Heh, přihlásím se k tomu jednomu hlasu v anketě :D
Nehrajeme moc často a po třech hrách v nové kampani mám už druhou postavu, protože první mi flavorově nezapadla do settingu. Pokusím se shrnout své zkušenosti a zprostředkovaně ty DMa a spoluhráčů, jak je slyším u stolu:
1) Můj Light cleric (opuštěn): Klerik co může seslat fireball? Ano prosím! Ze všech možností pro klerika dostupných jsem si tohohle vybral z flavorových důvodů, jinak mi všechny verze přišly dost cool. Ze začátku je dost málo kouzel a prakticky člověk po pár encounterech prostě musí dát dlouhej odpočinek. DCčka pro sejvy kouzel potřebujou ještě trochu upravit, protože ze všech combatů jsem nakonec vyšel nejlíp se staffkou, páč kouzlo prostě nikdy netrefilo (a damage staffy byla i tak vyšší).
2) Můj paladin: Bývalý agent alchymistické gildy který se po záhadném vyvraždění rodiny přidal k církvi. Při tvorbě tohohle jsem se zamiloval do Backgroundů, které umožňují dát postavě úplně jiný směr než by člověk u toho či onoho povolání očekával. Jasně, jsou zde canon možnosti navržené v popisu povolání, ale ty možnosti! Nádhera. "Plecháč" má nejlep stealth z družiny.) Co se buildů týče, flavorově i mechanicky se mi líbí oba.
3) The Bard: Hráč Barda hrál D&D jen párkrát (konkrétně 4E) a zatím je spokojen se spamováním Ray of Frost (kterou umí jako elf). Do příští hry má za úkol na to vymyslet písničku. S pravidlama mu musim trochu radit, hlavně páč zapomíná castit Swift kouzla (jako například aby mi pomohl přežít další kolo tankování). Základy hry zvládá bez problémů.
3) Dwarf Ranger: Tady máme dlouholetého hráče 3E a 4E a Rules Lawyera pro obojí... Má optimalizovaného dps rangera, jen kostka ho docela nenávidí. Zatím provádí typické rangerovské věci typu 2-weapon fighting a stopování. Na nedostatek možností si nestěžuje.
4) Gobling Gunner: Tuhle classu (mod rangera) pro úplného nováčka vyrobil DM a je jedním z hlavních zdrojů zábavy, hlavně když se v jeskyni po pádu do studny šel i s puškou usušit k nejbližšímu zdroji ohně :D Občas se ještě ptá "co mám přičíst" a "čím mám hodit" ale to bude asi tím, že jsme prostě začli bez nějakýho extra vysvětlování hrát. Zatím je nadšen.
5) DM: hrál pokud vím 2E a trochu 3E, 4E jen jednou když hostoval v mojí domácí hře a vyrobil fightera co měl v clothu vyšší AC než paladinka s nejlepší plátovkou ve hře (=> velmi uražitá paladinka). Stěžuje si jen na nedostatek příšer v bestiáři, ale nemá problém s tím je reskinovat.
Obecně má hra možností dost, hlavně když se lidi nedají moc něčím svazovat. Moje hlavní zkušenost je ta že lidi co hráli málo (nebo starší edice) jsou totálně ve svym živlu a vymejšlejí kdejaký voloviny; my co jsme zvyklí na powersy furt říkáme "ale na to nemam schopnost..." Což je kolosální blbost, žejo. Přiznám se že jsem poslední člověk co se toho drží, protože DR už vše řeší slovy "já mám climber's kit!" Nicméně poslední hru jsem se urval a místo útoku skočil na troglodyta s poslednim hpčkem a skopnul ho ze schodů. Stálo to za to.)
Systém běží rychle a plynule, souboje jsou bleskové a přesto napínavé, průzkum odsýpá a bavíme se skvěle. Jasně, určitě záleží hlavně na lidech, ale myslím že volná interpretace ještě volnějších pravidel je to nejlepší co si člověk může do hry přát.