sirien: Vybalancovanost je v kontextu DnD důležitá kvůli tomu jak strašně moc se zvedá power level postav a kvůli "netušímpročaledávámitotenhlekchúlbonus" schopnostem. Nemůžu mluvit za 3e, ale třeba v SWSE stačilo aby dobře nakombená postava byla oproti RP stavěné tak o levlv nebo dva výš a v případném boji mohla tu RPčkovou prakticky ignorovat. Vyskytl-li se pak boj, který byl výzvou pro tu nakombenou postavu, "roleplayová" v něm byla naprosto useless, resp. když se do něj zapojila prakticky to nebylo znát. Mohl jsi to samozřejmě skrz GM fiat na místě houserulovat a dávat nějaký obrovský bonusy k útoku a tak za chytré akce, ale pak zas bylo wtf proč za stejné akce nedostane stejně vysoké bonusy ta nakombená postava (pokud je dostala, všechno pro ní pak bylo zas šíleně easy a byls tam kde předtím).
To je strašlivý kontrast třeba k WoD nebo jiným systémům, kde ani podle rules as written chlápek ze SWAT navlečenej v kevlaru nemůže úplně bez problémů dovolit ignorovat pomatence s na ulici získaným samopalem. A když jseš pak ten zoufalec ty, máš naději udělat aspoň něco (ok, sice mu dáš pravděpodobně tak za 2X a to se nad tebou ještě GM slituje a dá ti nějaký hustý bonusy za to že po něm střílíš ze dvou metrů a budeš u toho pálit WP jak o život a jestli tě z toho někdo nezachrání, asi ti zbývá tak jedno kolo při vědomí, ale přece jen mu sebereš 1/4HP. To je strašlivej rozdíl oproti "hit 18+ na d20 s tím že mu sebereš tak 1/10, možná 1/5HP když budeš mít velký štěstí)
Edit: Ignoruju že "breach" jednotky ze SWAT by asi bylo vhodné řešit přes hunterský taktiky, že by měli různý speciální merity z různých obskurních handbooků a pravděpodobně by nikdo v místnosti pořádně nedostal šanci jednat, stejnětak ignoruju že parta Stormtooperů se dá pomocí několika featů scuknout do squady, která místo hafo slabých útoků udělá jeden s ultimátním bonusem k útoku a dmg za který by se nemusel stydět ani lehčí starfighter, ale chtěl jsem poukázat na něco jiného, než se trumfovat kdo vymyslí hustší postavu a přepočítávat dice-pooly, ACčka a bonusy k útokům.
Edit2: Není to poprvý co si říkám že ST je v podstatě moc fajn systém na sandbox styl hry ala Quentinovo DnD. Fakt rád bych v tom zkusil buď nějaký postapo ve stylu Metro 2033 nebo občanskou válku v nějaký banánový republice (armáda vs. drogový kartely vs. komunistický guerilly vs. žoldái vs. CIA vs. něco supernaturálního co se plíží džunglí a vraždí všechny)