Ok. Takže vyhodnocení scény ve Fate.
Setup scény je popsaný
v dřívějším postu kde je i pár poznámek k tomu jak se k tomu dojde (pro záznam: není to 100% vyčerpávající, Fate by mi dokázal dát i další možnosti, ale nechme je teď stranou - co tam je je takový "základ" k němuž podle mého nejlepšího svědomí dojde i začátečník)
Pro názornost si teda vyberu nějaký ten specifický úvodní setup dial:
PŘEDPOKLADY
- uvažuju základní skill list z FC (z "příkladové hry" Hearts of Steel) včetně všech jeho "efektů" (jaký útok se brání kterou dovedností atp.)
- v prvním případě uvažuju ve hře
neexistenci, resp. nepoužívání social combatu a social mechanik obecně (minimálně jako "běžné" mechaniky)
- na scéně je právě jedna PC a GM má tudíž na ruce právě jeden bod osudu
- rozsah je daný tím, že tu pro lidi co případně neznají Fate rovnou i rozepíšu všechny "standardní" efekty všech hodů
SETUP
Prostředí - zóny
Cesta před a za mostem: *Úzká horská stezka
Rokle: *Zatraceně hluboká rokle. Pád: A +10 proti Atletice/Kondici
Most: *Ztrouchnivělý provazový most.
- Překonání +3
- Automatický boost proti fyzickým akcím z mostu.
- Obrana: 0, Stres: [2], Následky: [3] s vyvoláním proti komukoliv na mostu.
- Počet zón mostu: 2.
Lapka - Slušné (+2) bezejmenné NPC
*Samozvaný výběrčí
*Fskutečnosti místní pobuda
+2 Boj
+1 Provokace.
Situace
Lapka má do začátku *Dobré postavení (2 vyvolání, ne naráz)
Lapka tvoří překážku na hranici poslední zóny mostu a zóny cesty za mostem.
VYHODNOCENÍ - SIMPLE
Hero přijde k mostu, lapka na něj zakřičí, že přechod je za poplatek. Vymění si pár keců přes rokli, až to hráče přestane bavit a rozhodne se, že lapkovi na druhé straně vysvětlí ručně, jak to s tím mýtem má být. Po sem bez hodu.
Výměna 1
Hero vstupuje na most. Hází si Atletikou na akci Překonání proti Dobré (+3) obtížnosti (aspekt mostu).
-
úspěch se stylem: úspěch + boost (fikčně něco jako "hero na most správně odhadl a vybral si správná lana na která šlapat, stojí jistě" atp.)
-
úspěch: úspěch
-
remíza: úspěch, ale... může to stát čtvereček stresu (protržené lano, propad, odřeniny...), teoreticky boost protistraně (to je v dané situaci ale dost blbá volba - drobná cena by měla být něco, co hráč "radši přijme", asi bych mu naznačil co se může dít a nechal ho si vybrat... technicky může i "jen" něco pustit z ruky nebo se rozhodnout že udělá krok zpátky a radši ztratí akci, ale na to by úplně dojít nemělo)
-
neúspěch neúspěch nebo úspěch za výraznou cenu. V dané situaci bych jako hráč radši ztratil výměnu a vybodnul se na to, ale hardcore hráč by mohl vzít třeba drobný následek (vymknutý kotník) - v téhle scéně jak je popsaná (!) bych možná i uznal "jenom" boost protistraně, kdyby hráč chtěl...
Pozn.: Za určitých okolností by zde lapka mohl klást pasivní opozici - ze zadaného popisu situace tomu tak ale moc není, navíc s hodnotami ze zvoleného setupu by to pro něj ani nebyla nijak super dobrá volba
Lapka (pokud si Jersonovo zadání pamatuju správně?) se rozhodl na hrdinu řvát a fakticky ho zastrašovat, ať se podřídí jeho podmínkám a nesnaží se probít. Efektivně jde o akci Vytvoření výhody proti hrdinovi, hází si Provokací proti hrdinově Vůli:
-
úspěch se stylem: úspěch, vytvoření výhody se 2 volnými vyvoláními. Hrdina je těžce rozptýlen a znejistěn lapkovým sebevědomím, jeho řvaní ho při přechodu mostu těžce rozptyluje.
-
úspěch: úspěch, vytvoření výhody s 1 volným vyvoláním. Viz výše, ale prostě méně výrazné.
-
remíza: lapka nevytvoří výhodu, ale získá posílení - hrdinu jeho řvaní fakt otravuje, takže se mu blbě přechází most
nebo má z lapky větší respekt (ten týpek si vybral fakt dobrou situaci, možná ví, co dělá atp.)
-
neúspěch hrdina lapku vesele ignoruje (s tou roklí pod nohama asi ne až tak moc vesele, ale prostě...)
-
hrdina v obraně uspěje se stylem Hrdina dostane boost. Nejspíš prohlédne lapkovo drsné řvaní a uvědomí si, že se za ním skrývá zoufalá snaha hrdinu zastrašit (nebo tak něco).
Lapkou vytvořená výhda (v případě, že lapka uspěje) bude nejspíš něco jako *Zastrašení nebo *Brutální obavy nebo *Těžký respekt (k lapkovi). Ať už to bude cokoliv,
je to aspekt. Aspects are always true. Dojde ke dvěma věcem:
- Dokud hrdina aspekt nepřekoná, nebude moci dokončit záměr, tj. přejít z mostu na pevnou zemi, protože mu v cestě stojí lapka "chráněný" tímto aspektem. (Teoreticky by mu aspekt mohl bránit i v prostém pokračování vpřed, ale já sám bych to takhle daleko asi nehnal).
- Lapka získá volná vyvolání, což dá jeho hodům výhodu proti hrdinovi popř. mu to dá možnost hrdinovi dost ztížit život (např. tím, že přihodí své volné vyvolání proti hrdinovi při jeho dalším hodu na překonání mostu).
Výměna 2 až X, než se hrdina dostane na kraj mostu
...probíhají +- stejně, jako výměna 1
Výměna X+1, kdy je hrdina na druhém konci mostu
Hero se pokusí přejít na pevnou zemi. To je překonání hranice zóny, která je bráněná lapkou. Jde o akci překonání proti akci obrany lapky (ehm - technicky úplně as written by to měla být aktivní opozice, ale z kontextu lapkovi rád dovolim obranu - ono se to
až tak moc zase neliší). Náročnost je: +3 (počítám horší z aspektů zón, tzn. most, protože sem prostě sketa GM - hodnější GM by to dal za +2 základu a fluffy GM by mohl dokonce říct, že základ je +0, protože pevná zem na druhé straně je ok - to bych osobně nebral, protože ta hranice je bráněná NPCčkem, takže by to mělo být přinejmenším těch +2), dále dalších +2 za boost který most dává proti všem akcím z něj konaných (lapka ho určitě rád použije, tak proč ho nepřičíst rovnou), to je hezkých +5 proti lapkovi (který v danou chvíli určitě rád i použije případná uspořená volná vyvolání na různé aspekty a boosty, co mu zbyly nebo co do té doby nabral):
-
úspěch se stylem: úspěch + boost (lapka hrdinu těžce podcenil a ten se přes něj z mostu doslova převalil - nebo tak něco)
-
úspěch: úspěch (hrdina se přes lapku probil na pevnou zem)
-
remíza: úspěch, ale... viz výše. (Osobně bych byl skoro na hraně tomu vyřešit tuhle remízu podle vzoru akce útok a říct, že to je neúspěch, ale hrdina získal boost - není to úplně as written, ale nemá to k němu moc daleko)
-
neúspěch (úspěch lapky) neúspěch, hrdina zůstal přišpendlený na mostě a lapka si drží svou pozici (pokud byste lapkovi dali pouze aktivní opozici, hrdina by pak mohl uspět za cenu - v tuhle chvíli asi ne úplně špatná volba. Řešení viz výše.)
-
lapka uspěje v obraně se stylem (pouze, pokud ste lapkovi dovolili akci obrana - při pouhé aktivní opozici tato možnost neexistuje). Hrdina neuspěl, zůstal na mostě a lapka dostane boost. Fikčně to znamená, že hrdinu zamlacuje na mostě do země, resp. spíš do rokle.
Hrdina nemůže útočit, protože není ve stejné zóně. Teoreticky by na to mohl mít nějaký trik nebo zbraň, která mu to umožní, ale jako GM bych se na něj v takové situaci koukal hodně křivě, protože představa boje např. kopím ze ztrouchnivělého provazového mostu... to je dost Exalted style. A kdybysme hráli Exalted, tak tuhle scénu asi neřešíme, protože Solar by k lapkovi buď ladně přeskočil z místa nebo by si k němu volným krokem došel po ztrouchnivělém provaze jakoby se nechumelilo a pak by lapkovi vysvětlil, co to kurva znamená srát vyvolené Neporažené- sorry, nechávám se unést.
Lapka zde nejspíš vyhlásí akci útoku, protože to dává dokonalý smysl - stojí na pevné zemi, má kopí, počítá s danou situací. (Formálně bych mu na to musel dát zbraň nebo trik, aby mohl útočit do vedlejší zóny, ale předpokládám, že kdybysme hráli takhle fundamentálně, tak by to bylo součástí setupu scény nebo bysme měli rozpracovanější zbraně a kopí by to dovolovalo atp.)
Tohle asi nemá smysl rozepisovat - lapka si hodí útok, hrdina si dá obranu Atletikou nebo Bojem. Protože sem sketa GM, tak řeknu, že obrana je formálně akce a most dává boost proti všem akcím z mostu konaným... takže by lapka útočil se základem +4. Plus co do toho zvládne narvat z vyvolání a boostů, co mu zbyly.
Tady je otázka iniciativy... začal sem to popisovat z pohledu hrdiny, protože ten vstoupil na most jako první a tím zahájil házení kostkami - teď si uvědomuju, že by to mělo být spíš naopak. Stát se mi to ve hře, tak bych při dosažení konce mostu pořadí obrátil, aby lapka vždy dostal možnost zaútočit aspoň jednou na hrdinu, co je pořád ještě na mostě. Což je as written řešení, i když při hře bych se sám nad sebou ušklíb že sem to trochu nedomyslel
Další výměny
...jsou normální konflikt odehrávající se podle běžných pravidel, s tím, že předchozí přechod mostu nejspíš předal stranám nějaká ta posílení a volná vyvolání atp.
Důležitá věc, co se stane - aspekty související s přechodem mostu (vytvořené výhody) buď zmizí, nebo musí být přejmenovány. Případně jde jejich volná vyvolání přenést (nebo z části přenést) na jiné aspekty, co dávají smysl.