Ono je potřeba se podívat na ty nestvůry z hlediska celkové situace, nejen jako prostou statistiku.
Napíklad ten obr: Má nizké AC, takže jedna ze strategií by mohla být ustřílet ho z dálky. Má taky velmi nízkou intelienci, takže při vyjednávájí by mo mohlo být poměrně jednoduché přechytračit. Nemluvě o kouzlech, které mají save na Int nebo Wis. Dostat se mu pod těžký kyj je ale hodně nepříjemné, ba přímo smrtící. Ale to tak nějak koresponduje např. s tou scénou z Pána prstenů, kdy družina narazí v Morii na skřety s obrem. Když to Frodo schytá, scéna se zastavuje, Frodo vyděšeně vzdychne a pak se rozjede ještě prudší boj, kdy si všichni u myslí, že to Frodo nedal.
Obr je Challenge 2, což znamená střední až těžká (v tomto případě spíš těžká) překážka pro 4 postavy na 2. úrovni. Boje v 5e budou vypadat trochu jinak než v 4e. V 4e stačilo taktizovat až během boje a družina měla více méně jistotu, že dá každý souboj, do kterého se vrhne. V 5e je potenciálně každý souboj smrtící, pokud se do něj družina vrhne bez plánu nebo minimálně bez rozmyslu.
Na druhou stranu 5e dobrodružství nabízí ve střetnutích mnohem víc než souboje a některé situace, které "ze zadání" vypadají na boj, se mohou velmi lehce "zvrhnout" v nebojové, jak je vidět např. v těch živě přenášených hrách WotC. Zkrátka střetnutí nebývají tak apriori boje jako v 4e.
Zkrátka a jednoduše: boje v 5e jsou velmi nebezpečné, ale většinou existují další explicitní možnosti, jak se mu vyhnout. A nejdrsnější je boj s drakem. Ten se vůbec nedoporučuje.
noir píše:
Tj. dva tihle goblini proti čtyřčlenné lvl. 1 družině, rozumím tomu správně?
Ano. Ale jsou to skuruti. Nebo čtyři na čtyři potavy na 2. úrovni.
Ad luk: Bude jen velmi málo situací, kdy se tento dostřel reálně využije. Ale jinak je to z historie - bylo to tak v 2e.