Jerson: odpověď najdeš níže v poznámce k 9. kolu souboje
Marky: Opravil sem ten post s mechanickým zápisem. Nicméně nemáš pravdu - skutečně mi tam mělo stoupnout Ohrožení a nestouplo (resp. já na to zapomněl, jestli i Ty nevim, musel bych se podívat do logu té hry, ale z toho co píšeš si to taky minul... ok, už bylo po půlnoci tou dobou...) a to v momentě kdy ses vykoupil z mojí smrtící akce. Při tom odvalování sem se následně vyplácel za 5 Zdrojů (Jizva +2, 1 mi zbyl) a šel jsem na Ohrožení 4, mělo to být za 6 Zdrojů (Jizva +3, byl bych na nule) a měl jsem jít na 5. Ne, že by to cokoliv jakkoliv změnilo, naštěstí.
--------
Ok, pár podrobnějších komentářů a nějaké highlighty
1. kolo
Zpětně si všimněte, že moje úvaha o úvodním bufferu z Výhody byla správná (zpětně mi to nakonec ušetřilo 1 jizvu). Na druhou stranu, kdybych Markyho tlačil do Ohrožení (tak jak to zkoušel on na mě), tak by buď ztrácel průběžně víc Zdrojů a ke konci by ho to nejspíš stálo Jizvu navíc (vynechávám, že by to nejspíš ovlivnilo fikci a nějaká další rozhodnutí, co tam padala). Tj. už na začátku se objevují různé, ale poměrně stejně výhodné taktiky, které lze hrát.
I když mnohem robustnější mechanický rámec Revize dost snížil závislost na shodné představě fikce, tak tato stále zcela nezmizela. Když Marky procházel svou možnost vykoupení se v první akci (kterou nakonec nevyužil), tak u něj zaznělo, že by si započítal slevu za zbroj, protože jsem svou akci popsal jako "parádičky" a "náznaky" atp. a tudíž by se mi neuplatnila ZS Pádný úder. Moje představa byla (minimálně původně, když sem akci popisoval) trochu jiná. Každopádně tohle už není problém jako dřív, fakticky se to dostalo na úroveň jiných systémů využívajících vazbu abstrakce-interpretace (jako např. Fate)
2. kolo
Markyho útok na zbraň mě poměrně vyděsil, protože to byla nečekaná slabina, kterou jsem předtím neuvažoval. Později se ale ukázalo, že totálnímu exploitu věci brání fikce - kopí tuto slabinu opravdu teoreticky má a Markyho štít mu umožňoval dělat manévry, které na ní cílily plus mě omezoval v popisech mých možných útoků a akcí a tlačil mě fikčně do akcí, které ho reflektovaly (např. snaha zranit právě štítem nekrytou nohu atp.) Nevím jak moc si to Marky uvědomoval, ale z tohodle důvodu mu ten štít dával (pasivní + potenciální) výhodu, i když mu v 1:1 nedával mechanické bonusy - a dost mě to iritovalo, v hlavě sem si rovnou připravoval akce, kterými bych jej mohl o ten štít připravit. Když Marky později naznačil, že je štít ochotný dobrovolně zahodit, tak sem mu fandil, ať to udělá a usnadní mi tím život - za ty 2 zdroje nebo kolik by z toho získal by mi to stálo. Možná kdyby Marky v reálu šermoval, tak by ten štít dokázal využívat v popisech líp a mohl by mě tak v akcích a hlášených záměrech omezovat o to víc (bylo cítit zejména v 5. a 9. kole).
Tohle je zajímavý moment, protože ukazuje, že ta fikční abstrakce jejíž nevýhodu zmiňuju výše má i svou světlou stranu. Hráčům co s bojem nemají nic společného podobné věci nebudou nijak překážet a popíší si je jak to znají z filmů atp. Lidem co mají k boji blíž to umožňuje vložit do hry jejich znalosti a představu toho, jak věci podle jejich zkušeností fungují.
3. kolo
Z mechanického hlediska bylo Markyho rozhodnutí nevykoupit se rozumné.
Z fikčního hlediska mi přijde, že to naopak dost podcenil a vykoupit se měl - nemohl mi vzít všechno, o co mi šlo (zkrácení vzdálenosti až přes meč, postavení tělo na tělo a odhození štítu), ale mohl si zachovat alespoň něco z toho (osobně bych vrátil do hry ten štít, ale mohlo mít smysl i nechat štít chvíli bokem a získat zpátky trochu větší distance)
Tohle je zpětně moment který ukazuje, že popisování fikce je rovnocenné systému a že systém je natolik vyvážený (tj. po revizi již nejde exploitovat na hrubá čísla), že se občas vyplatí udělat mechanicky nevýhodnou, ale fikčně prospěšnou volbu. V momentě kdy sme to hráli mi to úplně nedošlo, ale zpětně je tohle fakt krásnej moment toho testu.
Fakt, že jsem zde Markyho přebil fikcí v systému, jehož fikční hodnotu Marky tak dlouho obhajoval, beru za svůj malý soukromí achievement - i když fakticky to jsou samozřejmě body k dobru pro ten systém a tím i Markyho... ale jako souboj je souboj, tak mě to těší :)
4. kolo
Tohle byl klíčový a určující moment scény a ukazuje zajímavou věc o manévrech.
Marky chce zvyšovat ohrožení a strhnout souboj na close combat - rozumné, ale nikoliv drtivě převažující (kopí na blízko je pořád použitelné a kdyžtak sem měl ty nože...)
Z mojí strany tu je highlight toho riskování - zahodil sem Přesně, abych mohl hrát kombo Mocně+Lstivě za předpokladu, že mi to padne. Fakticky sem hrál na to že si můžu dovolit vykoupení a nebude to zlo (ztratím lehce na mechanikách, ale fikčně se mi situace až tak moc nezhorší), ale když se mi to povede tak získám jak převahu na mechanikách, tak hodně velké fikční momentum. Jestli mám ale jít na Ohrožení nebo na Jizvu a jestli si pro to mám dojít kombem Přesně - Lstivě nebo Mocně - Lstivě bylo dost dilema a i když to na pohled vypadá triviálně, výsledky se mohly dost lišit - na ruce sem tak měl 4 varianty a musel sem si vybrat.
Přesně - Lstivě. Značně větší šance uspět. Marky se vykupuje za 3.
Ohrožení
- nevykoupení: Ohrožení +2 (5), fikčně hodně ztrácí (poletí na zem&shits, hodně dobrý)
- vykoupení: Marky se vykupuje za 3 (ok), Ohrožení +1 (4), fikčně dost ztrácí, ale popisuje si to sám.
Jizva
- nevykoupení: Marky má jizvu 2 (hodně dobrý), fikčně lehce ztrácí (ok)
- vykoupení: Marky se vykupuje za 3 (ok...), Ohrožení+1 (4), fikčně bude mít dost problém, ale popisuje si ho sám, takže šance na exploit je malá (hm. ok.)
Mocně - Lstivě. Malá šance uspět (3d6, best 2 proti mým 2d6). Marky se vykupuje za 4.
Ohrožení
- nevykoupení: Ohrožení +2 (5), fikčně hodně ztrácí (poletí na zem&shits, hodně dobrý)
- vykoupení: Marky se vykupuje za 4 (ok+), Ohrožení +1 (4), fikčně dost ztrácí, ale popisuje si to sám.
Jizva
- nevykoupení: Marky má jizvu 2 (hodně dobrý), fikčně lehce ztrácí (ok)
- vykoupení: Marky se vykupuje za 4 (ok+), Ohrožení+1 (4), fikčně bude mít dost problém, ale popisuje si ho sám, takže šance na exploit je malá (hm. ok.)
Žádná z těhle možností není vysloveně špatná. Hodně velkou roli zde hraje, jak je na tom druhá strana s aktuálním Ohrožením a zbývajícími zdroji a jak se věci popíší - zde Marky udělal zásadní a klíčovou chybu že si popsal pád na zem, což by byla přímo moje volba kdybych popis dokončoval já sám.
Šel jsem po jizvě, protože jsem předpokládal, že mi jí Marky věnuje za cenu toho, že udrží nízké Ohrožení a neztratí tak moc na fikci. Marky to ale překvapivě zahrál opačně - v ten moment jsem měl dojem, že jsem systém a jeho dynamiku špatně přečetl, ale zpětně mám dojem, že naopak Marky udělal takticky dost chybu. Ale už jen fakt, že jeden z nás chybu udělat mohl a nebylo to hned zjevné, ukazuje bohatost možností, které teď revidovaný systém nabízí.
5. kolo
Tady se ve skutečnosti nic moc až tak zajímavého neděje. To váhání nad Mocně které by Markyho při vykoupení dotlačilo k Jizvě sem už popsal v dřívějším postu, ale to je zrovna dost obvious taktická situace v tom systému.
Zajímavý moment je Markyho vykoupení, kdy se rozhodl obětovat mechanické zdroje za fikční výhodu.
A hodně se myslím projevuje skutečnost, že Marky není šermíř. Místo probodené nohy měl udělat protivýpad štítem a nechat kopí, ať mu ho fatálně prorazí a zaklesne se na moment v něm (a třeba sekne do levé ruky) obětoval by štít, který stejně nepoužíval, dostal by možnost opět provést útok na zbraň a vůbec. Popř. rovnou to kopí zarazit do země štítem. Ukazuje to, že DrDII obsahuje citlivost na určité povědomí o fikčních možnsotech, tj. závisí hodně na představivosti - jak moc to je pro koho plus nebo mínus nebudu soudit.
6. kolo
Velmi hezký moment zde je to předání inky. Jak obvykle nemiluju, když systémy vynucují hody na iniciativu průběžně během souboje a mám radši prostý rozhoz na začátku, tak v DrD má to opakování inky docela dost smysl a ta možnost jí předávat bez hodu fikčně to fakt hezky dokresluje.
Tady už to je s Markym fakt nahnutý. Pokud bych vyhrál, moje akce pro něj znamenala Jizvu 2 (resp. zvednutí Jizvy 1 na Jizvu 3???) bez ohledu na to, zda by se vykoupil, nebo ne. Měl štěstí, že mu to padlo.
Zahrál sem to "neoptimálně", mimochodem, ale nikoliv "špatně" - měl sem hrát Přesně-Lstivě. Měl bych větší šanci na úspěch, ale Marky by si musel v případě mého úspěchu vybrat mezi Jizvou 2 (resp 3?) nebo Jizvou 1 (2?) a Ohrožením +1. Nicméně předpokládal sem, že by šel na Ohrožení a vyhnul by se větší Jizvě - a mě už jeho Ohrožení 5 stačilo a chtěl sem si jít pro krev. Podobně jako ve 4. kole sem zariskoval s tím, že fakticky nemám až tak moc co ztratit a když uspěju, tak udělám značně větší průlom - jen tentokrát mi to nevyšlo. Systém (minimálně v tenhle moment) přirozeně vyvažuje mezi "play long and safe" a "play risky". Nice.
7. kolo
To, že sem v minulé akci prohrál a pořád tady mám značně navrch ukazuje pointu kterou sem psal ve 4. kole - Marky se rozhodně neměl nechat srazit na zem za cenu zdrojů a zvýšeného ohrožení a měl tenkrát radši jít do té jizvy. Situace zde je pro mě pokračující sklízení úspěchů a jízda na setrvačnost z onoho 4. kola.
Opět zde jdu na krev, ale zmírňuju tempo a jdu na jistotu, dávám najevo, že obrátím volbu z 6. kola a pro tu Jizvu si pudu přes Přesně-Lstivě. Když Marky vidí, jaké možnosti mu to dává, tak se rozhodne nebránit a raději zužitkovat vlastní akci jinak.
Popravdě, nevím, jestli to od něj bylo optimální (jakože fakt nevím). Na jednu stranu mě fakt potřeboval dostat fikčně do dosahu (byl na zemi se zraněnou nohou, já stál a měl sem delší zbraň). Na druhou stranu kdyby zahlásil protiakci, tak mě mohl přehodit a tu ruku tím zachránit. Přijde mi to, že Marky tu udělal obdobu mých dvou předchozích voleb kdy sáhl po riziku na úkor možného zisku, resp. že po prohrané iniciativě obětoval 50% šanci zachránit ruku za možnost vlastní akce, kterou jsem mu teoreticky mohl i pustit zdarma (jakože sem o tom uvažoval, pak sem si zaplatil obranu, ale už sem se nenamáhal vykupováním, takže mu to fakticky vlastně vyšlo... zpětně to vlastně asi nebyla nejlepší taktika, ale v danou chvíli se zdála dávat smysl. Opět jsme u těch voleb, které systém nabízí.
8. kolo
Marky se nechává strhnout fikcí a hlásí akci zabít. Fakticky to je chyba, měl se mě spíš snažit strhnout k sobě na zem (zvýšit Ohrožení - moje případné vykoupení, které sem si totálně mohl dovolit, by mu nic neudělalo, naopak mě by asi nijak nepomohlo - Marky by velmi výrazně srovnal situaci). Jak moc si to uvědomoval nebo kdy si to uvědomil nevím.
Já se nechávám strhnout fikcí a hlásím akci zabít. Fakticky to je chyba, měl sem se snažit způsobit Jizvu (Marky měl na vykoupení a při úspěchu a vykoupení by mi Marky nehnul Ohrožením). Dochází mi to ale až poté, co kolo dohrajeme.
9. kolo
Tady se naprosto nádherně projevují Jizvy, jak jsem už popsal v dřívějším postu.
KDYBY se Marky rozhodl, že jsme se převalili na jeho pravou stranu, tak by měl pod sebou svou méně užitečnou zraněnou ruku a o zem by se opíral zdravou nohou. Navíc k tomu by měl nahoře ruku se štítem a mohl by mě zkoušet mlátit štítem (který se fakticky používá jako zbraň, ale opět - Marky není šermíř, intuitivně tak o štítu nejspíš prostě nepřemýšlel). Mechanicky by bylo významné, že by se vyhnul Náročnostem za případné pohyby nebo manévry levou rukou/štítem proti mě.
Namísto toho Marky skončil se zdravou rukou pod sebou, se zalehnutým štítem, se zraněnou rukou nahoře (cokoliv proti mě mělo náhle Náročnost 2) a se zraněnou nohou u země (jakýkoliv větší pohyb by měl Náročnost 1).
Tady je fakt hezky vidět, jak se dá s Jizvami taktizovat (obdobně jako s Následky ve Fate, až na to, že Fate vanilla poskytuje méně zásadnějších Následků, DrDII naopak poskytuje více malých Jizev - funguje to stejně, ale má to jinou dynamiku).
Sitauci s akcí a protiakcí které se zde úplně nepotkali jsem už popsal dřív (problém to moc nebyl, jen nás to na momentík zdrželo než jsme si to ujasnili).
10. kolo
Od Markyho tu jde už jen symbolická čestná zabíjecí dohrávka, aby se neřeklo (nemohl uspět, topil sem se v zásobě potenciálních Jizev z nichž bych se zvlád na pohodu vykoupit). Což je důsledek chybné taktiky z 8. kola (viz výše). Možná se měl spíš i za cenu Náročnosti vrhnout za mnou a zkusit mě udržet u země (nicméně rozdíl ve Zdrojích byl už v tuhle chvíli naprosto jasně na mé straně).
Já dokončuju svůj záměr z předchozího kola a můj úspěch říká, že souboj fakticky skončil.
11. kolo
Možnost přejít do social combatu a prosit o život je nice touch (kdyby to vyšlo, musel bych cálovat Vliv, abych se rozhoupal Markyho dorážet)