Myslím, že 4E provázelo hned několik chyb:
- Příliš rychlé vydávání nových modulů: za začátku 2-3 za měsíc!
- Zabití příliš mnoha "svatých krav": na to nebylo tehdejší publikum připravené.
- Přílišná soustředěnost na vyváženost postav a nepodařený betatest: Autoři brali 4E jako World of Warcaft, kde všechny postavy musí být maximálně vyvážené. To samo o sobě není špatné, ale neprovedli dostatečný betatest. Každou chvíli vycházela errata, hlavně na začátku. 3x erratovaný skill challange mluví za vše. Navíc se ukázalo, že vyváženost pro mnoho hráčů není až tak důležitá. Rozhozenost matematiky při výpočtu statistik nestvůr je jakž takž dobrá až od vydání Monster Vaultu. Hra na epic tear nebyla doladěna dodnes (a asi nejspíš už ani nebude).
- Ne moc dobrá dobrodružství: Většina 4E dobrodružství jsou v porovnání s Pathfinder Path velmi slabá. Světlými výjimkami jsou dobrodružství Going ape a Madness at Gardmore Abbey.
- Nejasná koncepce: Přijde mi, že autoři nevěděli, jestli chtějí 4E jako normální TTRPG, online hru přes VTT, karetní hru nebo figurkovou hru... Prve udali nějaký koncept orig. 4E, pak se vydali jinou koncepcí v Essentials.
- Nesplněné sliby a očekávání: Toto je snad ze všeho nejhorší. DDI mělo vypadat úplně jinak, než nakonec vypadalo a Character Builder, se kterým byli všichni spokojení, změnili na špatně fungující online verzi. Stopnutí vydávání PDFek a slib, že do roka ho obnoví přes svůj systém (nikdy k tomu nedošlo). Nebo věta z PHB: Future power sources include "elemental, ki, primal, psionic, and shadow." (ki a elemental nikdy nevyšly, shadow zmršený). Slibovali druhý build pro assasina, který nikdy nevyšel. Nesmyslně zrušili kompilace časopisů Dragon a Dungeon na konci každého měsíce. A dalo by se pokračovat...
- Zaříznutí samotnými autory: I když zařízli 4E oficiálně po 3 a půl roce, tak IMHO ji zařízli už po vydání Dark Sunu (což byla do té doby nejlepší 4E příručka) a vydali Essentials. Tím přestali více méně podporovat původní "core" příručky a jejich koncepci povolání. A když už to vypadalo, že i v Essentials jsou dobré příručky (MV, Feywild a vynikající Gardmore Abbey), tak to zařízli úplně. Konec konců... z původního týmu autorů 4E tam zbyl už jen Mike Mearls.
I přes všechny tyto chyby byla 4E IMHO velmi dobrá edice. Zaříznutí svatých krav, vyváženost postav a velké ulehčení práce DM jsou očividně jejími silnými stránkami. Podle mě to byla dosud nejlepší edice a je velká škoda těch výše zmíněných chyb.
Co se týče do budoucna, tak jsem moc rád, že bude veřejný betatest. Díky tomu by snad 5E nemusela být tolik erratovaná jako 4E. Hlavním vývojářem bude Monte Cook. Ale jeho články Legendy a znalost mě nenaplňují přílišným optimizmem.
Co se týče překladu, tak nejspíš ještě dopřekládám DMG a podle zájmu možná i Bestiář (v nějaké formě). Uvidíme. A překlad 5E? Záleží, jak se mi zalíbí. A jak dlouhý bude interval, než vyjde 6E. :-)