Kdybysem někomu chyběl, tak mlčím, protože se vcelku shoduju s Gurneym a nemám moc co dodat:
- stížnosti hráčů 4e odkázané Alnagem jsou docela relevantní co do otázky sjednocení komunity a vytvoření hry napříč edicemi...
- ...nicméně hráči 4e by se podle mě měli spíš jít zahrabat za to, že podobné stížnosti vůbec mají. Skoro bych poznamenal, že WotC se skrze 5i snaží napravit škody, které na hráčích způsobili skrze 4e (oh božínku, já nemám na nic speciálně jmenovanou poweru, co jen budu dělat, moje postava umí jen tupě mlátit mečem, du se vrátit k MMO... - podobné jízlivosti bych si našel i na adresu systémového vynucování týmové spolupráce vs. neschopnosti vytvořit si vlastní, unikátní, týmové taktiky v systému, který má tak explicitní mechaniku výhod atp.)
- Alnagova poznámka o tom, jak se jeho hráči chovali v 5i, mi přijde těžce účelová. Z vlastní zkušenosti musím říct, že na to, jak se hráči chovají, má mnohem větší vliv stylizace, atmosféra, téma a příběh, než použitý systém. Pokud vezmu hráče co jsou mnohdy explicitně hrdí na to jak jim 4e umožňuje hrát jinak, dám jim 5i k níž mají předsudky oldschoolu ("bude to jen kydlení...") a ještě navíc jim 5i prezentuju na dobrodružství, které je v podstatě tupej dungeon crawl... tak bych byl velmi překvapený, kdyby to dopadlo nějak jinak než doočíbijícím předpokládaným způsobem.
Jinak osobně mi přijde že velká část naštvanosti 4e hráčů je založená spíše na špatné prezentaci 5i než na tom že by se na ní nedalo pro 4e stavět.
(ne že by tam nebyly relevantní poznámky - třeba ta ambivalence battle priesta a wariora je docela divná, otázka jak si to představují např. na 10 lvl)
Gurney: Kdysi jsem také doufal, vzhledem k tomu že mechaniky HP joja jsou uvažované už v základu se obávám, že se asi nepřehoupnu přes "bude se mi líbit" - to hodně tam už asi nenarvu.