Me-dea píše:
Yorku je to vážně hodně o DM.
To rozhodně. Ale pravidla (systém) s tím také mají hodně co do činění.
Když máš například postavu s průměrnou silou (bonus třeba 0) a slušně natrénovanou dovedností (+5) a někdo jiný má postavu s vysokou silou (+4) a vůbec to neumí (0) a navíc házíš D20tkou, tak se často stává, že ta první, trénovaná, postava si natluče nos, zatímco ta druhá to zvládne úplně bez problémů. A to opět moc radosti z používání takových dovedností nepřidá.
Co se týče specializovaných dovedností, tak to je opět problém, který je hodně výrazný třeba ve tředí edici DnD, která dává hráči strašně málo bodíků k pořizování dovednostní, takže se z toho obvykle nedá vytvořit postava, která bude umět vše, co by umět měla, natož aby měla pár zajímavostí navíc. Existují ale i dovednostní hry, kde tenhle problém prakticky není, protože se počítá s tím, že každý bude mít pár zájmových či dokreslujících dovedností. Hráč si pak vezme znalost podzemí třeba čistě proto, aby o tom mohla jeho postava vyprávět po hospodách a nijak zvlášť mu nebude vadit, když na "užitečné" použití nedojde, protože má jeho postava v záloze dostatek jiných triků.