Alef0,
Podle tvé reakce je zřejmé, že ty v sobě nějakou sebereflexi máš. Nicméně, i když jsem reagoval na tvůj příspěvek, nemyslel jsem to konkrétně na tvůj poslední článek (protože jsem Drakkar už asi od 6. čísla nečetl), ale především na redakční tým. Sebereflexe chybí těm, kdo časopis připravují a organizují. Nevztahuj to tedy, prosím, pouze osobně na sebe, ale na celý časopis do kterého přispíváš.
Nevím, jestli jsi si toho všimnul, ale už od doby, kdy Drakkar vychází, tak alespoň tady na d20 k němu jsou pokaždé téměř shodné reakce. Redakce Drakkaru (RomiK, Bubák a Ecthelion, jak jsem si právě dohledal) je ale ignoruje a to patrně záměrně. Zřejmě se jim líbí, jak časopis vypadá, líbí se jim, že vychází pravidelně a že pokaždé zaplní celých 70 stránek. V tom ale právě tkví ten kámen úrazu (a zde je to opakováno stále dokola při každém vydání dalšího čísla časopisu). Jen namátkově připomenu to nejkřiklavější:
- potřeba pokaždé zaplnit 70 stránek. Proč? Potřebuje si skutečně někdo tisknout 70 stránek do vlaku? Ne. Špatný argument. 70 stránek má časopis jen proto, že to redakci připadá jako přiměřený počet stránek, že časopis proto bude vypadat lépe. Ale to je omyl.
- potřeba vydávání tématických čísel. Proč? Je to špatný model, který se neosvědčil, alespoň podle mého názoru a názorů spousty lidí, kteří na to reagují zde. Pravda, jinde než na d20 jsem reakce nesledoval, ale i tak mám za to, že je to špatný model a že se nenajde příliš těch, kteří by si to vyloženě pochvalovali. Opět je to pouze mylná představa redaktorů, že "takhle to chceme a takhle se to bude čtenářům líbit".
- kvalita článků. Ta je nejsilnějším faktorem, který ovlivňuje oblíbenost toho časopisu. Jak tady někdo už správně poznamenal, raději vložit články konkrétní, zaměřené na nějakou danou hru, nebo aspekt hry. Snahou časopisu je oslovit co nejvíce čtenářů, ale psaním "obecných" článků dosahují opačného efektu. Běžný čtenář to prolistuje, přečte si stěží jeden článek a do zbytku ani nemá chuť, protože ho to nijak neoslovuje.
- potřeba vydávat časopis pravidelně v dvouměsíčních intervalech. Proč? Nestačí to jednou za 3, 4 nebo 6 měsíců s tím, že z došlých příspěvků redakce vybere ty nejlepší a vytvoří z nich kompilaci kvalitního časopisu? Zbytek, který se nevybere, se dá třeba poslat zpět k přepracování, nebo umístit přímo na web, nebo s tím pracovat jinak.
- pestrost. Tím, že jde o tématická čísla časopisu, nebo lépe řečeno sborníku, jak to výstižněji označuje jeden z redaktorů, se pestrost vytrácí. Kde jsou nějaké pravidelné rubriky, které by připoutaly alespoň nějaké stálé čtenáře? Kolik je na 70 stránkách příspěvků na výběr? Když to srovnám s jedním z úspěšnějších RPG časopisů, ty mají na stejném počtu stránek patnáct různých sekcí a jsou tedy pestřejší, je zde více na výběr.
Abych to ale zjednodušil, tak to řeknu takhle. Časopis musí být zajímavý na první prolistování. Stejně jako v trafice, pokud je prolistuješ a nic tě neosloví, tak nekoupíš. Pokud prolistuješ Drakkar a alespoň jeden článek tě nezaujme na první pohled, tak ho prostě ani nečteš. Opět - jak už tady dříve padlo - redaktory nezajímá, co by zajímalo čtenáře, ale to jestli jejich časák dobře vypadá a má příslušný počet stránek.
Edit: Narychlo jsem kouknul tedy do nejnovějšího Drakkaru. Pokud ze 70 stránek zabírá 26 stránek povídka (byt by byla sebelepší), pak děkuji, nemám zájem. Těch 26 stránek v časopisu se dalo vyplnit účelněji.