Colombo: ne, nejsou. 4e je vpodstatě naprosto a ve všech směrech odlišnou hrou "na stejné téma" (žánr (a i ten spíš vzdáleně), C&L, gamistická orientace), stejně tak ADnD je dost zásadně odlišné po mechanické stránce - 3e vzniklo jako překlopení 2e do tehdy moderního designu, byly tam zachované principy, ale systémově jsou řešené o dost jinak.
Ta osa kompatibility jde 3e, 3,5e (rozdíl asi jako SR-II a SR-III), Pathfinder (vybroušený klon 3,5e od jiné firmy, mnohdy označovaný jako "DnD 3,75e") a pak možná 5e (o té se teda pouze spekuluje, pokud vím ještě jí nikdo neviděl dostatečně, aby to posoudil)
Ta kompatibilita 5e k 3e je daná v podstatě designerským záměrem - potom co WotC ztratilo hráče se 4e (protože přešli na Pathfinder) a potom co si hoši uvědomili, že s tím, jak každá edice byla vpodstatě zcela novou hrou fakticky "ztráceli hráče pocestě" s tím, jak tito zůstávali u některé z předešlých edic (u 1e málokdo, i když i takoví jsou, navíc napříč indie scénou proběhla vlna oldschoolové renezance... ale dost lidí jede pořád na ADnD plus ten nával co zůstal u 3,5e/Pathginderu s přechodem na 4e...), tak se rozhodli, že cílovou skupinou 5e nebudou nové skupiny hráčů (jako u 4e), ale naopak retrospektivně všichni stávající hráči - chtějí "unifikovat" všechny předešlé edice pod 5e, která má za pomoci nástrojů moderního game-designu být údajně schopná při různém nastavení dílčích prvků a zapojení či nezapojení samostatných herních modulů "nasimulovat feeling" kterékoliv předešlé edice.
Aby toho dosáhli, potřebovali se nutně vrátit ke 3e. 1e... je 1e a 2e je ranná II. generace, dneska systémově naprosto zastaralá, přitom 3e od ní teoreticky není příliš vzdálené, takže zatímco z 2e se na 3e nedostaneš, ze 3e na 2e by to technicky jít mělo.
Má to fungovat asi takhle: všichni budou mít 5e, takže budou všichni kompatibilní se všemi, ale kdo má rád 1e z toho odseká všechno volitelné a pojede jen basic rules, kdo má rád 2e bude používat různé věci rozšiřující classy a všechny vychytávky pro kouzla a magii... kdo má rád 3 tak bude neplno používat modul dovedností a backgroundů.
4e ostrouhá, protože zklamala - eh, dobře, oficiálně pro 4e tam taky má být nějaký set nastavení toho nebo onoho, ale vzhledem k naprostému mechanickému odklonu 4e od předchozí linie se v komunitě silně pochybuje o tom, jak funkční podobné řešení bude.
Takže každý bude hrát svoje, ale přitom budou všichni používat tatáž pravidla, tytéž sourcebooky, tatáž dobrodružství a když hráč přejde ze skupiny do skupiny tak bude mít pořád tytéž herní principy, jen pro něj zmizí pár modulů a pár se "aktivuje".
Když nad tím teď tak přemýšlím, v podstatě se z toho mají stát DnDčkové GURPSy, tak trochu.
Jak realistická taková představa je a jak to může skončit a nejspíš skončí... si rozhodni sám.