš vše. Proto ti přeji jen úspěch.
Jak říkám, neumím vymýšlet hry (a názorně jsem to ukázal). Taky neumím šít boty, ale poznám, když mě tlačí. Nevím, jak opravit tlačící botu. Vím, že nová impregnace nepomůže. A klidně to tomu ševci řeknu. Třeba ve skutečnosti nemám pravdu, ale myslím, že bych mu to měl říct. A on by si měl poslechnout, co říkám. Protože tu pravdu třeba mám.
MarkyParky, ty opravdu pro stromy nevidíš les.
Ano, tvé analýzy jsou správné. Stejně jako si snadno spočítám, že první, který dostane na Nový rok 255 500, druhý, co dostane vždy prvního 21 300, a třetí každý den 700 jsou na tom v podstatě stejně (jeden dostane o stovku ročně víc, směšný rozdíl). Přesto budou mít ti dva krajní pocit, že jsou na tom hůře. Protože u toho prvního je větší riziko, že si náklady špatně rozvrhne a na konci roku nebude mít na jídlo, zatímco třetí musí počítat každou korunu, aby je naspořil na větší výdaje. Mohou si zajistit stejnou životní úroveň za cenu většího účetnictví. Nebo nižší se stejným. A to je pro ně problém. Psychologie je důležitá.
Ty bys ten problém řešil tak (analogie k otázkám Xielovi, ne skutečný odhat tvého skutečného postupu ve smyšlené situaci), že bys zkoušel jestli je ten prvý v pohodě se semestrálním příjmem? Nebo kvartálním? U třetího, jestli třídenním? Týdenním? To je ztráta času! Víš, jakým směrem se posunout, víš kde to zhruba funguje. Nehledej hranici, tu nepotřebuješ. Jdi tam rovnou, s tím, že zachováš to důležité. Proč měl někdo dostávat výplatu denně/ ročně? Šlo o pevný počet dnů? Tak ať ji dostává po 28 nebo 30 dnech. Šlo o kopírování přírodních cyklů? Ať ji dostane při úplňku.
A druhá věc. Neopravuj chyby. Odstraňuj chyby. Vím, že se ti DrDII líbí tak, jak je. Ale asi to nebude tak častý jev, jak by bylo vhodné, když se někdo pustil do revize, že? Takže tam chyby budou. Nesnaž se najít ospravedlnění pro stávající stav, i když se to možná dá. Můžeš být spokojen, ale DrDII to nepomůže.
Třeba ta spojitost dějů. Je pěkné, že ji ohrožení ukazuje. Je to pěkné, ale to je tak vše. Ve skutečnosti to nic nepřináší (nikoli natvrdlý vypravěč a hráči budou tuto kontinuitu zachovávat tak jako tak, získal jsi předtím výhodu? Tvé akce budou snazší, to je zřejmé i v situaci ), a zabíjí to možnost scénových zvratů, kdy se výhoda (kterou jsem si třeba sám vytvořil) promění v nevýhodu, protože se zase pro změnu něco nepovedlo . A nemusí to být až tak vzácná věc.
Ale to samo o sobě je konkrétní příklad. Jde o to, že přístup:
Rozdíl je v psychologii vnímání situace, je třeba dotyčným vysvětlit, že mechaniky jsou v pořádku, jen je třeba změnit vnímání.
akorát spoustu lidí naštval (je kontraproduktivní), a předpoklad:
Rozdíl je v psychologii, musíme najít přesné hranice, kdy je něco přijatelné, (kdy ještě vnímají přirozeně věc jak mají).
je mylný (nebude to fungovat).
Jak bych si to asi představoval:
-Tak co jsme se dozvěděli?
-Náročnost je vnímána jako nespravedlivá.
-Proč?
-Protože někteří hráči jako šikanu od Vypravěče.
-Ale vždyť Vypravěč komplikuje postavám život třeba tím, že určí obtížnost překážky. Kde je rozdíl?
-Není to třeba v tom, že u obtížnosti se očekává, že skoro vždycky nějaká bude, ale náročnost většinou není.
-Tak co kdybychom ji tam dávali vždycky?
-To by možná pomohlo, ale hráčům by rychleji docházely zdroje.
-Mohli bychom snížit základní ohrožení na 0, ono je stejně blbé, když mám ohrožení 2 ve chvíli, kdy mě nic neohrožuje.
-To pomůže na prvních úrovních, kdy je to s úspěchy a neúspěchy tak 1:1, ale na vyšších to bude problém.
-Mám nápad! Co kdybychom těm, co přehodí 12 platbu náročnosti odpustili?
...
Zdůrazňuji, že si TO PŘEDSTAVUJI JAK HURVÍNEK VÁLKU, neříkám, že je to navržené řešení ku prospěchu věci, ani nic takového. Jen jsem chtěl ilustrovat rozdíl mezi myšlením: Řeším problém. a Snižuji problém. to druhé je mnohem méně funkční, a ani nemusí být jednodušší. A tvé posty zde odpovídají právě jemu.
P.S. Pokud by to v tom příkladu připadalo jako dobré HR, prosím, ale neručím za to.